Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 06:44

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » vijver en kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vijver en kikkers
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 15:18 

Mijn vriendin en ik hebben in de tuin een vijver van 6000 liter. Ik ben wat vijvers betreft een echte beginner, want we kochten het huis een paar maanden terug en de vijver was door de vorige eigenaar aangelegd.
Ik heb haast moeten maken om me in vijvers, pompen en filters te verdiepen, want de vijver begon heel troebel te worden. Voor het er echt als erwtensoep begon uit te zien, heb ik pomp en filter aangeschaft en nu kan ik de 1,2m diepe bodem duidelijk zien. Helder water dus.
De vijver is rechthoekig en heeft steile wanden van hout. de vijver heeft drie dieptes: 15 cm, 45 cm en de helft van de vijver heeft een diepte van 1,20 m en er zwemmen een 40-tal kleine goudvissen in.
Toen ik een paar dagen terug de woekerende planten in het ondiepe gedeelte wat uitgedund heb, heb ik er voor een soort van opstapje gezorgd vanuit het water, naar de plant en van daaruit een geleidelijk opstapje naar de kant. Ik had al kikkers in de vijver aangetroffen en ik bedacht me dat ze zonder zo'n opstapje nooit op de kant zouden kunnen komen. (Klopt die gedachte overigens of is zo'n 'opstapje' voor kikkers niet nodig?)
Deze gedachte gold overigens ook voor de egels, die iedere avond langs komen (Ik geef de egels deze periode kattenbrokjes en vers water.)
Toen ik vandaag bij de vijver ging kijken, schrok ik. Op de bodem van het middeldiepe gedeelte zag ik een kikker liggen. Hij leek op de rug te liggen met de pootjes gestrekt. Ik dacht dat hij dood was en om zeker te weten heb ik voorzichtig met een stokje het diertje aangeraakt, maar hij bleef als dood liggen. Ik was verdrietig: had hij mijn opstapje misschien niet gevonden, omdat het nu op een iets ander plaats gesitueerd was? Ik pakte het schepnetje om daarmee de kikker uit de vijver te halen, naar zijn laatste rustplaats. Tijdens het scheppen verbeeldde ik me al even dat het diertje even bewoog en hij leek ook groter dan gedacht!!! Maar toen ik het schepnetje in het gras legde, hipten 2(!) kikkers uit het netje de tuin in. Het was een bruin gekleurde en een groen gekleurde kikker. Op de bodem van de vijver leken ze zich dus aan elkaar vastgeklampt te hebben. Maar wat was dit nu voor aparts?
Het water was 10 graden. Wel was het mooi weer en de zon scheen in het water. Zouden ze zich alvast klaar maken voor de winter? Kunnen kikkers overigens in zo'n vijver als wij hebben overwinteren?
Wie verklaart dit in mijn ogen heel aparte voorval? Ik geef toe dat ik weinig van kikkers weet, dus dit kan ook een heel gewoon voorval zijn, maar dat ik het door onwetendheid een ongewoon voorval vind.

Laatst bijgewerkt door Nadir op 14 okt 2009, 23:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 15:39 
Site Admin

De vijver is diep genoeg voor kikkers om in te kunnen overwinteren en ik denk dat ze dat al aan het doen waren.

Nu het kouder is kunnen kikkers niet meer zo goed bewegen omdat het koudbloedige dieren zijn, ze nemen de temperatuur van de omgeving aan. Hierdoor kunnen ze niet meer goed jagen en daarom gaan ze dan in winterslaap.

Een aantal kikkers doet dat op de bodem van een vijver, poel of sloot en een aantal doet dat op het land.

Het opstapje is perfect, zelf hebben we een vijver zonder stijle wanden maar toch ook als extra een lange tak er in gelegd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 16:16 

Hartstikke bedankt voor je antwoord, Wilma.
Ik vind het wel grappig dat er dus ook kikkers in onze vijver gaan overwinteren. Komt het dan wel vaker voor dat twee kikkers dat zo dicht tegen elkaar aan doen, of was het toeval dat ik twee tegelijkertijd opschepte?
Omdat de zon scheen en het een mooie middag was, hebben ze zich vast wel wat op kunnen warmen en daarna opnieuw een goed winterplekje te zoeken. Ik zou het leuk vinden als ze dat in onze vijver doen, hoewel ik ze nu natuurlijk wel wat wreed uit hun slaap gehaald heb.
Goed om te horen dat mijn 'opstapje' een goed idee was.
Ik geniet ervan de tuin zo diervriendelijk mogelijk te maken. Het geeft echt veel voldoening om al die verschillende diersoorten in onze tuin op bezoek te krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 16:45 
Site Admin

Of ze vaker op een kluitje slapen weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb nog nooit kikkers in winterslaap gespot.

Ze zullen vast wel een nieuw plekje vinden ;)

Dat het veel voldoening geeft om al die dieren in je tuin te mogen waarnemen kan ik alleen maar beamen. We zien hier naast 'gewone vogels' ook uilen, fazanten, vleermuizen, egels en zelfs reeën.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009, 05:09 

Ik heb de twee weer aangetroffen!
Ze zitten weer in de vijver, op de bodem, waar de vijverfolie een plooi maakt. Daar hebben ze een mooi donker plekje, waartussen ze zich kunnen verschuilen. (ik kan soms hun koppie onder de plooi vandaan zien; het lijkt of ze nieuwsgierig naar boven kijken.)
Het zijn vast en zeker dezelfde twee: de ene groen, de andere bruin. (Zijn dit dan ook echt de soorten groene kikker en bruine kikker?)
Toch wel leuk dat ze weer in mijn vijver zitten en dat ik ze ontdekt heb.

Edit: Nadat ik de foto's zag, vind ik dat sommige groene kikkers een beetje bruinig zijn en andersom. Ik vind het toch lastig om zeker te kunnen zeggen welke een groene kikker is en welke een bruine: zijn er zaken waar ik op kan letten bij het onderscheiden van de twee soorten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009, 11:37 
Site Admin

Klopt, Nadir, de namen zijn verwarrend.

Er is wel een handig herkenningspunt: vanaf het oog tot aan de schouder heeft de Bruine kikker bijna altijd een grote, donkerbruine vlek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009, 10:15 

Wat leuk dat die kikkers zo samenblijven. Ik heb zelf nog niet gemerkt dat kikkers elkaar duidelijk opzoeken, meestal zitten ze bij mij hooguit toevallig een beetje bij elkaar in de buurt. Ik gok zo dat het twee bruine kikkers zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 23:04 

Na een aantal maanden even een update over de kikkers en mijn vijver. Ik heb de afgelopen maanden gezien dat de plooi in mijn vijverfolie goed gebruikt wordt door kikkers. De twee die ik aan het begin van dit forum-item beschreef zijn inmiddels niet meer met zijn tweeën; ik zie nu - als ik goed geteld heb - vier kikkers in de plooi zitten. Ik zie steeds alleen maar pootjes, gedeeltes van lijfjes en af en toe een koppie met nieuwsgierige oogjes onder de plooi uit steken. Een beetje lastig om te tellen, maar na een tijdje geduldig in de vijver getuurd heb, schat ik dat er nu vier kikkers de plooi bewonen. De vijver is deze winter niet geheel dichtgevroren geweest. Ik heb een luchtpompje geplaatst, om te voorkomen dat de vijver geheeld bedekt wordt met ijs. Giftige gassen van rottend materiaal op de vijverbodem moet kunnen ontsnappen, want de dieren in de vijver zouden het moeilijk kunnen krijgen als de gifgassen niet kunnen ontsnappen.
Ik vind het erg leuk dat mijn vijver een overwinteringsplaats is geweest voor vier kikkers. Ik ben benieuwd of ik ze het komende voorjaar nog wat zal kunnen volgen in hun doen en laten. Leuke dieren, die kikkers!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 maart 2010, 13:27 
Site Admin

Fijn om naast de berichten over kikkers die het deze winter niet hebben gehaald ook weer een bericht te lezen waar het wel goed gegaan is.

Grote kans dat de kikkers die bij je hebben overwintert ook gaan paren in de vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010, 22:39 

spannend

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010, 06:39 

Ik vind het zelf ook erg spannend. Ik heb nog wel een vraag: Tegen welke tijd kan ik verwachten dat de kikkers weer uit de vijver zullen komen? Dat zal mede te maken hebben met de temperatuur van het water en het weer, maar kan iemand daar toch wat over zeggen?
Ik heb namelijk tegen reigers en vallend blad nog een net over de vijver gespannen. De kikkers kunnen hierdoor nu niet gemakkelijk uit de vijver komen. Voor de kikkers zal ik vandaag het net weer verwijderen. Ik neem aan dat de kikkers nu nog geen last van het net hebben gehad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010, 11:08 

na het paren gaan ze het water uit, wanneer dat precies is weten we niet.
meestal is het zo'n 3 tot 4 weken nadat ze wakker worden, dat is mijn ervaring, maar als het warmer is zullen ze eerder hun eieren leggen en zullen ze dus weer eerder weggaan.
zolang je aan de onderkant van het net kieren open hebt staan kunnen je kikkers er echt wel uit

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 22:14 

Nou, het voorjaar is intussen echt begonnen in en rondom mijn vijver. Het net is - zoals ik al eerder meldde en gepland had - verwijderd. (De reiger heeft wel al een bezoekje aan de vijver gebracht en de goudvissen waren daarna nog dagen in de stress; ze lieten zich zo weinig mogelijk zien en hielden zich zo diep mogelijk in mijn vijver op.)
Maar intussen ben ik zeker dat de kikkers, die ik hierboven beschreef, de bruine kikker betreft: dat merkte ik aan het geluid dat ze maken: een soort geknor, stukken rustiger en zachter dan het geluid dat groene kikkers kunnen maken.
Maar de kikkers zijn aan het voortplanten gegaan en ik zie nu een tiental(!) bolletjes kikkerdril liggen tussen de vijverplanten. Dat baart me nogal zorgen. Ik vind die kikkertjes heel erg leuk en ik beleef enorm plezier aan het feit dat ik met mijn vijver een goed onderdak en winterverblijf heb kunnen bieden aan deze leuke diertjes. Maar zoveel kikkerdril in mijn vijver maakt dat ik me een beetje zorgen maak over de hoeveelheid nakomelingen die dat kan veroorzaken. Dus vandaar mijn volgende vraag:
Ik overweeg om een gedeelte van het dril op te ruimen. Tien kikkerdrilhopen lijkt me echt heel veel van 'het goede' en ben daardoor wel een beetje bang dat het straks gaat krioelen van de kikkervisjes en later jonge kikkertjes.
Is het verstandig om een gedeelte ervan op te ruimen? Hoe kan ik dat op de meest diervriendelijke manier doen?
Een aantal kikkers zijn zeer welkom in mijn vijver, maar het moet natuurlijk ook weer niet àl te gek!
Hoe kan ik het verstandigst te werk gaan? Heeft iemand hier daar een mening en tips over?
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het meedenken en het bieden van eventuele antwoorden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2010, 09:34 
Site Admin

Je hoeft je geen zorgen te maken, van al dat dril zal maar een klein aantal uitgroeien tot kikkertje. De meeste worden opgegeten door vissen, salamanders, libellen-larven, roofkevers en water-torren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010, 07:52 

Bedankt voor je reactie. Ik zal de dril rustig laten zitten. Het lijkt best veel dril, ik zie 10 van die hoopjes liggen. (Betekent het dat één kikker één hoopje per seizoen maakt en dat ik dus minimaal 10 kikkers in mijn vijver heb?)
Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan. Natuurlijk zal ik dat hier laten weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » vijver en kikkers