Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 07:23

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker in ondiepe vijver (vorst)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker in ondiepe vijver (vorst)
BerichtGeplaatst: 16 dec 2009, 22:54 

Ik had niet gedacht dat ze zo dom waren maar ik ontdekte vandaag toch echt een kikker in mijn ondiepe (25 cm) vijvertje. Hij lag met pootjes wijd op de bodem, niet eens ingegraven of verstopt in een bloempot (heb een gebroken bloempot ergens in het midden staan).

Nu is het ijs nog dun en ik heb een stuk piepschuim in het midden met een gat erin. Maar ik ben bang dat als het later in de week harder gaat vriezen (-8), het wel eens helemaal verkeerd kan aflopen met de kikker.

Nu zal ik hem maar niet gaan storen, maar wel zal ik in de gaten houden dat het water niet helemaal bevriest, en hoop dat dit dan ook niet in één nacht gebeurt. Ben een beetje bang dat er meer kikkers op de bodem verblijven. Begrijp het echt niet want ik heb toch een tuin vol betere mogelijkheden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 dec 2009, 12:06 
Site Admin

Van dieren die al 65 miljoen jaar op aarde leven zou je verwachten dat ze betere keuzes zouden maken.

Ik hoop dat je de vijver deels ijsvrij kunt houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 dec 2009, 22:54 

mmmh, ik maak me echt zorgen om die domme kikker. Natuurlijk vriest het oppervlak toch dicht, ook met het stuk piepschuim, maar het was zo broos dat ik het makkelijk los kon maken (volgens mij zonder gevaar dat de druk in het water te groot wordt). Maar nu zag ik die kikker toen ik met dat ijs bezig was wegzwemmen.

Tjonge, dat klopt toch niet, hij hoort in winterslaap te zijn. En nu vannacht, het gaat zo hard vriezen. Als maar niet al het water bevriest, dan is de kikker niet te redden. Ik heb het gat in het piepschuim een beetje bedekt met bladeren en een scherf van een bloempot. Ik zal morgen meteen met een pannetje kokend water naar de vijver gaan en dat op het ijs zetten. En dat dan maar herhalen zodra het water weer dichtvriest.

En dat terwijl ik speciaal nog lavastenen op de bodem had gestapeld, in de vorm van een grot. Voor eventuele kikkers die in de winter geen afscheid van de vijver konden nemen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 21:05 

Beste Anna,

Misschien een leuke tip.
Wij hadden hetzelfde probleem met de vijver open houden met vorst.
Vorig jaar winter vele doden!
Nu kwam een oudere dame met veel kikker ervaring op de proppen met een lumineus idee;nl, een paar tennisballen verpakken in aluminiumfolie en deze vervolgens deponeren in je vijvertje, tot mijn verbazing werkt het...
Daarna hebben wij nu de vijvertjes omringd met oude kleren en bedekt met oude leren jassen, geen gekkigheid en tel uit je winst!

Groet en succes met de winterslaap, Niels

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 22:32 

Hoi Niels, gelukkig las ik je reactie nog net voor het slapengaan. Ik ben meteen weer met een pannetje heet water naar de vijver gegaan, heb een rondje ijs vrijgemaakt en daarin een tennisbal in alufolie gedaan. Toen het stuk piepschuim weggehaald en in dat wak ook een tennisbal. Ik hoop dat het gaat werken, in elk geval zal het meer doen dan dat piepschuim. Hartelijk dank voor de tip.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 12:13 
Site Admin

Bedankt voor het delen van die goede tip, Niels

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 dec 2009, 21:49 

Beste Anna,

Nog zo'n goede tip, maar wij hebben toch een dooie.
Voor de komende periode gaan we ook een pompje ( blub blub, je weet wel ) aanschaffen, dus plus tennisbal moet het wel echt werken.

Groet en ik wens ons allen met succes de winter door!

Niels.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 dec 2009, 15:48 
Site Admin

Elk jaar na een strenge vorstperiode krijg ik veel mail van mensen die dode kikkers in de vijver aantreffen en ook hier op het forum staan er elk jaar opnieuw akelige verhalen over kikkers die de vorstperiode niet hebben overleefd. Ik heb de verschillende tips die her en der op het forum staan nu verzameld en het bovenaan het forum geplaatst.

viewtopic.php?f=4&t=482

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 10:22 

Nou deze kikker blijft me bezighouden. Het was te voorzien met dit weer, maar er ligt een dikke laag ijs op de vijver, met daarin de tennisballen. Ik maak elke dag tweemaal een gat in het ijs met behulp van een pannetje heet water. Dat wilde ik vanochtend ook doen, en toen zag ik de kikker net onder het ijs, of half daarin, dat weet ik niet. Hij was naar boven aan het zwemmen geweest, en daar tot stilstand gekomen.

Ik heb de tip in het andere topic op dit forum bekeken, geprobeerd een bloempot in te graven maar dat is onmogelijk met deze bevroren grond. Toen heb ik een holletje aan de zijkant van de tuin, tussen de coniferen, gemaakt en dit gevuld met blad. Ik heb toen een pannetje kokend heet water boven de kikker gezet met het idee dat ik hem dan maar in halfbevroren toestand zou oppakken en in het holletje leggen.

Maar toen bleek hij springlevend want hij zwom meteen weg (kan nog niets te maken hebben met de warmte van het pannetje). Ik heb toch een wak gemaakt op die plaats, had wel vijf pannetjes nodig en uiteindelijk moest ik het ijs nog handmatig een beetje breken. Nu laat ik de kikker maar, baal er wel van dat hij schijnbaar geen rustplek kan vinden in de vijver.

Ik had trouwens ergens gelezen dat een luchtpompje voor een ondiepe vijver (de mijne is zo'n 25 cm) ook niet ideaal is, al weet ik niet meer waarom. Ik denk erover de vijver volgend jaar in november maar helemaal af te dekken voor kikkers. Hier word ik ook niet vrolijker van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 13:29 
Site Admin

Nou Anna, je hebt je handen er maar vol aan.

Bevriezen kan de kikker niet zolang er nog water onder het ijs aanwezig is, omdat water nooit kouder dan 0 graden wordt. Misschien wilde hij een opening zoeken om 'lucht te happen'.

Als het niet langer lukt om het ijs weg te smelten kun je nog overwegen om de kikker in de groentela van de koelkast op een laagje mos te laten overwintern, zoals elders op het forum als tip binnenkwam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 14:30 

Heb zojuist weer een nieuw wak gemaakt en zag de kikker zwemmen. Hij gaat maar niet in winterslaap of kan geen plekje vinden. Ik laat hem maar liever in de natuur, liever in een holletje met bladeren dan in de koelkast.

Nu vraag ik me dit af: zal ik hem proberen te pakken en in de tuin zetten, het liefst in dat holletje als hij tenminste niet wegspringt? Maar ook dan kan hij een beter plekje zoeken en hopelijk zo de winter doorkomen. Nu is het veel te actief. Anderzijds wil ik hem liever geen stress bezorgen door hem op te gaan jagen in de vijver (wat lastig zal zijn via een relatief klein wak).

Kortom, wat is wijsheid?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 14:51 
Site Admin

Het advies van overwinteren in de koelkast was voor iemand die een kikker op het tuinpad had gevonden, in jouw geval zou ik zelf de kikker nu gewoon laten zitten waar die zit en er maar het beste van hopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 17:24 

Ik ontdekte er nog een, dit is echt erg, ze zijn beide niet in winterslaap. Hier een foto, het lijkt of zijn kop is bevroren. Wat zal ik doen? Een pannetje water erop zetten om het ijs te smelten of hem laten zoals hij is? Ik heb echt geen idee, hoewel ik wel meteen water heb opgezet. Maar ik twijfel sterk.

Bijlagen:
IMG_8330.JPG
IMG_8330.JPG [ 49.35 KiB | 17168 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 18:01 
Site Admin

Sorry, ik kan op de foto eigenlijk geen bevroren kikkerkop ontdekken... maar jeetje Anna, je gaat de kikker zelf toch hopelijk niet te lijf met die pan kokend water? Alleen het ijs wegsmelten.

Eerlijk gezegd weet ik het onderhand ook niet meer :? Ik kan me voorstellen dat je ze niet in de koelkast wilt maar dat lijkt nu eigenlijk nog het enige redmiddel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 18:18 

Ja, inderdaad het ijs wegsmelten door er een pan heet water op te zetten. Ik ontdekte een hele klomp kikkers, een stuk of vier. Terwijl ik het ijs aan het wegsmelten was, werden ze wakker en zwommen weg. Ik had een hele mooie kuil voor ze, bekleed met bladeren en stro. Het was mijn idee de klomp halfbevroren of hopelijk in rust zijnde kikkers daarin te doen en het geheel af te dekken met meer bladeren en stro. Maar ze zijn dus allemaal weggezwommen. Ik heb de hoek waar ze zaten nu afgedekt met veel stro, dus als ze daar weer heen zwemmen zitten ze in elk geval relatief warm. En verder blijf ik er nu vanaf (behalve dagelijks een wak smelten) want ik heb het idee dat hoe meer ik eraan doe, hoe kleiner ik de overlevingskansen maak.

Bedankt voor het meedenken Wilma.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker in ondiepe vijver (vorst)