Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 sep 2020, 20:29

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Dode kikker met witte stipjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dode kikker met witte stipjes
BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 17:36 

Eén dode kikker vond ik vandaag in mijn vijver. De andere minstens drie of vier die in mijn vijver hebben overwinterd, hebben het klaarblijkelijk gehaald en de vijver inmiddels verlaten.

De dode kikker had witte stipjes op zijn poten en op de helft van zijn lijf. Ik vraag me af of dit een schimmel is geweest. Googelen op 'kikkerziekten' en andere trefwoorden leveren niets op. Zuurstofgebrek lijkt me niet aan de orde, omdat de andere kikkers het dus wel hebben gered. Kortom, ik vraag me toch wel af wat de doodsoorzaak van deze arme jongen/meid was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 18:52 
Site Admin

Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn maar ik heb nog nooit een foto gezien van een kikker die daar last van had en weet ook niet hoe het er uit ziet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 maart 2010, 08:39 

Ik heb sterk zitten twijfelen of ik een foto zou maken Wilma, maar het idee om een foto van een dode kikker te plaatsen stond me te zeer tegen, en met die soort schimmel zag het er helemaal onsmakelijk uit. Ik houd het er maar op dat hij verzwakt was door de winter en wie weet een ziekte had opgelopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010, 22:16 

het is nou eenmaal zo dat de sterkste het overleven.
jammer dat je geen foto heb gemaakt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010, 15:47 

wat gek!
dit heb ik nou hetzelfde met mijn kikkervisjes over hun lijfje wittig pluis of stipjes. ik houd het water gewoon schoon. Ik moet er niet aan denken dat deze ook dood zouden gaan! zou het te verhelpen zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010, 17:23 
Site Admin

Kun je een foto maken, Lucie?

Zoals ik eerder zei weet ik niet hoe die schimmelziekte er precies uitziet, ik zal proberen informatie te verzamelen. Je zou het ondertussen ook even kunnen melden bij stichting Ravon, die houden bij waar er zieke kikkers zijn gesignaleerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 15:38 

Al mijn arme visjes zijn er aan gestorven! al is het voor hen natuurlijk helaas al te laat om er iets aan te kunnen doen, ik heb ergens gelezen dat je met 2 schepjes zout per liter water de schimmel kunt bestrijden, maar dit durfde ik niet aan.

Laatst bijgewerkt door lucie op 30 mei 2010, 16:59, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 16:36 
Site Admin

Wat naar om te horen, Lucie.

Dat zout had mits in de juiste verhouding aan het water toegevoegd geen kwaad gedaan.
Natalie Hofman (dochter van Ada Hofman) adviseert bij het opstarten van een vijver zelfs per 1000 liter water 1 afgestreken eetlepel Jozo keukenzout toe te voegen. Het jodium dat daar in zit schijnt belangrijk te zijn voor kikkervisjes wanneer deze van de kieuwademhaling overgaan naar het ademen via de longen.
Het zout moet dan wel in kokend water worden opgelost zodat de korrelvorm verdwijnt en na afkoeling over het water verspreid worden.

Of het ook zou helpen tegen de beruchte schimmelziekte die nu heerst is weer wat anders.

Ondertussen heb ik een topic over de schimmelziekte gemaakt viewtopic.php?f=4&t=538

Heb je het nog op de website van Ravon gemeld?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 16:58 

Sorry maar het lukt me helaas niet om een duidelijke foto te krijgen. het enige wat ik met mijn fototoestel voor elkaar krijg is het zien van een wazige zwarte stip in het water. als ik het visje eruit haal is de schimmel amper te zien..... de schimmel begon bij mij bij hun kont en ging toen ook aan hun achterbeentjes zitten. het groeide steeds verder, op het gegeven moment zaten er ook schimmel vlekken op hun kopjes, wat te vergelijken was met pluis. opzich leken ze er geen last van te hebben maar ze gingen er wel door dood. het ene moment zwom hij in het rond en dan opeens zond hij naar de bodem. Enkele minuten later begon het visje dan al met stuip trekkingen te maken.

Ik hoop dat jullie hier evengoed wat aan hebben onlangs dat de foto er niet bij zit...

ja ik heb een bericht naar Ravon verzonden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 17:26 
Site Admin

Jammer maar niks aan te doen dat de foto niet gelukt is. Als het hier inderdaad om de beruchte schimmelziekte gaat was het mooi geweest een duidelijke foto te hebben want die heb ik nog steeds nergens kunnen vinden op het internet.

Zou je ons willen laten weten hoe het afloopt met je bericht richting Ravon?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 19:17 

Ik heb erg snel een reactie gekregen op mijn bericht wat ik naar Ravon heb gestuurd:

Beste Lucie Amse,

Hartelijk dank voor uw vraag.

De schimmel die u beschrijft betreft niet de gevaarlijke amfibieschimmel. De schimmel B. dendrobatidis hecht zich aan keratine (hoornstof). Bij larven zit dit alleen in de monddelen en omdat u beschrijft dat de pluis van achteren op kwam zetten, is het niet waarschijnlijk dat dit B. dendrobatidis is.

Als u nogmaals dode larven, eieren of jonge pas gemetamorfoseerde kikkers/padden/salamanders of volwassen dieren aantreft, dan kunt u contact opnemen met het DWHC. Dit instituut onderzoekt de doodsoorzaak van wilde dieren. Zij zorgen ervoor dat het dier of de dieren bij u worden opgehaald en zij rapporten bij u ook wat zij gevonden hebben. Uiteraard is dit geheel kosteloos voor u. De gegevens worden uitgewisseld met RAVON.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2010, 11:16 
Site Admin

Dankjewel, Lucie

Hierbij nog een link naar de website van het DWHC: http://www.dwhc.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 18:32 

jeetje zeg wat heftig :(

Profiel  
Antwoord met een citaat