Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 sep 2020, 19:20

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » verbouwing vijver hoe de kikkers en paden helpen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: verbouwing vijver hoe de kikkers en paden helpen?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010, 22:20 

we gaan onze vijver verbouwen en plannen dit te doen in de eerste helft van april.
Maar wat te doen met alle kikkers en padden die massaal dit weekend zijn tevoorschijn gekomen? We willen hen graag behouden, maar hoe pakken we dit het beste aan?
Of is het beter voor hen om hen naar een andere vijver over te brengen?
dank voor alle tips!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010, 22:34 

als je het in 1 weekend kan doen dan zou ik ze in een curverbak plaatsen, en na je verbouwing weer terug plaatsen, maar dan zou ik het wel nu doen en niet pas in april, dan zijn ze vollop bezig met de paartijd en verstoor je dat proces heel erg.

als de andere vijver niet al te ver weg is( bijvoorbeeld bij de buren) dan kun je ze daar ook in zetten.
de volwassen exemplaren redden zich wel.

als je wacht tot april heb je grote kans dat je vijver al volligt met kikkerdril en paddensnoeren.
dan moet je alles uit de vijver halen en in bakken plaatsen( niet in de volle zon zetten)
na de verbouwing kun je er dan voor kiezen om alles terug te plaatsen in de vijver, je moet er alleen rekening mee houden dat je water nog niet voldoet aan alle natuurlijke eisen(haal je de vijver leeg of laat je de helft water erin staan) in een lege nieuwe vijver zitten nooit voldoende voedingsstoffen om al die eireren/kikkervisjes te onderhouden
anders kun je er voor kiezen om de eieren naar dichtgelegen water te brengen( bijvoorbeeld de vijver van de buurman of een boerenslootje waar andere kikkers ook zitten( zo kun je weten of het water geschikt is voor kikkers)
grote sloten kun je het beste vermijden, hier zit veel vis in een is vaak ongeschikt voor kikkers.
als je de eieren uitzet kies dan voor kleine boerenslootjes.

wat ga je eigenlijk precies doen?? met je vijver

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010, 12:47 
Site Admin

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Rest me je van harte :welkom: te heten op het kikkerforum, Catherine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010, 17:56 

ooh ja van mij ook van harte welkom :lol

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 15:05 

Dit lezend heb ik mij direct aangemeld om zo te kunnen reageren.
Wij wonen in Enschede en hebben een grote, grillige vijver in de tuin. (20.000 m3)
I.v.m. lekkage (folie is oud en vergaan) MOET de vijver dit jaar van een nieuwe folie worden voorzien.
Vroeger in het jaar beginnen was geen optie (ijs en sneeuw) en later ook niet (voor de lente/zomer moet alles weer op orde zijn)
Zaterdag a.s. gaat het water er uit en omstreeks half april is een nieuwe folielaag er in gesealed.
Wat te doen met de vele tientallen bruine kikkers, de groene kikkers en mogelijk salamanders?
Hard werkend in de vijver heb je weinig tijd de levende have in de gaten te houden, laat staan er achter aan te vangen. Het dril er van te voren uit scheppen kan natuurlijk wel.
Bestaat er iets als een "kikkerwerkgroep" (i.o.v. Enschede) die me kan helpen de kikkers te evacueren?
Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 16:02 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Gert

Wat een prachtige vijver!

Als je het leeg laten lopen via een net laat gebeuren kun je veel klein leven uit je vijver in ieder geval redden. Dat kun je dan zolang verzamelen in een grote bak. Voor 2 weken moet dat volgens mij wel kunnen. In de bak doe je eerst een flinke hoeveelheid water uit de vijver. Na het opnieuw vullen van de vijver doe je dat water terug, dan heb je eerder weer een goeie biotoop en heeft eventueel kikker- en/of padden-dril, als dat er nu al in zit, kans om te overleven.

Op die manier hebben wij het zelf een keer gedaan. Wij hadden wel het voordeel dat er achter onze tuin een sloot lag waar de volwassen dieren vanzelf al een toevlucht zochten toen we gingen rommelen in de vijver.

Als er geen geschikt water in de buurt is waar de volwassen dieren naar toe kunnen wordt het erg lastig. Een werkgroep die je zou kunnen helpen om de kikkers te evacueren zou ik helaas zo niet weten. Je zou kunnen vragen bij Ravon of iemand je er mee kan helpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 16:17 

Om hem leeg te krijgen gaat de pomp er in ; dan is het met 1 à 2 uur bekeken.
Ik zet de pomp wel in een "leliemand", zodat grof spul, en dus ook groter leven niet door de pomp hoeft.
Een net, waar hij het water doorheen pompt is een goede optie, al weet ik niet of kleine diertjes de pompgang doorstaan?
Dril wordt deze week massaal geproduceerd; ze doen (te) goed hun best
Mocht iemand uit Enschede of omgeving zin hebben in kikkers vangen, dan kan hij/zij a.s. zaterdag zijn hart bij ons ophalen.
De bruine zie je nu al in groten getale; groenen waren er vorig jaar ook erg veel, maar die slapen denk ik nog.
Ik heb een zwembad geregeld (diam. 3,5 mtr./hoog 0,7 mtr) voor de vissen; voor de rest heb ik een aantal speciekuipen staan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 16:24 
Site Admin

Of dat met de pomp goed gaat voor kleine diertjes weet ik niet, wij hebben de vijver toen leeg laten lopen via een gewone tuinslang.

Groene kikkers zijn inderdaad langslapers ;-)

Laten we er het beste maar van hopen, wie weet komt zich iemand melden om je te helpen.

Heel veel succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 16:52 

wij doen ons best ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 17:16 
Site Admin

Daar twijfel ik geen moment aan, ik heb een oproepje boven het forum gezet ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 19:49 

ik vind het verschrikkelijk dat ik niet kan komen, ik moet namelijk dit weekend werken, ik ben wel nu 2 dagen vrij, misschien al mogelijk om nu al wat weg te vangen voor aankomende weekend??
wat ik je zou adviseren is om je specie kuipen ergens anders in je tuin in te graven, deze vullen met vijverwater en hier je salamanders, kikkers en dril in plaatsen.
wel op zo'n mannier dat ze er zelf in en uit kunnen
en je oude vijver afzetten met iets van plexieglas, zo kunnen ze je vijver niet in kruipen.
ze kunnen dan zelf kiezen of je specie kuipen goed genoeg zijn om in voort te planten, zo niet dan trekken ze weg om ergens anders verder te gaan.
is er in de nabije omgeving geen slootje/vijver waar je de aanwezige dieren en dril niet in kan plaatsen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 20:35 

Het lijkt op de foto's dat er ruimte genoeg is om kuipen in te graven, maar elke cm2 is ingeplant.
Er is geen plek voor graafwerk :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij wonen wel aan de rand van de stad, maar bij het herplaatsen moet je ook nog oppassen, dat je niet aangezien wordt voor een "kwaaddoener", en verder is herplaatsen 1, maar ze vangen tijdens het werken 2; die kikkers neigen tot springen :mrgreen:

En ze vangen met gedeeltelijk gevulde vijvers zal niet meevallen; degenen die paren wel (die zijn afgeleid) maar de vrijgezellen en de slapende groenen :?

Mocht voortijdig wegvangen serieus het overwegen waard zijn, dan moet ik eerder beginnen met pompen (tussen het werken door, ik heb een werkplaats aan huis).
Dit vraagt dan wel wat regelwerk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 22:33 

goh, ik zie dat ik niet de enige ben met hetzelfde probleem: onze vijver is eveneens lek en dient volledig hersteld te worden. Bovendien is de huidige vijver opgetrokken in baksteen en cement. We gaan hem vervangen door één met vijverfolie en eveneens gaan we de vorm wijzigen. Na al deze reacties hebben we toch al besloten om maar eerst een andere klus uit te voeren en dan in de zomer te starten met de vijver.
Alvast véél dank aan iedereen voor de reacties!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010, 11:02 
Site Admin

Top dat jullie, naar aanleiding van alle reacties, de renovatie aan de vijver uit willen stellen tot de zomer, Catherine, maar de zomer is ook een slechte tijd om dat te gaan doen. In de zomer zit je vijver vol met kikkervisjes die druk met de metamorfose bezig zijn om kikker te worden.

De beste tijd om onderhoud aan een vijver te doen is het late najaar, na de metamorfose en voor de winterslaap. Ik begrijp dat het niet altijd mogelijk is om onderhoud uit te stellen, dan moet je er maar gewoon het beste van proberen te maken.

Succes in elk geval!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010, 11:15 

Wij hebben ook wel aan de na-zomer gedacht; dan is de tuin mooi vol en kunnen zeker de bruine kikkers alle kanten op.
Nadeel is echter dat je dan in de tuin "geen poot kunt trekken"; alles staat vol.
Dat werkt dan weer veel slechter en brengt veel schade toe aan de planten en naast het vijverleven zijn ook de planten mij lief

25/03/10: kleine vlonder verwijderd en bij het optillen van een PVC-flap kijken 4-5 kikkers (groen en bruin) mij verwijtend aan :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » verbouwing vijver hoe de kikkers en paden helpen?