Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 23:30

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Ook dril

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ook dril
BerichtGeplaatst: 15 apr 2010, 08:15 

Vanochtend trof ik een klomp dril aan in mijn minivijver. Ik wist dat dit ging gebeuren door het paartje dat er al weken in zit, maar ben er toch niet blij mee.

De vijver is klein, iets van 25 cm hoog en misschien 60 lang. Verder grenst de tuin aan een weg en moet je heel wat straten lopen voor je een park tegenkomt. Natuurlijke vijanden zijn er niet, als je katten en auto's (en mensen) daar tenminste niet onder wilt rekenen.

Dus wat moet ik straks met al die minikikkertjes. Die zullen moeten leven in een paar aaneengesloten tuinen en zullen speelgoed van katten worden of ze worden vertrapt. Ook denk ik dat er niet genoeg voer in mijn vijver zit. Ik heb even gelezen onder Dril opvoeden en zal t.z.t. komkommer of spinazie bijvoeren. Of zal ik beter niets bijvoeren en het op zijn beloop laten? Of een deel van het zich ontwikkelende dril naar een natuurgebied brengen? (Hoewel het natuurgebied hier in de buurt in het najaar zo medogenloos wordt opgeschoond dat volgens mij alsnog een groot deel van de kikkerpopulatie het loodje legt).

Kortom, ik zie het eerder als een probleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 apr 2010, 10:10 
Site Admin

Bij dril opvoeden gaat het om dril dat in een aquarium wordt gehouden. Dril in een vijver hoef je niet bij te voeren, er zit normaal gesproken genoeg alg in het water en ook dode plantaardige en dierlijke delen en muggenlarven. Toch zal maar een klein beetje van al dat dril uitgroeien tot een kikkertje, daarom leggen kikkers ook zo veel dril. Niet iets om gelijk als een probleem te zien.

Kikkers kunnen prima in stadstuinen leven, ze vinden er genoeg insecten, krekels, spinnen en slakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 07:48 

Oké Wilma, ik zie het rustig aan dan. Zal wel een manier bedenken als opstapje uit de vijver want nu zouden ze zo'n 10 cm moeten springen en daar zullen ze nog wel te klein voor zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 09:45 
Site Admin

Als de wanden van de vijver stijl zijn zodat ze er niet tegenop kunnen klimmen dan kan dat inderdaad een probleem worden want ze kunnen niet vanuit het water springen, ze moeten zich kunnen afzetten om te springen.

Een tak vanaf de kant in het water gelegd is ook altijd een goed hulpmiddel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2010, 19:38 

en hoe gaat het numet je dril??
zie je al dat het zich ontwikkeld??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010, 07:50 

Hoi Chaimel, het enige wat ik merk is dat het opzwelt. Ik moet nog wat gaan lezen over de ontwikkeling van kikkerdril want het is helemaal nieuw voor me. Wel hoorde ik dat de snelheid waarmee het zich ontwikkelt kan verschillen, en misschien scheelt het dat mijn vijvertje weinig zon krijgt (ongeveer een uur per dag).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010, 08:34 

warmte (en de zon dus) is van grote invloed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010, 20:47 

ja gert heeft gelijk, maar wat jouw vijver aan zonlicht mist mist hij ook al groote, wat dus weer inhoud dat je vijver eerder warm word dan een grote sloot

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Ook dril