Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 07:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Vijver verschonen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vijver verschonen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 19:01 

Mogelijk heb ik niet het slimste gedaan wat ik kon doen. Het zit zo: mijn vijvertje was sinds de winter erg troebel, en ik dacht dat het goed zou zijn nu het water gedeeltelijk te verschonen, nu het kikkerdril nog voornamelijk dril was (hooguit miniwurmjes).

Toen ik aan het scheppen was, haalde ik zulk vies water eruit, dat ik doorging met de vijver leegmaken. Tot ik ineens zag dat het dril droog lag (het was op een grote kale plantenbak gelegd). de minivisjes bewogen ook niet meer en ik was bang dat ze dood waren door zuurstofgebrek. Dus heb ik al het dril in een emmer water gedaan en heb ik de vijver tot ca. 10 cm leeg gehaald. Toen heb ik er een emmer schoon vijverwater (ca. 15 liter) bij gedaan en nog een halve emmer kraanwater. En het dril weer terug in de vijver gedaan. Maar nog steeds geen leven (of houden ze zich dood?)

En wat nu? Kan ik de vijver aanvullen met kraanwater of verstoor ik dan de hele ecologie? Zal ik beter morgen nog wat emmers vijverwater halen? Ik laat de vijver maar even half gevuld tot ik weet wat te doen. En de minikikkervisjes, zouden die het avontuur hebben overleefd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 20:04 
Site Admin

Als het vijverwater zo vies was dan was het biologisch evenwicht toch al niet goed. Beste is op dit moment dan denk ik de hele vijver schoonmaken en opnieuw beginnen met schoon kraanwater. Als die vijver waar je nu een emmer water hebt gehaald goed water heeft dan kun je daar wat van er bij in doen.

Of de larfjes nog leven is lastig te zeggen, dat zou je even aan kunnen zien. Mochten ze nog leven dan heb je straks met een nieuwe vijver waarschijnlijk niet genoeg voedsel in het water. Kijk maar even bij 'Kikkerdril opvoeden' wat je eventueel bij kunt voeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 20:17 

Bedankt voor je antwoord Wilma. Ik had vorig jaar kraakhelder water maar ondanks het net dat er in het najaar boven lag is er toch veel afval in gekomen, dat is gaan slibben. En eergister stootte ik een plantenbakje om en viel de aarde eruit. En dat maakte het water blijvend nog troebeler. Dus het was wel nodig en dan beter nu dan als de kikkervisjes al zouden zwemmen.

Ik probeer de vijver zo veel mogelijk te vullen met schoon slootwater, dat bevat in elk geval leven. En de larven houd ik goed in de gaten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 09:28 
Site Admin

Bewegen ze alweer, Anna?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 10:03 

Hoi Wilma, nou er zijn er nog genoeg die bewegen hoor. Ik ben weer de hele vijver aan het leeghalen want het water was nu echt een bruine soep. Zoveel mogelijk larven proberen te redden, wat een heidens karwei is. Ik denk dat juist door het dril het water in mijn minivijver ook wel vervuilt. Het dril ziet er echt vies uit en waar het dril lag is het water het vuilst.

Ik ga nu de vijver voor een deel met kraanwater vullen en de rest aanvullen met schoon slootwater zodat er toch weer wat algen en kleine beestjes in zitten, ook voor de andere geredde beestjes als slakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 10:43 
Site Admin

Goed nieuws, succes hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 17:36 

heel veel succes, ik hoop dat het positief uitpakt voor de kikkervisjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 11:49 

Tijdens de laatste warme dagen, anderhalve week of zo geleden, telde ik nog zeker tien kikkervisjes. Nu zie ik er met moeite één. Of ze moeten zich goed verstopt hebben, maar ik ben een beetje bang dat ze slachtoffer van de grote kikkers zijn geworden... andere vijanden zijn er eigenlijk niet. Is dat mogelijk?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 12:22 
Site Admin

Het is goed mogelijk dat de grote kikkers ze hebben opgegeten of elkaar. Salamanders zul je nog wel niet hebben in die verse vijver maar een roofkever kan er al wel zijn ingevlogen en verder zijn merels gek op kikkervisjes.

Ze zouden zich natuurlijk ook goed verstopt kunnen hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 14:27 

Ik heb er flink over zitten peinzen, Wilma. Voel me er goed beroerd onder. Toen er kikkerdril was, was ik helemaal niet blij, zag allemaal problemen. Maar nu ging ik het leuk vinden, ze volgen, had al allerlei obstakels in de vijver gelegd voor de komende kleine kikkertjes... en nu zie ik ze niet meer, het kan bijna niet zo zijn dat ze verstopt zitten want normaal zwommen ze toch geregeld rond of kwamen even boven (zuurstof happen?)

Het lijkt me toch vreemd dat de kikkers ze in één keer hebben opgegeten, nadat ze ze wekenlang ongemoeid lieten. Merels kan bijna niet want die kunnen er maar op één plek bij. Een roofkever lijkt me ook niet waarschijnlijk in dit stadstuintje omringd door wegen. Salamanders heb ik niet nee.

Het enige wat me opviel is dat het water ineens kraakhelder is waar het tot voor een week of wat nog wat groenig van de algen zag (had ik expres gedaan als voedingsbron omdat ik het water helemaal vernieuwd had). Volgens mij eten kikkervisjes nog geen vlees, toch? maar er zat genoeg leven in, waaronder watervlooien (eten ze die in dit stadium?). In het begin had ik voor de zekerheid komkommer bijgevoerd maar dat lieten ze liggen en heb ik verwijderd.

Stel dat het kwam doordat de algen in het water op waren, en ze geen voeding meer hadden. Maar dan heb ik nog altijd planten, dat eten ze toch ook? Of algen aan de planten. Want anders zouden de slakken ook geen voedsel meer hebben en die zijn er nog altijd. Had ik ze dan toch moeten bijvoeren, vraag ik me af.

Kortom, ik zou wel heel graag weten waarom dit zo is, om ervan te leren voor de toekomst. Hoewel het antwoord wel op zich zal laten wachten... echt heel heel jammer. Alles wat ik nu in huis heb, is tomaat, ik kan daar nog wat van in het water doen voor die ene overgeblevene, dat schijnen ze ook te eten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 15:01 
Site Admin

Een roofkever of watertor zou je echt wel kunnen hebben, die kunnen grote afstanden vliegen of het zou als larve meegekomen kunnen zijn met het slootwater. De larven zijn overigens nog erger dan de volwassen exemplaren wat vraatzucht betreft.

Het weer is omgeslagen, ik zie in onze vijver ook altijd draadalg als het opeens warm is en hier is dat nu ook weer verdwenen. Als ze de komkommer niet hebben aangeraakt dan hadden ze op dat moment genoeg voedsel. Ze leven ook van allerlei hele kleine dode plantaardige en dierlijke delen, die in het water zweven. Het kan zijn dat ze op dit moment wel meer alg nodig hebben, in plaats van komkommer kun je ook een ontdooid blokje diepvriesspinazie geven.

Hoe ver waren ze eigenlijk? Zag je al achterpootjes verschijnen? Want pas als ze met de metamorfose beginnen eten ze vlees zoals watervlooien en muggenlarven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 15:12 

Als het al een roofkever of larve daarvan in het water was, had die de kikkervisjes allang kunnen opeten want ik heb een week of vier voor het laatst slootwater erin gedaan. En vliegen, dat zou in principe kunnen maar mijn vijvertje is het enige in de wijde omtrek in dit stedelijk gebied dus misschien niet zeer waarschijnlijk.

Nee, er waren nog geen pootjes, enkel staart en een bolle kop. Ze waren misschien zes weken oud. Verder landen er geregeld insecten op het water en gaan dood, dus dierlijke delen zitten toch ook wel in het water. Een totaal gebrek aan voedsel lijkt me ook niet waarschijnlijk, maar goed, voor de zekerheid toch maar wat bijvoeren. Overigens zie ik ook geen dode kikkervisjes, maar die kunnen natuurlijk verstopt zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 15:20 
Site Admin

Je hebt gelijk, als die kever of larve daarvan met het slootwater was meegekomen dan had die de kikkervisjes al eerder opgegeten. Ging me meer om de mogelijkheid zoiets in je vijver te kunnen hebben eigenlijk en ik ging er van uit dat die sloot waar je het water vandaan hebt in de buurt zou liggen.

Dan denk ik toch eerder aan een merel, ook al kan die dan maar op 1 plek bij het water komen.

Het is voor mij natuurlijk ook koffiedik kijken, meer dan mogelijke oorzaken opsommen kan ik niet doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 16:38 

Ik zit ook de hele tijd te peinzen, volgens mij bevat het water nog voldoende algen, het is wel helder maar met een groengele gloed. Ik heb nog wel een dag of tien geleden wat watermunt en waterplantjes uit de sloot gehaald bedacht ik, maar de wortels van de eerste heb ik goed afgespoeld en verder zou ik die larve toch wel gezien moeten hebben, toen of daarna. Maar goed, het is mogelijk, al acht ik het niet waarschijnlijk. Met het minder mooie weer kwam ik ook minder vaak bij de vijver, dus of er een vogel heeft zitten vissen weet ik niet, ik kan hem vanuit huis niet in de gaten houden. Maar misschien juist door de stenen die ik alvast erin heb gelegd, heb ik een vogel de kans geboden om ze eruit te vissen. Ik zag wel een keer een Turkse tortel op de steen staan om te drinken.

Ik zie af en toe nog steeds maar één kikkervisje, als die nu maar blijft leven alstublieft...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 17:12 
Site Admin

Ik duim voor je

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Vijver verschonen