Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 sep 2020, 20:27

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wat voor kikker is dit?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat voor kikker is dit?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2010, 20:30 

wij hebben een vijver met vissen en nu dus ook kikkers, ik heb er gisteren en vandaag in elk geval 3 geteld die heerlijk zitten te zonnen op ons egelbruggetje.
Alleen ik zou zo niet weten wat voor soort kikker het is, en als het een pad is kan ik die dan vangen en veel verderop weer uitzetten?
Ze zien er alle drie ongeveer hetzelfde uit.

Bijlagen:
kikker.JPG
kikker.JPG [ 143.82 KiB | 7303 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2010, 23:38 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Martje

Groene kikkers kunnen inderdaad heerlijk zitten zonnen naast de vijver maar dit lijkt me een bruine kikker en die zitten normaal gesproken niet te zonnen.

Waarom zou je als het een pad zou zijn het beestje ver weg willen brengen eigenlijk :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 08:13 

Tja, maar nu weet ik dus eigenlijk nog niet welk soort kikker het is.
Een groene die zont en zich van een kleurtje heeft voorzien of een bruine die iets doet wat eigenlijk niet hoort?

En padden heb ik genoeg gehad, daar heb ik zoveel overlast van gehad die gaan echt weg. Er is enkele jaren geleden een meneer geweest uit Bergen die emmers vol heeft meegenomen. Sorry maar een pad gaat zo ver mogelijk weg.

Maar goed, als iemand weet wat voor kikker het echt is dan hoor ik het graag. Overigens het is nu 08.15 en er zitten alweer 2 in het zonnetje om het egelbruggetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 09:55 
Site Admin

De naam groene of bruine kikker is een beetje verwarrend omdat een groene er soms bruin uit kan zien en een bruine wat groenig. Bruine kikkers hebben wel een handig herkenningspunt, een bruine vlek achter het oog die groene kikkers niet hebben.

Het is dus een bruine kikker met vreemd gedrag.

Wat voor overlast je kunt hebben van padden is mijn vraag, in ieder geval is het verboden om ze te verplaatsen, je kunt ziektes overbrengen, wat zeker nu met de schimmelziekte heel gevaarlijk is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 11:05 

Nou ja, dat deze bruine kikkers een beetje vreemd doen is misschien wel leuk, ze hebben ook aan de achterkant 2 bultjes ter hoogte van de heupen. Zal kijken of ik nog een andere foto kan maken, pakken durf ik ze niet.

Maar nog even over die padden: ik had er op een gegeven moment wel 20! in de kamer, kon geen tuindeur meer open zetten en ze piesten overal en stonken verschrikkelijk. Er loopt nog een tweeling van doen 1 jaar en dat wil ik niet. Ik kon er op een gegeven moment niet meer van slapen en durfde 's morgens niet eens naar beneden. Ook al waren de deuren dicht toch zaten ze 's morgens en 's avonds na de schemering gewoon weer in de kamer.
Iemand uit Bergen van de paddenvereniging? is toen onder de vloer geweest (de meeste zaten in de kruipruimte) en heeft er een heleboel gevangen. Dit jaar voor het eerst geen last gehad maar als er padden in de vijver zitten worden ze gevangen en 4 km verderop naar een natuurgebied gebracht. Beschermd of niet!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 13:18 
Site Admin

Die bultjes zijn normaal, dat hoort zo ;)

Wat de padden betreft:
In dat geval kan ik me heel goed voorstellen dat het niet leuk meer is.
Fijn dat je er iemand hebt bijgehaald die weet wat ie doet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 14:07 

Hé Wilma, mijn bruine kikkers zitten met mooi weer ook in een rijtje op de vijverrand hoor. Nu komt daar niet veel zon, maar als dat wel zo was, hadden ze er vast ook gezeten (hoewel misschien niet met brandende zon, dat weet ik niet). Dat doen ze alleen met mooi weer, anders zitten ze in het water of elders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 14:12 
Site Admin

Het is voor het eerst dat ik dit hoor, van bruine kikkers wordt beweert dat ze op het land leven, niet in of bij het water en pas tegen de schemering gaan jagen en zich overdag schuilhouden. Zelf heb ik ze ook nooit zien zonnen.

Zo zie je maar, je leert elke dag ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 14:34 

Fotootje van vier 'zonnende' bruine kikkers tijdens het laatste mooie weer, afgelopen Pinksteren.

Bijlagen:
IMG_9334_klein.JPG
IMG_9334_klein.JPG [ 46.45 KiB | 7293 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 14:36 

Ze zitten ook graag half in het water. En zo heb ik nog talloze foto's van bruine kikkers die met mooi weer uit het water komen en goed zichtbaar zijn.

Bijlagen:
IMG_7586_klein.JPG
IMG_7586_klein.JPG [ 94.42 KiB | 7293 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 17:49 
Site Admin

Nou Martje, ik denk dat ik je moet teleurstellen... achteraf blijkt het toch niet zo vreemd te zijn dus om 'zonnende' bruine kikkers aan te treffen want een foto zegt meer dan duizend woorden.

Toch blijft het me verbazen want ik heb het anders geleerd en zelf nooit bruine kikkers van het zonnetje zien genieten. Wel ben ik er in de warmste zomerdagen wel eens eentje tegengekomen die een bad nam, ook een pad heb ik tijdens een hittegolf weleens in de vijver zien hangen, maar dat was dan overduidelijk afkoeling zoeken en kwijtgeraakt vocht op peil brengen, dat is weer iets anders dan liggen zonnen.

Verder krijg ik regelmatig berichtjes van mensen (ook hier op het forum te vinden) die het opmerkelijk vinden dat ze kikkers in de tuin hebben terwijl ze geen vijver hebben, het gaat dan steevast om bruine kikkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010, 20:08 

Ik was ook heel verbaasd toen ik jaren geleden kikkers in mijn (toen vijverloze) tuin aantrof. Ik dacht serieus dat er misschien ergens onder het huis een verborgen waterplas was!

Vorig jaar is er een vijvertje aangelegd en nu blijkt dat als ze de keus hebben, ze toch wel heel graag in het water zitten. Zo graag zelfs dat er een heleboel in hebben overwinterd (zoals elders beschreven). Er zitten het hele jaar door diverse bruine kikkers in de vijver en bij mooi weer ook een heleboel half in het water en op de rand. Ze zijn niet erg schuw, alleen als je eroverheen gaat hangen springen ze weg.

Maar de meeste bruine kikkers hebben dus geen keus en moeten wel uitsluitend op het land leven. Van mensen met een vijver weet ik echter dat ook die vol zit met bruine kikkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2010, 12:35 

Anna schreef:
Ze zitten ook graag half in het water. En zo heb ik nog talloze foto's van bruine kikkers die met mooi weer uit het water komen en goed zichtbaar zijn.

Maar op deze foto is dat dan geen groene kikker??

Ik heb er nu 4 gezien, allemaal bruin met zwarte vlekken.... Eigenlijk zou je een camera op de vijver moeten zetten want vanmorgen zat er eentje op een Sarassa die flink aan de maat is, zo leuk. Mooi meezwemmen.
Er zitten er eigenlijk twee tussen 11 en 3 in de zon op het egelbruggetje, die andere(n) zie ik af en toe maar glijden direct het water in als ik kom kijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2010, 17:26 

Nee, zijn allemaal bruine kikkers. De vrouwtjes zijn wel vaker wat gelig van kleur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 18:30 

het is een vrouwtje van de bruine kikker.

wilma, na de paartijd verlaten bruine kikkers de vijver om te gaan eten en weer aan te sterken van de zware paartijd.
als ze daarna weer op gewicht zijn komen ze regelmatig even terug naar de vijver, vaak zitten ze dan in schaduwrijk natte omgeving, je zal een bruine kikker inderdaan niet zoals een groene kikker zien zonnen, niet als de temperatuur hoger is dan een graag of 20.
dit zijn mijn persoonlijke bevindingen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wat voor kikker is dit?