Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 06:51

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Help help wat moet ik doen met uitgemergelde kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Help help wat moet ik doen met uitgemergelde kikkers
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 10:09 

Gister hebben we bij toeval heel veel kikkers ontdekt in een soort gangpad bij een school. Daar lagen wel veel bladeren en wel 9 kikkers. Ik heb van me leven nog nooit uitgemergelde kikkers gezien. Zo zielig ze zijn echt broodmager. Je ziet gewoon hun skeletje. We hebben ze snel gevangen en in de vijver bij ons in de tuin gedaan. Die vijver zit nog geen vissen in. Hij staat al een maand gevuld met ander vijverwater. Er zitten wel slakken in en larven van van alles. Moet er nog extra dingen in doen om de kikkers te helpen? 1tje zonk gelijk naar de bodem en ging op zijn rug, die heb ik aan de kant gezet. Ze kunnen weg, maar wil graag dat ze de mogelijkheid hebben dat er voer in de vijver zit. WIE HEEFT ER TIPS?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 10:34 

Ik lees nu de site door en zie fantastische fotos van andere kikkers...Wat ik ook lees is dat ze igg van honger elkaar opeten. Er zat maar 1 kleintje tussen al die grote jongens...ach zouden zijn broertjes en zusjes al opgegeten zijn? Maar die andere kikkers zijn echt dik...Jeetje die van mij zijn daarbij gewoon 2-3x zo dun. De kopjes zijn 2x zo dik als hun lijfje..Ik hoop dat als ik straks uit mijn werk kom, dat ze nog wel leven...WAT MOET IK DOEN???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 11:06 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Kirsten

Hoe goed bedoeld ook, je had de kikkers eigenlijk niet mogen verplaatsen, dat is bij wet verboden, je kunt er onder andere ziektes mee verspreiden.

Weet je welke soort kikkers het zijn? Kun je een foto maken? Misschien gaat het om vrouwtjes die net hun eitjes hebben afgezet en nog moeten aansterken.

In de vijver zelf is geen voedsel nodig voor volwassen kikkers, ze eten allerlei verschillende soorten insecten, krekels, spinnen en slakken.

In principe hoef je kikkers nooit bij te voeren, maar je kunt ze eventueel meelwormen geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 11:17 

Ja dat las ik dus ook net pas op de site, dat je ze niet mag vervoeren. Het verspreiden van ziektes is idd logisch en had ik niet aan gedacht. Maar gister heb ik die beslissing genomen het had voor hun anders zowieso een langzame dood betekent. De muren waren daar 2 meter hoog en een metalen rooster trap. Ze konden er nooit uit komen. 1 Kikker hebben we niet te pakken kunnen krijgen en ik denk nu ook dat de kleintjes al zijn opgegeten door de andere.
In mijn vijver zit nog niks, ja er zal wel van alles in de tuin lopen. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om uitgehongerde kikkers daar te laten en langzaam dood te laten gaan..
Ik heb fotos gemaakt, maar zijn niet heel duidelijk. Ze zijn groen met fel gele vlekken tot bruin met fel groene vlekken. Zelfs rode strepen, die had het gister dus moeilijk en heb ik ook niet meer gezien.
Zal vanmiddag proberen duidelijkere fotos te maken en hier te plaatsen. Dan kan je hopelijk ook zien hoe mager ze zijn.
Ze zien er echt uit als het skeletje op deze site met een velletje eromheen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 11:32 
Site Admin

Je vraagt je af hoe ze daar dan terecht gekomen zijn, hè. Kikkers kunnen overigens wel goed klimmen.

Als er verder geen voedsel was op die plek dan zou het kunnen dat grotere kikkers kleintjes hebben opgegeten.

Ik ben benieuwd naar de foto's

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010, 11:39 

Ik ga mijn best doen een paar kiekjes te schieten van ze...alvast een fijn weekend, ik ga genieten van de kikkers...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Help help wat moet ik doen met uitgemergelde kikkers