Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 07:22

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkers en goudvissen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkers en goudvissen
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 22:19 

Hallo allemaal.

Afgelopen winter zijn alle kikkers in onze vijver gesneuveld, hoewel hij toch diep genoeg is (80 cm) Ik wist niet eens dat we zoveel kikkers hadden , 21 heb ik er uit gevist. Er zaten niet meer in, dat konden we goed zien omdat het water super helder was.
Maar... ze zijn er weer! Hoe is dat nou mogelijk, ik heb er zeker al een stuk of 6 geteld. Maar waarom kiezen ze nou onze vijver, ze vreten onze goudvissen op! We hebben een net erover dus ik ben verbaasd hoe die beestjes nou in onze vijver terecht komen. Ik heb nooit geweten dat goudvissen en kikkers niet samengaan, totdat ik hier op het forum kwam, kun je hier iets tegen doen? Ik vind het heel erg leuk die kikkers maar we doen onze vissen er geen plezier mee!
Hoe weer je nou kikkers uit je vijver?
Of is het handiger de goudvissen eruit en een ander soort nemen? Die kikkers komen toch wel is onze ervaring nu. Iemand tips?

Groetjes, Marjolein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 23:47 

of wat grotere vissen nemen, zodat de kikkers ze niet meer als lekker hapje zien :idee

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 09:14 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Marjolein

Dat kikkers af en toe ook een grotere prooi eten, zoals een vis, is me bekend maar dat is eerder uniek dan normaal.

Kikkers weren uit een vijver waar ze voor 'gekozen' hebben kan volgens mij niet lukken, ik kan me alleen maar aansluiten bij de tip van Gert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 16:25 

hihi, bedankt voor de tip maar hoe groot wil je ze hebben... er zaten hele mooie sluierstaarten in van pakweg 10 à 12 cm, die aangevreten waren, jammer jammer. Nu heb ik al 17 jonge vissen geteld,maar ja als die kikkers ze als een lekker hapje zien zullen er wel niet veel over blijven vrees ik, en over zetten in een andere vijver heeft ook geen zin lijkt me want daar zullen even zo goed kikkers in zitten! Dus... de natuur zijn gang laten gaan denk ik?

Wat een leuke site is dit trouwens Wilma!

Groetjes, Marjolein.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 21:02 

weet je zeker dat de kikkers de veelvraten zijn? Heb je een kikker met een stuk vis in z'n bek gezien?
Anders misschien katten die naar de vissen "hengelen" , of, of, .....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 21:43 

Nee Gert, katten kunnen er onmogelijk bij, dat hebben we zo aangelegd, en er zit een net over de vijver...

Ik heb nog nooit een kikker "betrapt" nee, maar toen ik hier op het forum las dat kikkers goudvissen eten vielen er heel wat puzzelstukjes op zijn plaats! En 21 kikkers kunnen heel wat visjes op natuurlijk, wij dachten eerst dat die vissen èèn of andere ziekte hadden doordat ze een stuk staart of deel van hun lichaam misten. Ik heb hier ergens gelezen dat ze dat doen als ze uit hun winterslaap komen en erge honger hebben?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 22:45 

Geen idee; in onze vijver zwemmen vissen (windes en shubunkins) van het formaat fors tot erg klein, terwijl er ook tientallen groene en evenzovele bruine kikkers van diverse bouwjaren in en om de vijver wonen.
Ik heb nog nooit gemerkt, dat de kikkers de vissen lastig vallen.
Wel hebben wij opvallend weinig slakken in de tuin Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geelgerande watertor o.i.d. misschien.
Of toch kikkersAfbeelding

Kunnen kikkers eigenlijk wel ergens een hap uitnemen; ze hebben geen tanden Afbeelding
Slikken ze hun prooi niet heel door :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 07:43 

haha, je brengt me nu wel ernstig aan het twijfelen Gert! inderdaad, kikkers hebben geen tanden,.... maar wel sterke kaken!

Wat prachtige foto's van je tuin, heel erg mooi om te zien, wat is het water nog mooi helder!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 08:46 
Site Admin

Marjolein, als er stukken uit de vis zijn gehapt, dan kan dat niet door kikkers gedaan zijn, die slikken hun prooi in zijn geheel in. Ik zou maar eens op zoek gaan naar die watertor waar Gert het over heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 13:46 

Ok bedankt voor de tip, heb nog geen torren ontdekt maar wie weet...

Groetjes, Marjolein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 07:17 

Ik wil even ingaan op al die dode kikkers, wat zonde en dat is te vermijden. Lees eens op dit forum hoe je kikkers probleemloos de winter door krijgt, want ook met een diepere vijver kunnen de kikkers stikken door zuurstofgebrek als het hard vriest. En elk voorjaar tientallen dode kikkers verwijderen, daar word je toch ook niet blij van, lijkt me :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 07:36 

Hallo Anna,

We hebben al jaren een vijver en dit hadden we nog nooit meegemaakt, nog nooit heb ik 1 dode kikker hoeven verwijderen, nu was het ook wel een extreem lange winter,we hebben nog steeds elk jaar onze vijver open kunnen houden maar dit jaar niet jammer genoeg, zoals zovelen.

Groetjes Marjolein.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 08:57 

Luchtpompje met luchtsteentje in de vijver; werkt bij mij 100%

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkers en goudvissen