Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 dec 2019, 10:49

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » de kikkervijver: een nieuw avontuur in onze tuin

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: de kikkervijver: een nieuw avontuur in onze tuin
BerichtGeplaatst: 28 aug 2011, 21:03 

Dag iedereen,
We wonen dicht bij een beek en hebben hierdoor kikkers in de tuin. Aangezien ik dit zo fijn vind, ben ik van plan een kikkervijver te maken. Ik heb al wat zitten lezen op jullie forum en zag dat je best geen filter plaatst. Gaat dit enkel om chemische filters of ook om natuurlijke filters? Ik dacht een pomp te voorzien die water pompt naar een natuurlijke filter van lava en filterende planten.
Graag jullie advies.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2011, 09:18 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Amélie

Als je vanaf het begin genoeg zuurstofplanten plaatst heb je geen filter nodig maar ik denk dat een natuurlijk filter geen kwaad kan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2011, 11:48 

Bedankt voor de snelle reactie.
Het zal misschien pas in de lente zijn dat de werken zullen beginnen maar ik laat zeker nog iets horen als de vijver klaar is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2011, 12:06 
Site Admin

De (vroege) lente is ook de beste tijd, ik wens je heel veel succes met de vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 sep 2011, 20:37 

Toch nog een vraagje. In het begin van de zomer heb ik een klein vijvertje gemaakt. Het is een ruime kom die ik heb ingegraven met wat planten in. Het is max 40cm diep. Ik had er ook voor de decoratie een paddenhuis bijgezet. Tot mijn vreugde zitten er 3 kikkers in de vijver en is het huisje in gebruik. Het zijn 2 bruine kikkers van ongeveer 5 cm groot die vaak in of rond de vijver zitten en dan een kleine groen/bruine kikker van ongeveer 2,5cm met een felle groene streep op zijn rug. De kleine kikker zit bijna steeds in het water of op de rand van de vijver. Ik weet niet of het dan ook de bruine en groene kikkers zijn als soort. Nu het frisser wordt begin in mij af te vragen of ik het vijvertje beter zou weg doen. Zijn de kikkers slim genoeg om een andere winterplaats te vinden aangezien deze te ondiep is? Ik zou het wel erg vinden moest ik in de lente 3 dode kikkers vinden. Ik wil mijn nieuwe tuinvrienden niet de dood in jagen. Ook zit er oa een kleine waterlelie in de vijver. Kan die de winter doorstaan als het water niet zo diep is?
Bedankt voor de reactie!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 sep 2011, 09:14 
Site Admin

De kikkers die nu in en om de vijver verblijven zullen waarschijnlijk ook in de vijver gaan overwinteren. Ze zijn niet slim genoeg om te beseffen dat de vijver daar eigenlijk niet diep genoeg voor is. In principe kan dat ook wel mits er niet te veel slib op de bodem ligt, dit kan zuurstoftekort veroorzaken, en het vijveroppervlak niet helemaal dichtvriest.

Of je de waterlelie kunt laten staan weet ik niet. Wij laten hem zelf altijd gewoon staan maar bij ons staat de lelie op het diepste punt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 sep 2011, 21:18 

Zou het helpen van de vijver weg te doen of is het nu te laat voor de kikkers om een nieuwe winterplaats te zoeken?
Doordat de vijver zo klein is zou ik hem ook kunnen proberen te overdekken. Bvb een fleecedoek over een paar stokken spannen. Ze kunnen ze bij warmere temperaturen nog steeds makkelijk in en uit de vijver of heeft dit totaal geen zin?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 sep 2011, 08:33 
Site Admin

Pas wanneer het overdag te koud wordt voor de kikkers om nog goed te kunnen bewegen gaan ze in winterslaap, dat duurt nog wel even. Ze hebben dus nog wel tijd om een andere plek te vinden.

Zolang je de vijver niet helemaal afdekt opdat er nog wel zuurstof in kan en, nog veel belangrijker, giftige stoffen uit kunnen kan afdekken wel helpen tegen het dichtvriezen. Of dat ook met een fleecedoek lukt weet ik niet, het is sowieso beter om hiervoor dan lichtdoorlatend materiaal, zoals bijvoorbeeld noppenfolie, te kiezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 2011, 13:35 

Mijn kikkerprinsje ligt vandaag lekker te zonnen en maakt zich nog duidelijk geen zorgen over de winter.

Bijlagen:
kikker.JPG
kikker.JPG [ 72.69 KiB | 8802 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 10:25 

Joepie, joepie, het grote avontuur is gestart. De tuinmannen zijn de vijver aan het aanleggen.
Ik las nu ergens dat water van de kraan niet goed is voor vijvers en dat je er allerlei dingen moet in doen zoals mineralen,... Klopt dit of is dat weer verkoopspraat? Ik dacht een paar emmers water toe te voegen uit een grote vijver waar veel kikkers zitten. Zodra de vijver klaar is, zal ik een foto plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 11:16 
Site Admin

Jawel hoor, gewoon leidingwater.

Als je hier water uit een andere gezonde vijver aan toe voegt en wat watervlooien dan heb je eerder een goed biologisch evenwicht. Vanaf dat het water er in gaat gelijk zuurstofplanten zoals glanzend fonteinkruid er in zorgt er voor dat algen niet de overhand krijgen.

Hier staan nog meer tips: viewtopic.php?f=22&t=3

Veel succes en plezier met de vijver!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 20:32 

Voila, de vijver staat er. Het gras en de planten moeten nog groeien maar ik kijk al uit naar de eerste vrijwillige bezoekers. In het mini vijvertje van vorig jaar zaten twee kikkers. Aangezien het vijvertje weg moest, heb ik de kikkers in de nieuwe vijver gezet maar ze vonden het toch maar niets en zijn er al vrij snel uit gekropen. Het was te mooi om waar te zijn.

Bijlagen:
vijver.JPG
vijver.JPG [ 73.79 KiB | 8675 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 14:40 

Ondertussen zijn we al een tijdje verder. Het gras en de planten zijn gegroeid. Er zit ondertussen 1 vrijwillige kikker in. Ik denk dat het een bruine kikker is maar ik twijfel aangezien hij steeds in of rond de vijver blijft, wat mijn eerder doet denken aan een groene kikker. Er zitten ook wat kikkervissen en salamanders in van een vriendin die haar vijver weg deed. Toch ook een vraagje: veel van de zuurstofplanten die ik in het begin heb gezet zijn stuk gegaan. Vaak waren ze op een paar dagen bijna weg. Ook leken ze heel broos geworden en braken ze zeer snel af. Ik heb ze ondertussen vervangen door andere planten. Nu is er een grotere zuurstofplant, die dieper staat, die ook begint te verdwijnen. De blaadjes zijn op een paar dagen veel verminderd en enkel de lange stelen blijven dan over. Geen idee of ze worden opgegeten of ze gewoon stuk gaan. Het water zit vol kleine beestjes, ik vermoed watervlooien. Het water is wel mooi helder. Iemand een idee wat er aan de hand is met de planten? Ik zal een paar foto's erbij zetten.

Bijlagen:
plant in diepte.JPG
plant in diepte.JPG [ 36.45 KiB | 8562 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 14:42 

Nog een paar foto's

Bijlagen:
vijver.JPG
vijver.JPG [ 71.29 KiB | 8562 keer bekeken ]
plant 2.JPG
plant 2.JPG [ 76.95 KiB | 8562 keer bekeken ]
plant 1.JPG
plant 1.JPG [ 98.27 KiB | 8562 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2012, 14:44 

En onze bewoner natuurlijk

Bijlagen:
kikker.JPG
kikker.JPG [ 71.01 KiB | 8562 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » de kikkervijver: een nieuw avontuur in onze tuin