Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 aug 2020, 03:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdrilreddingsbrigade ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdrilreddingsbrigade ;)
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 15:29 

Na de extreme vorst van Februari bleek mijn vijver ernstig lek. Iedere dag zo'n 30 cm water bijvullen is geen optie (bij extreme warmte zou dat dan nog meer moeten zijn), ik zag alleen de mogelijkheid het folie te vervangen.

Toen iemand voorstelde me daarmee te helpen (3 weken geleden) en ik dat een prima plan vond, zag ik tijdens een inspectierondje vooraf alweer 2 bruine kikkerparen op elkaar zitten in de vijver. Die hadden dus hele andere plannen :P Het hele plan om folie te vervangen werd afgeblazen.

Besloten om dus maar de 2 vissen eruit te halen en bij iemand anders te brengen; er blijft een laagje water van hooguit 30cm in de vijver staan als ik hem niet meer dagelijks bijvul en dat was voor die grote vissen veel te weinig. De renovatie van de vijver moet nu wachten tot het najaar, nadat de metamorfose van de kikkertjes klaar is.

Vanmiddag kwam ik bij de vijver en ja hoor, 2 klompen dril, die onder water in de waterplanten zijn gelegd en doordat ze nauurlijk opzwellen allebei flink boven het water uitstaken. Nu rest mij dus de taak dagelijks die vijver te inspecteren en bijvullen om het dril redelijk nat te houden, uitdroging en verbanding door zon te voorkomen.......Ik ben wel heel benieuwd nu er geen vissen meer zijn wat ik terug ga vinden van de kikkertjes; vorige jaren zag ik er eigenlijk niets van terug na het uitkomen van het dril.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 16:57 

ik denk dat het wel belangrijk is dat je oplet dat het water van de zomer niet te warm kan worden.
Als de temperatuur dalijk op gaat lopen dan kan het zijn dat het weinige water in je vijver te warm word en dan krijg je dat alle kikkervisjes op het water drijven happende naar lucht.
Zorg er dus voor dat je water koel blijft.
Super trouwens dan je wacht met renoveren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012, 00:13 

Ja, ik heb een stuk tuinslang in de vijver hangen die aangesloten is op een kraantje. Ik hoef dus alleen maar af en toe het kraantje een uurtje zachtjes aan te zetten. Alleen om de vijver op het oude waternivo te houden moest ik na de vorst dagelijks zo'n 30 cm water bijvullen (helft ongeveer). Het was een afweging, of de vissen erin houden en dagelijks bijvullen, of de vissen eruit en af en toe wat bijvullen. Dagelijks bijvullen kan volgens mij voor de kikkers ook niet goed zijn, zoveel leidingwater iedere dag........

Vorige zomers had ik ook met warm weer dat kraantje een uurtje per dag zachtjes aan omdat er met warm weer ook water verdampt en de vissen er anders ook last van krijgen.

Ik hoopte met renovatie van de vijver de kikkers voor te zijn, maar ze waren sneller dan ik :cool Er zit niet heel dichtbij een andere vijver (behalve 2 huizen verderop sinds vorig jaar, maar zij vindt kikkers vies en eng en laat de hond erop jagen), dus besloot ik dan maar te wachten tot de herfst en ze zo even de kans te geven hun ding te doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012, 00:15 
Site Admin

Carla, de bruine kikkers zijn zo ongeveer in juni klaar met de metamorfose en klimmen dan aan land. Als je geen groene kikkers hebt (die veel later zijn) dan hoef je wat dat betreft niet zo lang te wachten met het vervangen van de folie, hoor en leidingwater voor het bijvullen kan geen kwaad.

Maar in vind het geweldig te lezen dat er mensen zijn die zoveel rekening met kikkers houden :cheer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012, 01:05 

O kijk, dat is mooi om te horen. Ik heb idd vorig jaar rond begin Juli vlak na een hevige regenbui kikkertjes in de tuin gezien ter grote van een vlieg, dat waren dus ws de nakomelingen van mijn bruine kikkers.

Er zitten ook groene kikkers in (iig 2, poelkikkers) maar die leggen in mijn vijver geen eieren (wat me wel opvalt is dat ze erg territoriaal zijn naar elkaar toe, ze jagen elkaar constant weg). Ik ben benieuwd wat eruit komt als de vijver leeg gaat. De laatste keer is lang geleden en ik hoorde dat er toen rond de 25 kikkers uit de modder kwamen.

Ik vind het niet meer dan normaal om te wachten tot ze klaar zijn; hetzelfde zou het zijn als dat je een vogelkastje ophangt en het vervolgens leegkiept als er eieren of jongen in liggen, of de nestjes uit de bomen trekt die in je tuin staan.......Ik voel me juist vereerd met die kikkers hier, dat betekent dat ze mijn vijver de moeite waard vinden en er graag gebruik van maken :D

Toegegeven; soms is het wat onhandig, als ik de kamerdeur met mooi weer open heb staan heb ik daar, sinds ik vorig jaar een verdroogde kikker onder de bank vond, een plank voor staan zodat ze niet naar binnen kunnen, ik moet op de hond en kat letten (vooral op de hond want bange kikkers maken een erg leuk geluid ;) ) en 's avonds als het donker is voorzichtig door de tuin lopen en af en toe bijna in een spagaat om geen kikker plat te trappen, maar ach.......Ik kan ze ook uren gadeslaan en soms echt verwonderd zijn over hun gedrag en hoe mooi ze kunnen zijn en dat is het dan weer allemaal waard.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012, 09:32 
Site Admin

Waarschijnlijk zijn die poelkikkers dan 2 mannetjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2012, 23:51 

Klopt, vorig jaar heb ik ze zien "vechten", achter elkaar aan zwemmen en met hun voorpoten proberen elkaars kwaakblaasjes te raken :shock: Ze lijken eigenlijk precies op de bruine kikkers (de mannetjes dan), maar ipv een bruine "driehoek" hebben ze grijzige, ronde kwaakblaasjes (ze maken zelfs een geluid wat veel lijkt op het brommen van de bruine kikker, wat hoger en luider). Misschien nu de vissen eruit zijn kunnen er wat dames voor ze op bezoek komen?

Gek, want bruine kikkers heb ik heel veel, zowel mannen als vrouwen en die zie ik nooit vechten. 4 Van hen liggen nu gezellig de hele dag rondom de 2 drilklompjes, de andere bruinen hangen maar wat rond.

Ik ga vanaf nu iedere dag foto's van het dril maken tot het uitkomt. Leuk om te volgen hoe het zich ontwikkelt.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012, 11:56 
Site Admin

Ja, ik herinner me nu dat je daar vorig jaar over geschreven hebt, Carla. Uniek om gezien te hebben. Zelf heb ik altijd veel kikkers in en om de vijver gehad maar ik heb nooit kikkers zien vechten.

Of groene kikkers meer territoriumgedrag vertonen dan bruine? Geen idee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2012, 23:53 

Het viel me op omdat ik het vorige week weer zag gebeuren. Toen het zo warm was zat ik op het muurtje bij de vijver te kijken. Ineens kwam 1 van de groene kikkers langs een andere en meteen ging die andere er weer achteraan om hem weg te jagen, terwijl die bruinen gewoon soms met hele groepjes bij elkaar zitten langs de rand van de vijver of vlakbij elkaar in het water rondhangen. En dat zijn dan zelfs mannen en vrouwen door elkaar. Die groenen zijn ws 2 mannen en omdat ik nooit dril heb van de groenen neem ik aan dat er geen vrouwen bij zitten.

Maar het valt me nu ook pas op dat die bruinen rondom dat dril hangen. Of ze dat nou vorig jaar niet deden omdat er grote vissen in de vijver zaten of dat ik het gewoon niet gezien heb.........? Ik moet zeggen dat het water nu ook wel glashelder is omdat ik natuurlijk dagelijks veel leidingwater bijvul, vorige jaren was het veel troebeler, dus zie ik nu alles ook heel goed.

Ik probeerde vandaag wat in de vijver gewaaide klimopblaadjes te verwijderen, maar het zit vast in het dril ;) , dus laat ik het maar lekker zitten.

3 Weken duurt het toch zo'n beetje Wilma? Als het zo koud als nu blijft zal het denk ik wel ietsje langer duren, plus het feit dat toen ze het dril hebben gelegd, het waternivo vrij laag stond en ik nu om het dril te beschermen veel bijvul, waardoor het dieper komt te liggen en de zon het minder goed kan verwarmen. Morgen is het een week oud.

Misschien doe ik er na het vervangen van het folie na de zomer wel geen vissen meer in. Nou had ik een grote schubkarper (die eten alleen plantaardig voedsel) en een grote winde (volgens mij eten die ook dierlijk voedsel). Misschien laat ik het wel gewoon een kikkervijver zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2012, 13:16 
Site Admin

Het ligt inderdaad aan de temperatuur hoe lang het precies duurt voordat er kikkervisjes uit de eitjes komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 13:17 

Ik heb natuurlijk vele uren langs de waterkant gezeten en wat mij opvalt is dat de vrijgezellen mannetjes bij het dril gaan zitten omdat daar de paartjes naar toe komen om hun eieren af te zetten.
Op die manier hoeven de mannetjes niet op zoek te gaan naar een dame want die komen vanzelf naar hun.
Vrouwtjes leggen hun eieren het liefste dicht bij elkaar dus het vrijgezellen mannetje weet dat als hij bij het dril wacht ze vanzelf naar hem toekomt.
Het enige wat hij dan nog hoeft te doen is het mannetje op haar rug ervanaf zien te krijgen en zijn plaats in te nemen.
Wat mannetje ook proberen is op het moment dat het vrouwtje haar eieren legt snel zijn zaad over het nieuwe dril heen strooid in de hoop zo nog wat te bevruchten en zodoende vader wordt.
Er zit vaak veel meer achter dan dat wij denken :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2012, 21:56 

Ik vind het ook zo gek dat er naast die 2 klompjes (paar 100 eitjes per klompje) nog een ieniemienie klompje van zo'n 10 eitjes iets verder ligt, dat is toch raar :roll:

In de ene klomp zijn de stipjes nu streepjes dus in de andere klomp zal dat ook morgen ofzo wel zo zijn.

Maar ik heb vanmiddag ook iets afschuwelijks ontdekt. Terwijl ik in dat dril zat te turen zag ik ineens dat mijn "tijgerkikker" (die noem ik zo door zijn kleuren en strepen) op het planteneilandje zat/hing en zijn darmen hangen een stuk naar buiten :( Ik heb wel een foto maar het ziet er echt afschuwelijk uit. Een paar uur later zag ik 'm langs de kant hangen waar 'ie vaak hangt. Hij leeft dus nog steeds, maar ik denk niet dat 'ie dit redt; ik durf 'm echter ook niet dood te maken.

Ik vermoed door een kat. Ik heb sinds de vissen eruit zijn weer even het gaas van de vijver gehaald zodat ik ook eens alles goed kan zien. Maar blijkbaar kan dat dus hier gewoon niet. Vorig jaar heeft me dat 2 vissen van zo'n 25cm groot gekost en nu dit..... Ik vind het zo erg, ik weet niet wat ik moet doen met die kikker........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2012, 22:00 

chaimel schreef:
Wat mannetje ook proberen is op het moment dat het vrouwtje haar eieren legt snel zijn zaad over het nieuwe dril heen strooid in de hoop zo nog wat te bevruchten en zodoende vader wordt.
Er zit vaak veel meer achter dan dat wij denken :)

Dat vind ik echt wel een hele goeie, ze hebben lekker al die weken kunnen eten, hun gangetje kunnen gaan, niet wekenlang zich aan een vrouwtje vast hoeven klampen en dan toch als lachende 3e ervandoor gaan :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2012, 12:45 

Vanmorgen was tijgerkikker dood. En had er zich inmiddels een mannetje aan vastgeklampt. Restte mij dus de "schone" taak hem eraf te halen en tijgerkikker uit de vijver te halen. Wat een gedoe zeg, zo'n kikker lospeuteren valt nog niet mee. Nu weer het gaas over de vijver en hopen dat het hierbij blijft........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2012, 14:24 
Site Admin

Wat akelig, Carla en wat jammer dat het gaas nodig is, hierdoor kun je veel minder genieten van je vijver en het leven er in.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdrilreddingsbrigade ;)