Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 21 nov 2019, 18:34

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdil en dikkopjes gezocht voor natuurlijke grote vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdil en dikkopjes gezocht voor natuurlijke grote vijver
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 09:28 

We hebben een grote vijver volgens de methode van Ada Hofman, dus geen filtering via pompen maar door de zuurstofplanten. Wel heb ik een grote beekloop waar de kikkers ook graag in zitten.
Het moerasgedeelte heb ik tijdelijk afgesloten voor de vissen in de hoop dat ik daar een hoop kikkerdril en/of dikkopjes op kan laten groeien tot kikkertjes zonder opgegeten te worden.
Ik ben al hevig aan het zoeken maar zie nog geen kikkerdril van de groene kikker in de sloten, volgens mij moet dat nu gaan komen. Mijn vraag is dan ook : woont u in de omgeving van Best en heeft u kikkerdril over dan wil ik het graag op komen halen.
Vr gr Monique

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 15:08 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Monique

Als je zo'n prachtig aangelegde waterpartij hebt dan kan ik me helemaal voorstellen dat die pas compleet is als er ook kikkers in leven maar het is verboden om kikkerdril te verplaatsen.

Ik weet hoe moeilijk dat is omdat ik zelf vier jaar heb moeten wachten, maar meestal komen er het eerste jaar al vanzelf kikkers op een vijver af. Je zult echt een beetje geduld moeten hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 15:14 

Zolang ze nog geen pootjes hebben mogen ze verplaatst worden. Vorig jaar had ik een paar kikkers maar de reiger heeft een ons helaas veel bezoeken gebracht. Sinds maart hebben we de gehele tuin overspannen met honderden meters visdraad en bij de landingsplaatsen op de rand schuur en dak ook draden gespannen en hij maakt geen schijn van kans meer nu en probeert het ook niet meer.
Tijd voor nieuwe kikkers. Omdat de gehele tuin afgezet is kunnen ze niet spontaan komen en aangezien wij de enige tuin hier in de buurt hebben die natuurlijk is aangelegd zullen er ook niet veel in de buurt zitten en op bezoek komen..helaas..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 15:46 
Site Admin

Voor zover ik weet mag je alleen voor educatieve doeleinden kikkerdril van de groene kikker, de bruine kikker en de gewone pad laten opgroeien. Na de metamorfose moeten ze dan wel worden teruggezet op de plaats waar ze vandaan komen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 02:45 

http://www2.minlnv.nl/thema/groen/ffwet ... as17.asp#6 heb het nagekeken in de flora en faunawet zie overige vrijstellingen. Ik kan me ook herinneren dit gehoord te hebben van een medewerker van IVN Gr. Monique

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 06:09 
Site Admin

Er staat toch echt: Van de verboden op het onder zich hebben en vervoeren, bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de wet, wordt ten behoeve van onderzoek en onderwijs vrijstelling verleend voor eieren van de groene kikker (Rana esculenta) en de bruine kikker (Rana temporaria), alsmede voor groene en bruine kikkers in al hun ontwikkelingsstadia, met uitzondering van exemplaren waarvan de metamorfose is voltooid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkerdil en dikkopjes gezocht voor natuurlijke grote vi
BerichtGeplaatst: 25 maart 2017, 22:44 

Hoi, zoek je nog steeds kikkerdril?
Ik heb hier nog wel een kilo of 50 liggen. Net over de grens in Overpelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkerdil en dikkopjes gezocht voor natuurlijke grote vi
BerichtGeplaatst: 25 maart 2017, 22:52 

Zover ik weet mag je kikkerdril wel verplaatsen maar kikkers niet.
Ik heb een week geleden een kreine 400 kikkers geteld in mijn vijver. En die maken samen veel dril.
Heb al 100 kilo dril overgeplaatst.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 14:04 

ons heeft men altijd gezegd dat we ook niet mochten vloeken ;-))

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdil en dikkopjes gezocht voor natuurlijke grote vijver