Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 aug 2020, 20:53

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » groei kikkervisjes bruine kikker in koude lente

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: groei kikkervisjes bruine kikker in koude lente
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 13:06 

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Wat een uiterst belangrijke website. Ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen en van professioneel antwoord kan genieten.

Hoe groot/ver zouden de kikkervisjes van bruine kikkers nu ongeveer moeten zijn? Zou het groei proces langer duren door de koude lente?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 13:43 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Kwakker

Hoe lang het duurt voordat kikkervisjes klaar zijn met de metamorfose is inderdaad afhankelijk van warmte en ook van het beschikbare voedsel. Ze groeien niet allemaal even snel maar gemiddeld duurt het ongeveer drie maanden.

Misschien heb je het al gezien maar hier is meer te lezen over de metamorfose http://www.kikkersite.nl/metamorfose.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2012, 16:42 

Kwakker schreef:
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Wat een uiterst belangrijke website. Ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen en van professioneel antwoord kan genieten.

Hoe groot/ver zouden de kikkervisjes van bruine kikkers nu ongeveer moeten zijn? Zou het groei proces langer duren door de koude lente?

En... hoe groot zouden de kikkervisjes van de bruine kikker nu ongeveer moeten zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012, 10:23 
Site Admin

Gemiddeld gaat het zo... na drie weken zijn er kikkervisjes, dan na een week of 6 begint de metamorfose, die duurt ook ongeveer drie weken. Kikkervisjes van eitjes die half maart afgezet zijn zouden nu ongeveer kikkertjes van 1,5 cm groot moeten zijn. Maar door het koude voorjaar duurt alles langer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jun 2012, 16:38 

Wilma schreef:
Gemiddeld gaat het zo... na drie weken zijn er kikkervisjes, dan na een week of 6 begint de metamorfose, die duurt ook ongeveer drie weken. Kikkervisjes van eitjes die half maart afgezet zijn zouden nu ongeveer kikkertjes van 1,5 cm groot moeten zijn. Maar door het koude voorjaar duurt alles langer.

Het is nu eind juni en wij hebben dit jaar geen nieuwe kikkertjes, maar onze ervaring van de afgelopen jaren is toch dat het wat langer duurt voordat het kikkertjes zijn. Natuurlijk waren er altijd wat vroege vogels bij, maar de meeste kwamen toch weken later als kikkertje uit het moeras of de vijver. Er hebben bij ons ook kikkervisjes overwinterd onder het ijs die pas halverwege de metamorfose waren en dat zijn inmiddels wel kleine kikkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jun 2012, 16:42 

Kwakker schreef:

Ik heb nogal wat foto's gemaakt van het ontwikkelproces van de bruine kikker en die op Youtube geplaatst. Daar staan ook video's van de bruine kikker en padden. Mijn gebruikersnaam op dit forum is ook de naam van mijn kanaal op Youtube: sloopwych47.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2012, 12:34 

Op donderdag 28 juni was de eerste tot kikker getransformeerd. Een week later zijn het er een stuk 0f 15. Ik heb de volgende bevindingen m.b.t. de metamorfose:

- De kikkervis wordt bruin en slanker.
- In dit stadium sluiten de kieuwen zich.
- De motoriek van de voorpoten is al zichtbaar door de huid heen voordat ze zijn verschenen.
- De voorpoten verschijnen niet tegelijkertijd. Meestal eerst de linkerkant.
- Het duurt ongeveer een dag na het verschijnen van de voorpoten voordat ze het water uit gaan.
- De staart verdwijnt snel. Het duurt ongeveer twee dagen.
- De kikkers zijn ongeveer 1 cm en zijn kleiner dan de kikkervisjes. Vooral slanker.
- De kikkervisjes heb ik geen watervlooien zien eten. Wel alg, komkommer en vissenvoer.
- De kikkers heb ik ook geen watervlooien zien eten.
- Fruitvliegjes van normaal formaat zijn te groot om te eten voor de kikkers. Kleine fruitvliegjes e.d. worden wel gegeten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2012, 12:38 

sloopwych47 schreef:
Kwakker schreef:

Ik heb nogal wat foto's gemaakt van het ontwikkelproces van de bruine kikker en die op Youtube geplaatst. Daar staan ook video's van de bruine kikker en padden. Mijn gebruikersnaam op dit forum is ook de naam van mijn kanaal op Youtube: sloopwych47.

Bedankt voor de reactie. Leuke films om te zien. De kleine bruine kikker op het blad is heel wat groter dan de kikkers die net zijn getransformeerd. Vooral de poten zijn er een stuk solider uit. En wat zijn de volwassen kikkers enorm groot. Mooi om te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » groei kikkervisjes bruine kikker in koude lente