Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 20 okt 2020, 13:38

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Bruine kikker persee weer uitzetten op plaats dril?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bruine kikker persee weer uitzetten op plaats dril?
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 07:53 

Hoe belangrijk is het om de bruine kikkers weer uit te zetten op de plaats waar de dril vandaan kwam? Ze zouden weer terug willen naar de geboorteplaats, maar wat is de geboorteplaats? De plek waar ze vandaan komen is nou niet echt kikkervriendelijk en heb een kikkerparadijs als alternatief.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 11:16 
Site Admin

Enkele redenen waarom je kikkers terug moet zetten waar het dril vandaan kwam...

als je ze niet terugzet gaat dat ten koste van de bestaande populatie
je kunt ziektes overbrengen
je zou ze op een plek kunnen brengen die niet voor de soort geschikt is

Wat is er eigenlijk onvriendelijk aan de plek waar het dril vandaan kwam? Bruine kikkers zijn niet kieskeurig over de plek waar ze voortplanten, ze jagen zodra ze kikker zijn op het land.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 13:37 

Bedankt voor je antwoord. De plaats waar ze vandaan komen is een druk bezocht park. Ze leven op of nabij geasfalteerde looppaden. Er zijn veel kinderen met schepnetjes. Ook zijn er veel honden. Er is weinig beschutting of bebossing. Wel veel ganzen, meerkoeten en eenden. Er is een grote open parkvijver bij zonder beschutting.

Het alternatief is een afgesloten natuurpark. Er komen op gezette tijden mensen van de beekjes, kreekjes, riet en vegetatie genieten. Er leven kikkers die daar een prachtige natuuraccommodatie hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 14:00 
Site Admin

Het afgesloten natuurpark als alternatief klinkt inderdaad wel ideaal maar ik zou het toch niet doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 15:26 

Het ligt er dus aan waar je de prioriteit legt? Bij de natuur, de biotoop, of bij het persoonlijke (levens)belang van de kikkers zelf. Ik begrijp dat de natuur een logischere keuze is maar ik zie de kikkers al wijzen met die kleine kleverige vingertjes naar de andere kant. Ik denk er nog even over na :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012, 00:38 

Ik las dat kikkers de plaats om hun dril te leggen uitzoeken aan de hand van hoeveel alg er is, ivm de hoeveelheid voedsel voor de visjes. Je kunt ze dus misschien terugzetten op de plek die jou het meest ideaal lijkt; de kans is groot dat ze met alle gevolgen van dien dus toch gaan verkassen naar een plek die zij verkiezen. Jouw "ideale" vijver en omgeving, hoeft dus helemaal niet hun uitverkoren plek te zijn. Ze zullen dan weggaan en ook platgereden, gevangen, doodgebeten ed worden.

Die ouders hebben het dril op die plek gelegd, jij hebt het daar weg gehaald. Als je het had laten zitten, hadden ze zich ook moeten redden, op een plek die de moeder had opgezocht, wat haar het meest ideaal leek. Als de plek die jij nu uitkiest vele malen beter was, dan had ze zelf haar eieren daar wel gelegd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2012, 10:15 

Bedankt voor de feedback. Ik heb de eerste serie kikkers uitgezet op de plek waar ze vandaan komen en zal de volgde serie daar ook uitzetten. Ik heb ze echter wel iets verder uitgezet. Het is dezelfde vijver, maar daar is veel meer begroeiing en er loopt bijna niemand. Er zaten veel soortgenoten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2012, 12:00 
Site Admin

Fijn dat je het toch zo besloten hebt, Kwakker want wat in onze ogen ideaal lijkt hoeft voor de soort niet persé zo te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2012, 14:48 

Afgelopen donderdag 26 juli waren de laatste kikkervisjes aan het transformeren. Dat is een maand later dan de eerste kikker. Afgelopen zaterdag heb ik wederom 50 kikkers uitgezet op de plaats waar ze vandaan komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2012, 11:52 

Kikkers keren niet terug naar de plaats waar het dril is gedeponeerd, maar naar de plaats waar het uitkomt. In dit geval zullen ze terugkeren naar je tuin. Het heeft geen enkele zin om ze terug te brengen naar de plaats waar het dril vandaan kwam, dat is hun geboorteplek niet en bovendien verlaten uitzwermende kikkertjes juist de geboorteplek om meestal pas enkele jaren later terug te keren. Wij hebben bruine kikkers omdat iemand anders met een betonnen vijver een enorme partij dril van de bruine kikkers had. Wij hebben toen dril overgenomen en in maart komen elk jaar ca. 30 kikkers terug. Steeds meer kikkers kiezen ervoor om in onze tuin te blijven; dus erg dicht bij de geboorteplek. Wat hier rondspringt is van verschillende jaren, van klein tot groot. Maar je tuin moet wel kikkervriendelijk zijn en vol insecten zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 aug 2012, 11:09 
Site Admin

Sloopwych47, het gaat hier niet om dril dat in een tuinvijver is gelegd maar om dril dat uit de natuur gehaald is. Je mag alleen een klein beetje kikkerdril uit de natuur halen (voor educatie) als je het na de metamorfose terug brengt op dezelfde plek waar het vandaan kwam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Bruine kikker persee weer uitzetten op plaats dril?