|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
basilogics
|
Berichttitel: padden en kikkers in de tuin Geplaatst: 01 sep 2007, 10:12 |
|
|
ik heb al een tijd padden in de tuin. mijn ouders hebben kikkers in hun tuin, maar mijn moeder is er niet zo weg van. ze hebben er 4. na enig aandringen van mijn moeder heb ik er 2 meegenomen en die bij mij in de tuin losgelaten. ze hebben het goed naar hun zin. maar kunnen padden en kikkers goed samen in één tuin leven?
basilogics
|
|
Omhoog |
|
|
basilogics
|
Geplaatst: 01 sep 2007, 13:54 |
|
|
ok, bedankt.
verboden om te verplaatsen van de ene naar de andere vijver? waarom?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 03 sep 2007, 11:21 |
|
|
Site Admin |
|
|
Alle inheemse soorten amfibieën en reptielen worden in de Flora- en faunawet beschermd!
Dit betekent dat alle handelingen die deze soorten schade toebrengen verboden zijn.
De dieren mogen niet worden verstoord, gevangen of gedood.
|
|
Omhoog |
|
|
basilogics
|
Geplaatst: 05 sep 2007, 10:27 |
|
|
dat wist ik niet. ik zal er rekening mee houden.
|
|
Omhoog |
|
|
mark de pad
|
Geplaatst: 12 sep 2007, 03:52 |
|
|
Beste,
In tegenstelling tot wat vermoedelijk algemeen wordt aangenomen zijn kikkers en padden géén voedselconcurrenten van elkaar. Kikkers jagen voornamelijk overdag in en rondom de vijver. Padden jagen s’nachts en hebben de vijver niet nodig als uitvalspunt.
Zoals je vermoedelijk al geraden hebt leven beiden daarom niet op echt hetzelfde dieet.
Overdag in en rond het water vinden kikkers namelijk andere voedseldieren dan padden die dus s’nachts op pad gaan.
Uiteraard zie je wel eens af en toe een pad of enkele padden, die op gezette tijden ook de vijver eens komen bezoeken om voornamelijk langs de oevers of tegen die oevers naar iets eetbaars te zoeken.
Beide diersoorten zullen daarom elkaar niet écht uithongeren.
Kikkers en padden zijn échte roofdieren die enkel en alleen maar bewegend voedsel nemen.
Maar, zoals zovele roofdieren kannibaliseren ze, bovendien eten kikkers kleine padjes en padden kleine kikkertjes.
Het bovenvermelde gedrag vermijdt dus, dat er te veel padden en kikkers in dezelfde omgeving vertoeven en zo een voedselschaarste zou kunnen ontstaan.
Ook in tuinvijvertjes is het leven hard. Alles dient gedaan om de soort te laten overleven.
Het belang van het voortbestaan van kleine kikkertjes/padjes is ondergeschikt in het belang van de volwassen exemplaren.
Maar buiten het bovenvermelde, kunnen padden en kikkers goed naast elkaar leven en lopen de grotere exemplaren elkaar niet voor de voeten. Al miljoenen jaren!
De wet zegt inderdaad wat Wilma zegt.
Ik begrijp volkomen, maar dan enkel en indien deze dieren een overlevingskans hebben en de omgeving om zich voort te planten, dat je enkele kikkers naar jouw tuin hebt overgebracht, maar daarmee los je het probleem van je moeder niet op.
Er enkele weghalen bij je moeder heeft weinig zin. Indien in haar tuin kikkers van nature komen … dan zullen ze blijven komen. Hoeveel je er ook weghaalt!
Ik zou je het advies willen geven om kikkers en padden zoveel als mogelijk met rust te laten en deze dieren niet ‘zomaar op goed geluk’ te verplaatsen, enkel maar in de hoop dat ze het redden.
Wilde dieren verplaats je niet zomaar, het dient weloverwogen en met deskundigheid van zaken te gebeuren.
Groetjes,
Rudolf
|
|
Omhoog |
|
|
Peter
|
Geplaatst: 11 mei 2008, 16:47 |
|
|
Indien dieren met liefde gevangen worden en in een tuin worden geplaatst, is dat mijns inziens geen dierenmishandeling, maar dierenliefde. Bovendien worden er op die manier bepaalde soorten met uitsterven bedreigd. Hele natuurgebieden worden verwoest door aanleg van woonwijken e.d., dat mag dan wel, maar enkele padden en kikkers een nieuwe thuis geven niet? Kom nu, haal het zand uit je ogen.
|
|
Omhoog |
|
|
chaimel
|
Geplaatst: 11 mei 2008, 18:41 |
|
|
beste peter. het is echt niet kwaad bedoeld van bovenstaande personen maar vaak heeft het geen zin om kikkers te verplaatsen. in een vijver waar geen kikkers in zitten kikkers plaatsen heeft geen zin omdat deze vijver dan de verkeere eisen heeft. een kikker zoekt zijn eigen vijvertje wel op. je zou zelfs problemen kunnen veroorzaken met het verplaatsen.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 12 mei 2008, 09:42 |
|
|
Site Admin |
|
|
Een paar goeie redenen om geen kikkers/kikkerdril te zoeken en in de tuinvijver uit te zetten:
Het gaat ten koste van de populatie waar de kikkers/het kikkerdil vandaan komt; Kikkers komen op voor de soort ongeschikte plekken terecht waar ze niet kunnen overleven; Met de kikkers en het kikkerdril kunnen ziekten worden verspreid naar andere gebieden;
Er blijken genetische verschillen te bestaan tussen kikker-populaties op afstanden van minder dan 10 km van elkaar. Verschillende populaties worden "vermengd" wanneer kikkers of kikkerdril verplaatst wordt, wat ten koste kan gaan van de gezondheid van toekomstige kikkergeneraties.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
Peter
|
Geplaatst: 13 mei 2008, 14:58 |
|
|
Vanzelfsprekend ben ik het ermee eens dat dieren, dus ook kikkers en padden niet verplaatst dienen te worden uit hun natuurlijke biotoop. Doch dit is slechts theorie. Hele natuurgebieden worden vernietigd of aangetast, de kikkers en padden worden met uitsterven bedreigd. Door ze in gevangenschap te "cultiveren" bescherm je ze tegen het uitsterven.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 13 mei 2008, 18:01 |
|
|
Site Admin |
|
|
Helaas moet ik n.a.v. van dit topic het nog gedeeltelijk met je eens zijn ook, hoewel er ook wel degelijk bouw wordt tegen gehouden als er ergens een bedreigde diersoort op het bouwterrein wordt gevonden. Verder ben ik het, door mijn eerder genoemde argumenten, niet met je eens dat je ze door ze in gevangenschap te cultiveren tegen uitsterven kunt beschermen en ben ik ook van mening dat het niet zinvol is omdat kikkers toch niet ergens blijven waar ze niet willen zijn. Ik vind dat we dit beter kunnen overlaten aan Ravon. Citaat: Ravon heeft een brede kennis in huis op het gebied van reptielen, amfibieën en vissen, zowel op het gebied van ecologie, verspreiding, inrichtings- en beheersmaatregelen als de bescherming van onze soorten. Ook zij lopen tegen uitvoerproblemen aan maar ze weten in elk geval erg goed wat ze doen.
|
|
Omhoog |
|
|
marco
|
Geplaatst: 27 mei 2008, 10:49 |
|
|
ik lees hierboven dat je geen kikkers en padden mag verplaatsen en dat snap ik wel maar nu het volgende , ik heb een vijvertje in mijn tuin van ongeveer 0.5 m3, met een paar visjes er in.
Met schoonmaken van het voorjaar ontdekte ik zo,n lange sliert paddendril aan een plant , netjes terug gezet na het schoonmaken niets aan de hand zou je zeggen. Volgens mij heb ik het inderdaad goed gedaan want ik heb nu een dikke 100 kikker (padden)visjes in de vijver rondzwemmen, erg leuk, alleen als het ook nog allemaal volwassen padden gaan worden kan er geen water meer bij. Nu gaat mijn ervaring met kikkers en padden niet verder dan Kermit bij Sesamstraat dus zou ik graag weten wat je in zo,n geval moet doen.
|
|
Omhoog |
|
|
chaimel
|
Geplaatst: 27 mei 2008, 11:02 |
|
|
nou klinkt 100 visjes misschien veel maar dat valt reuze mee. ik weet niet precies hoe het met padden zit maar bij kikkers is het zo dan maar een heel klein percentage van de kikkervisjes uitgroeit tot een volwassen exemplaar. bij padden zal dit ongetwijfelt hetzelfde zijn. dus als er van de 100 visjes 2 volwassen worden dan heb je al geluk. maak je maar geen zorgen hoor. als je vijvertje te krap word dan zoeken ze gewoon verder naar een grotere vijver.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 27 mei 2008, 13:26 |
|
|
Site Admin |
|
|
op het kikkerforum, Marco Het klopt wat Chaimel zegt, ook padden leggen zoveel eitjes omdat het percentage dat pad wordt zo klein is. Zodra de metamorfose is afgerond zullen ze de vijver verlaten en verder op het land gaan leven. Ze zijn dan nog piepklein, dus ik denk dat het wel mee zal vallen met de krapte.
|
|
Omhoog |
|
|
Amfifranky
|
Berichttitel: Re: padden en kikkers in de tuin Geplaatst: 04 sep 2024, 08:49 |
|
|
Ik heb een vijver van 1.20x 1.00m en 70cm diep. Ik heb er bruine kikkers en een groene kikker en salamanders ingezet die ik bij een vriend van mij gehaald heb. Hij heeft 2 grote vijvers in een bosrijke omgeving. Ik heb intussen salamderlarven gezien en regelmatig zitten Paddy(pad)en Berry(bruine kikker) samen in de vijver snachts. Gerrit(groene kikker) zit er ook nog steeds. Das nie gek want die jrijgt af en toe een meelworm en een krekeltje toegeworpen. Kortom ik heb dus blijkbaar een gezonde vijver waar ik uren bij kan vertoeven om te kijken wat er allemaal speelt. Machtig mooi!
Bijlagen: |
Opmerkingen bij bestand: Gerrit de groen kikker
20240902_130222.jpg [ 2.81 MiB | 3011 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|