Vorig jaar heb ik een zinken teil (bekleed met vijverfolie) ingegraven in mijn tuin en er een minivijvertje van gemaakt. Dit voorjaar wilde ik de oude planten eruit gaan halen en het water gaan verversen, toen zag ik tot mijn verbazing en verrassing een padden-paartje in de teil bezig
met het regelen van kroost! Ik heb de teil en planten verder maar met rust gelaten. En ja hoor, na een tijdje zag ik allemaal snoeren met eitjes. Ze zijn ook uitgekomen en de teil krioelde van de paddenvisjes. Superleuk! We zijn inmiddels aan het eind van de zomer en de visjes hebben nog steeds geen metamorfose ondergaan. Ik heb begrepen dat ze dat dan pas volgend (voor)jaar gaan doen. Nu ben ik bang dat ze deze winter het niet gaan overleven in mijn ondiepe teil. Het idee van diepvries-paddenvisjes vind ik heel sneu
. Wie heeft er goede raad? Ik kan ze (neem ik aan) niet binnenshuis laten overwinteren. Heeft er iemand een diepe vijver waar ze mogen komen wonen? Of heeft iemand een ander goed idee? Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Groetjes van Gitta Koudijs uit Hilversum (omgeving Havenstraat)