Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 13:18

Forumoverzicht » Padden » Padden » Tips/ruimte voor overwinteren van mijn paddenvisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tips/ruimte voor overwinteren van mijn paddenvisjes
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013, 14:55 

Vorig jaar heb ik een zinken teil (bekleed met vijverfolie) ingegraven in mijn tuin en er een minivijvertje van gemaakt. Dit voorjaar wilde ik de oude planten eruit gaan halen en het water gaan verversen, toen zag ik tot mijn verbazing en verrassing een padden-paartje in de teil bezig :kus met het regelen van kroost! Ik heb de teil en planten verder maar met rust gelaten. En ja hoor, na een tijdje zag ik allemaal snoeren met eitjes. Ze zijn ook uitgekomen en de teil krioelde van de paddenvisjes. Superleuk! We zijn inmiddels aan het eind van de zomer en de visjes hebben nog steeds geen metamorfose ondergaan. Ik heb begrepen dat ze dat dan pas volgend (voor)jaar gaan doen. Nu ben ik bang dat ze deze winter het niet gaan overleven in mijn ondiepe teil. Het idee van diepvries-paddenvisjes vind ik heel sneu :( . Wie heeft er goede raad? Ik kan ze (neem ik aan) niet binnenshuis laten overwinteren. Heeft er iemand een diepe vijver waar ze mogen komen wonen? Of heeft iemand een ander goed idee? Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Groetjes van Gitta Koudijs uit Hilversum (omgeving Havenstraat)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013, 15:54 
Site Admin

Als we weer een strenge winter krijgen dan kunnen de paddenvisjes inderdaad niet overwinteren in een minivijvertje. Een diepe vijver van iemand in de directe omgeving is dan naar mijn idee de beste oplossing. Maar ik zou daar nog even mee wachten tot de winter begint, wie weet wat er tot november? nog kan gebeuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013, 17:08 

Bedankt voor de tip! Dan heb ik nog even geduld, wie weet ... En anders doe ik nogmaals een oproep!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Wie heeft er een overwinteringsplek voor mijn paddenbabies?
BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 12:21 

Helaas .... mijn paddenbabies (zie mijn vorige bericht) zijn nog steeds paddenvisjes gebleven. De metamorfose komt dus pas voorjaar 2014. Mijn zinken teil is te ondiep voor ze om te overwinteren en ik wil ze niet laten bevriezen deze winter :stom . Dus wie wil mijn paddenvisjes een plekje geven in zijn/haar vijver? Liefst natuurlijk in de buurt. Ik woon in Hilversum, omgeving Havenstraat. Of als je een goed idee hebt om ze hier in huis/tuin/schuur te laten overwinteren, dan hoor ik het heel graag! Ik hoop snel van iemand te horen, alvast bedankt voor de reacties! Groetjes van Gitta

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 16:02 
Site Admin

Gita, ik hoop dat iemand in je directe omgeving reageert om de paddenvisjes op te nemen. Water in een zinken teil bevriest ook in de schuur voor zover ik weet. Heb je anders misschien een plekje in huis, zoals bijvoorbeeld een zolder, waar het vorstvrij blijft?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2013, 21:54 

bedankt voor je berichtje wilma! Ik zal morgen nog een advertentie op buurtlink zetten, wie weet ... En anders haal ik de teil inderdaad maar naar binnen. Komt goed! Ik help de paddenbabies de winter door! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Tips/ruimte voor overwinteren van mijn paddenvisjes