Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 12:50

Forumoverzicht » Padden » Padden » overkapping plaatsen - wat te doen met padden en kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: overkapping plaatsen - wat te doen met padden en kikkers
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 23:25 

Hallo,
ik heb een vraagje. Wij willen dit jaar een overkapping met terras in onze achtertuin plaatsen. Wij zijn nu een aantal jaren bezig de tuin stuk voor stuk te herinrichten en hebben daarbij heel veel padden en kikkers in de tuin gevonden. Van de buurvrouw weet ik dat er vroeger bij haar in de tuin een vijver geweest is en onze tuinen zijn sowieso heel erg sompig achter.
In het deel waar wij het terras met overkapping willen maken zitten veel padden in de grond en wij willen daarom het terras hoger en van hout maken, zodat de padden nog steeds eronder kunnen overwinteren.
Mijn vraag is nu hoe dat met worteldoek is? Ons werd geadviseerd om dat zeker eronder te leggen omdat je anders last van het onkruid krijgt door de houten vlonders door. Kunnen padden daar onder overwinteren? Ik heb gelezen dat worteldoek niet echt goed samengaat met natuur en de boden eronder heel hard wordt. Ik ben nu bang, dat de padden er dan ook niet onder kunnen overleven en dat willen wij ook niet.
Misschien weet iemand nog een ander manier het onkruid onder de vlonders te bestrijden en het leefgebied voor de padden zo natuurlijk mogelijk te laten?
En wanneer kun je met het omgraven beginnen zonder de padden te storen? April? Of later?

Voor tips en ideeën zou ik heel erg dankbaar zijn.

Dank alvast,
Miriam

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 11:52 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Miriam.

Worteldoek staat gek genoeg bij mij bekend als milieuvriendelijke manier om onkruid tegen te gaan. Ik heb geen idee of de grond eronder daardoor heel hard wordt.

Ik vind het geweldig dat jullie zoveel rekening met de padden en kikkers willen houden maar padden en bruine kikkers leven veel in huistuinen en vinden gemakkelijk een nieuw plekje. Hier staan wat tips over hoe je ze kunt helpen: http://www.kikkersite.nl/winterslaap.php

Padden en bruine kikkers worden al heel vroeg in het voorjaar wakker. Afhankelijk van het weer vanaf februari. Vanaf april kun je zeker wel beginnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » overkapping plaatsen - wat te doen met padden en kikkers