|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Gerarda
|
Berichttitel: Kikkers/padden in de piepkleine vijver Geplaatst: 22 maart 2020, 10:45 |
|
|
Beste allemaal,
Fijn dat dit forum er is. Ik ben nieuw hier en zit met een situatie waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
Afgelopen zomer heb ik samen met de kinderen een emmer ingegraven in ons kleine stadstuintje in Utrecht om te kijken wat voor een mugjes en waterleven dat zou aantrekken. Helaas had ik er geen rekening mee gehouden dat kikkers en padden ons emmertje ook leuk zouden kunnen vinden. Afgelopen januari vond ik er een dode kikker of pad in... toen ik afgelopen week ging kijken zaten er 2 kikkers of padden in, bovenop elkaar. Ik kan het verschil niet goed zien tussen padden en kikkers... Gisteren heb ik er wel 5 gezien, allemaal in die kleine emmer. Twee paartjes op elkaar en eentje alleen.
Ik weet nu niet zo goed wat ik kan doen. Ik zie dat het koud gaat worden de komende week en ik zou het heel rot vinden als het te koud voor ze werd en ze het misschien niet zouden overleven. Is er iets wat ik kan doen? Een huisje voor ze neerzetten... bepaalde planten of iets anders neerleggen om ze warmer te houden als ze de emmer uitkomen? Ik heb ze nog nooit buiten de emmer gezien, maar er steekt een dikke stok uit dus ik denk dat ze er uit zouden moeten kunnen klimmen... misschien moet ik een speciale kikkertrap maken aangezien een van de paartjes al een week bovenop elkaar zit en ze elkaar wellicht niet willen loslaten als ze uit het water willen.
Bedankt voor alle adviezen! Ik wil de diertjes graag helpen.
Groeten, Gerarda
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 24 maart 2020, 12:12 |
|
|
Site Admin |
|
|
Een kuil met daarin een stapel blad, wat takken, keien stenen om in weg te kruipen zouden ze kunnen waarderen. Maar de kikkers die elkaar vasthouden zijn 'in amplex' zoals biologen dat noemen. Het mannetje blijft het vrouwtje vasthouden totdat ze haar eitjes heeft afgezet.
Nu hebben ze niet zo'n handige plek uitgekozen voor de voortplanting. Een emmer is niet groot genoeg. Is er in de directe omgeving misschien een poel of vijver waar je het kikkerdril later naar toe zou kunnen brengen?
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 24 maart 2020, 20:15 |
|
|
Deze uitstekende kikkersite van Wilma bevat een schat aan informatie over de leefomstandigheden waar amfibieën behoefte aan hebben. Lees die goed door en kom in snel actie als je jouw kikkers en padden wil behouden. Het voorjaar nadert snel en je hebt maar kort tijd om je tuin aan te passen aan de kikkerbehoeften.
Een emmertje met dril overleeft zo'ń primitieve biotoop nog wel, maar daarna heb je honderden 1 cm kleine scheetjes rondstruinen, die stevige eisen stellen als je ze overlevingskans wil bieden. En die scheetjes doen het niet goed op tegels, "keurig geharkte" aardstroken, tulpenborders en geschoren grasveldjes. Als je tuin daar niet bij past, dan hebben deze kikkers helaas - waarschijnlijk bij gebrek aan beter - verkeerd gekozen.
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|