Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 jan 2025, 15:49

Forumoverzicht » Padden » Padden » Nat houden in extreem droge tijden

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nat houden in extreem droge tijden
BerichtGeplaatst: 04 aug 2022, 13:51 

Afgelopen maanden zijn zo droog geweest, dat zelfs doorgaans vochtige tuinplekken uitdrogen.
Dat is een regelrechte bedreiging voor onze amfibieën.

Ik besproei mijn tuin dus vaak om vooral alle rommelhopen waar padden, bruine kikkers en salamanders zitten, nat te houden. Ze kunnen zeker niet bij mijn buren terecht.
Die tuinen zijn altijd al gortdroog en vooral "burger-braaf" ingericht; opgeruimd en veel tegels.
Geen kikker die daar wil zitten of zelfs kan overleven.
Hierbij één van mijn rommelhopen. Stenen, graspollen, mosjes, rottend hout, kapotte pannen. Niet mooi naar tuinarchtitectonische maatstaven, maar wèl een plek waar veel ongedierte zit...èn mijn vriendjes.

Onder deze pannen schuilen twee grote bruine kikkers, in de kleinere holtes tussen de keien padden en middelgrote bruintjes met wat kleine watersalamanders. Dan tussen de grasjes met mos de eerste jaars van 1 - 2 cm.
Nat houden dus!
Bijlage:
IMG_0309.jpg
IMG_0309.jpg [ 5.17 MiB | 8086 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2022, 20:14 

Vanavond heb ik voorzichtig niet-riskante stenen en stronken opgelicht om een idee te krijgen wat er na deze maandenlange, kurkdroge periode nog aan vocht, schimmels, ongedierte en bruine kikkertjes + padden leven.

Met "niet-riskante stenen" bedoel ik stenen die zó liggen dat ik ze veilig recht omhoog kan tillen, zonder iets levends te pletten of te beschadigen.

Wonderbaarlijk! Ik heb nog nooit zoveel bruine kikkertjes in allerlei maten gevonden. Ook wat paddengespuis.

Het valt niet te bewijzen, maar één van de oorzaken zou kunnen zijn, dat ik bijna dagelijks alles besproei en nat houdt. Dat hoeft niet kletsnat te zijn, maar vooral schuilplekken in steen-, hout en grashopen bespuit ik.
Mijn buurtuinen zijn allamaal gort en gort droog, dus mogelijk trekken de beestjes dan mijn kant op.

Wat me ook opviel, en dat is verheugend voor de kleinste bruine kikkertjes van 1,5 - 2 cm, zijn de vele springstaartjes die alle kanten op vluchten bij het lichten van een blok.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Springstaarten

Dat stemt tot genoegen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022, 09:37 
Site Admin

Wat geweldig, Peter.

Ik denk dat het vochtig houden er wel degelijk mee te maken heeft.

Die springstaartjes zijn ook weer heel fijn voedsel, vooral voor die kleine kikkertjes.

Super allemaal!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Nat houden in extreem droge tijden