Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 20 jun 2019, 00:08

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Groene vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groene vijver
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 09:34 

Mijn vijver dreigt helemaal dik groen te worden van de zweefalg en draadalg. Nu weet ik dat je met een uvlamp de zweefalg kwijt kunt raken. Ik heb er een (maar nog nooit gebruikt) gecombineerd met een biologisch filter. Is zo'n lamp schadelijk voor mijn kikkers en kikkervisjes?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 23:10 

Zweefalg en draadalg horen van nature wel in vijvers thuis, maar als ze het bio-klimaat onder water overnemen is je balans zoek.

De kunst is om m.b.v. zuurstofplanten, bacteriën, watervlooien/waterluis, beluchten en voedselarm (!) water de voorwaarden voor een gezonde vijver te scheppen.
Internet en vijverboeken geven de details. Verder is het ook belangrijk om voldoende grootte te hebben. Een kleine vijver is biologisch véél lastiger in evenwicht te houden.

Kunstmiddelen als uv-licht en allerlei chemische 'wondermiddelen" die algen bestrijden zijn slechts in te zetten als je de natuur niet op orde krijgt.
Uv-licht doodt bepaalde organismen en DAT is nu precies wat je (althans IK) NIET in een gezonde vijver wil.

Het heeft mij ook enige jaren gekost om met de kennis uit vijverboeken langzaam de zaak op orde te krijgen.
Het enige dat ik nu jaarlijks een beetje extra doe is met een pleeborstel aan een stok wat overdadige draadalg verwijderen in het voorjaar. (Mei meestal)

Draadalg mag er wel zijn, maar dan hier en daar een pluk, méér niet. Verder wil ik schoon, diep doorzichtig water.
Een goed werkend eco-systeem bedruipt zichzelf. Het enige kunstmatige in mijn vijvers zijn drie beluchtingssteentjes voor extra zuurstof en een klein pompje dat water uit de laagste vijver naar de hoogste vijver pompt, teruglopend via een watervalletje en daarmee enige circulatie aanbrengt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 18:21 

Voor de zweefalgen zou ik er een zakje watervlooien ingooien (als je die niet al hebt) en de draadalg er met de hand uithalen.....wat nog best lastig is omdat de kikkervisjes er ook tussen gaan zitten.
Mijn vijver was dit jaar voor het eerst ook erg groen, maar dit is vanzelf weggegaan toen de watervlooien wakker werden.

Uv lamp met filter heb ik geen ervaring mee, geen idee of dat schadelijk is voor kikkervisjes en kikkers, maar een dikke groene brij is ook niet erg goed voor ze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 12:17 
Site Admin

YvdB schreef:
Is zo'n lamp schadelijk voor mijn kikkers en kikkervisjes?

Eerlijk gezegd weet ik dat niet maar een UV-lamp verstoort wel het biologisch evenwicht omdat het niet alleen zweefalgen dood. Ook nuttige bacteriën.

Door het gebruik van een UV-lamp kan je vijver er dan wel glashelder uitzien maar de achterliggende oorzaak voor het ontstaan van zweefalgen wordt er niet door weggenomen.

Naast de tips die Peter en Kikker hebben gegeven zou ik nog willen toevoegen dat behalve zuurstofplanten vooral ook drijfplanten goed hun werk doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Groene vijver