Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 18 sep 2019, 09:57

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Open vijverdag

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Open vijverdag
BerichtGeplaatst: 25 aug 2018, 21:52 

Veel lezers van Wilma's Kikkerforum zullen een tuinvijver(tje) hebben, weten er het nodige van en zullen met zorg die plek hebben ingericht.
Ik ben nieuwsgierig naar de inrichting, flora, fauna van die vijvers en hoor graag de ervaringen van de eigenaren.
We lezen regelmatig beschrijvingen via het forum, maar ik wil ze weleens in het echt zien.
Hierbij stel ik voor dat enthousiastelingen, na afspraak, elkaars vijver eens open stellen voor bezoek.
Aangezien het mijn voorstel is, kan een ieder met mij contact opnemen voor een "rondje achtertuin".

Van elkaar kun je ook veel leren. Het heeft mij járen gekost (met veel lezen en experimenten) te begrijpen, hoe je op natuurlijke wijze vijverkwaliteit stabiel kunt houden en de tuin zó in te richten dat allerlei planten- en dierenleven zich erin kan vestigen. Met onze doorgaans kleine tuinen - de mijne is ca. 100 m² - is dat vaak een hele kunst.

Afstand speelt een belangrijke rol, dus is het goed om te weten waar men woont.
Telefoon: 0181 - 484431, Oostvoorne.
(In het voorjaar altijd veel kikkerdril van de bruine kikker voor het meenemen.)

Laatst bijgewerkt door peter27 op 26 aug 2018, 08:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 08:34 
Site Admin

Leuk voorstel, Peter!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 21:45 

Het is al begin september en het wordt steeds drukker op de mosranden van mijn vijvers: de honderden kikkervisjes van de groene kikker kruipen, al dan niet voorzien van een restje staart, aan wal als de zon schijnt.
Ze zijn nog bijna zwart, maar kleuren in twee dagen donkergroen. Ze eten dan nog niet en raken de door mij rondgestrooide mini-krekeltjes (7-8 mm) niet aan.
Deze vormen dan een feestmaal voor de al wat grotere broers (5 cm) van de eerste leg dit jaar. Zij schooieren dagelijks actief rond en vreten zich vol met de door mij aangeworpen kruipsels.

Verder zien mijn halfwasjes van vorig jaar (10 cm) er lekker dik uit. Maar de kroon spannen mijn over-obese drie volwassen meerkikkers: een handvol amfibie per stuk!
Ze willen alle drie op dezelfde zonnige plek vandaag en met wat geïrriteerd geknor duwen ze elkaar uit de weg.

Er wriemelt nog heel wat onder water dat nog de metamorfose door moet voor de herfst.
Dus dat belooft wat volgend jaar, als deze aantallen 5 maanden de winter in de modder overleven.
Wie nog deze maand wil komen kijken, is - alleen bij zonnig weer - welkom. Over 6 weken zijn ze effe in winterslaap.

Hier onder een close-up van de allerkleinsten. Zeven stuks. Ziet u ze? Voor een goed idee. De koppies van de kleinsten zijn 1 cm breed.

Het gaas is wat storend op de foto, maar dit is een plek waar een af en toe aanvliegende ekster bij kan. Dit belemmert in ieder geval een snelle aanval.

Bijlagen:
DSC08170.JPG
DSC08170.JPG [ 6.45 MiB | 40 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 19:59 

Bijlage:
DSC08181.JPG
DSC08181.JPG [ 7.11 MiB | 39 keer bekeken ]
Aan de andere kant luieren in gezellig mijn allerdiksten. Het ziet er nu vredig uit, maar als ze 's morgens op de rand klimmen, dan wordt er eerst wat heen en weer gemord en geduwd. Er schijnt op de cm nauwkeurig een plekje te zijn waar het ideaal toeven is. Na 5 minuten stopt het gedoe en zitten ze gebroederlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Open vijverdag