Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 29 jul 2021, 23:10

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » 2 x nieuw: Anna en een natuurvijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2 x nieuw: Anna en een natuurvijver
BerichtGeplaatst: 19 jul 2021, 09:31 

Hai, ik ben nieuw op het forum, mijn naam is Anna. Ik ben ook nieuw met vijvers nu ik vorig jaar verhuisde naar dit huis. Wat een leven! Er was al één voedselrijke vijver, 2 x 3 m, en wij hebben verderop een voedselarme vijver laten aanleggen, 3 x 7 m, door een ecoloog, met een laag gedeelte en een stapelmuur vol kieren en gaten. Nog voor de vijver gevuld was zaten er al kikkers op de rand te kwaken.

Dit jaar zagen we van alles: bruine kikker, groene kikker, pad, gewone watersalamander, kamsalamander, heel veel libellen. We hebben poelslakken overgezet en die doen het ook goed.

In de lente hadden we draadalg maar sinds ik kalk in de vijver heb gestrooid is het water helder en zorgen de zuurstofplanten voor evenwicht.

Wij hebben bewust geen anti-vogel of anti-blad maatregelen (net of draden) genomen want er is een vleermuis die 's avonds drinkt uit de vijver. Scheert over het water. We hebben pergola's waardoor de reigers gelukkig wegblijven. Vogel badderen in het lage gedeelte.

Ik had nog nooit kikkers in het water zien hangen, met hun grote achterpoten, wat een leuk gezicht! ik moet elke keer lachen. En zo mooi als ze zwemmen. Zo gestroomlijnd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2021, 09:33 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Anna.

Wat leuk om te lezen hoeveel je van de vijvers en zijn bewoners en bezoekers geniet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2021, 10:44 

Ik sluit me aan bij Wilma: welkom.

Je hebt al veel kennis opgedaan, lees ik, EN al direct veel aanlopend gespuis.
Boeiend.: de kamsalamander. Die komt niet overal voor.

Mag ik vragen in welke omgeving je woont?

De vleermuizen. Mocht je toch last hebben van reigers en, zoals ik gedaan heb, zwart visdraad boven de tuin moet spannen, dan is dat voor een vleermuis geen enkel probleem.
Met hun echolocatie detecteren ze in het donker alle kleine insekten die ze in hun vlucht vangen, alsmede voorwerpen in hun omgeving. Ze slalommen er gewoon tussendoor, zoals in mijn tuin alle vogels doen, behalve meeuwen en reigers.

Je pergola.De pergola van mijn buren is JUIST een uitstekende landingsplek voor reigers. Vanaf die plek doken ze zó mijn tuin in destijds. Hangt van de locatie af, kennelijk.

Succes. We lezen graag de ontwikkelingen in je vijvers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » 2 x nieuw: Anna en een natuurvijver