Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 25 jan 2022, 21:37

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Nog steeds wakker?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nog steeds wakker?
BerichtGeplaatst: 20 nov 2021, 15:04 

Verbazingwekkend. Het is nu 20 november, al heel laat in het jaar, zwaar bewolkt met een onaantrekkelijke buitentemperatuur van 9 graden.
En toch zitten er vandaag weer (of nog?) drie groene kikkers op de kant.
Wat doen ze nog daar?
Kom op, jongens, de modder in. Daar hoor je nu. :kikker4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 nov 2021, 00:00 

hier ook nog wakker, en er vliegen muggen ook, zal denk ik de reden zijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 dec 2021, 10:32 

De titel is "Nog steeds wakker"?

Vanmorgen 30 dec. las ik al in het nieuws dat afgelopen nacht de warmste decembernacht was, ooit gemeten. (Het was bij mij om 09.00 u wel 11 graden.)

Ik stapte, zoals dagelijks, even mijn achtertuin in en....ploemp!...
Ja, hoor, aan de andere kant.
Omdat ik al wekenlang geen kikkers gezien heb, kijk ik niet eerst rond naar mijn vriendjes. Er is echter maar één "ploemp" die ik al jaren hoor, van alle ander "ploempjes" kan onderscheiden en dat is een "groene - kikker - ploemp". :kikker3 Bovendien leeft er niets anders aan de rand van mijn vijver dat zo'n ploemp met opspattend water kan "ploempen". :kikker2

Grappig, dat je met zoveel ervaring leert horen wat voor kikker er in het water springt.
Kan het dan geen bruine kikker geweest zijn?
Nee, bruine kikkers springen bij mij niet het water in, blijven stil zitten of kruipen ergens weg.

Het moet niet gekker worden met de temperatuur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 dec 2021, 21:47 

Aanvullend: vanmiddag zaten er drie naast elkaar op de rand.
Morgen nog warmer.
Zal ik ze vragen of ze in mijn koelkast willen overwinteren? :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2022, 19:40 

Peter zijn ze bij jou nu ook nog wakker? hoorde een geluid bij de vijver toen ik langs liep, lantaarn gepakt en een grote dikke pad zwom weg onder water. Nu vraag ik me af of dit wel goed gaat komen met hem of voelen kikkers en of padden kou aankomen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2022, 20:09 

Dank voor je reactie, Rinus.

Nee, het is nu 13 jan. en de afgelopen dagen was het bij mij overdag - ik woon aan de kust - tussen 1 - 7 graden C. ('s Nachts rond het vriespunt)

Geen enkele activiteit, behalve een hongerige reiger in mijn voortuin bij mijn kleine vijvertje 3 - 4 m² opp., waar afgelopen zomer nog amfibische activiteit was. (Teleurgesteld wiekte hij weg...)
Als eerder gezegd: rond +10 gr. C. klimt er hier en daar een groene kikker op de kant.
Rond mijn huis zie ik overigens alleen in het warmere seizoen bruine kikkers en padden rondlopen als het donker is. Dan zullen er ongetwijfeld pissebedden, duizendpoten, slakken en andere kruipend gespuis wandelen. Verder verschuilen ze zich tussen steen/houthopen en plantaardige rommelplekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Nog steeds wakker?