Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 mei 2025, 17:27

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker (of pad) in tuin. Wat te doen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker (of pad) in tuin. Wat te doen?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2025, 12:37 

Hoi, ik ben nieuw hier!
Na 4 dagen Googlen kwam ik eigenlijk niet op de juiste informatie, hopelijk hier wel.

Vorig jaar hebben wij ons tuin vergroend in de hoop de natuur een handje te helpen. Onze droomtuin zou ook een vijver hebben om diertjes aan te trekken, maar zover zijn we nog niet.
Nu zit er echter sinds 4 dagen een kikker in onze border. Hoe, geen idee (geklommen?) want onze tuin is (nog) best 'strak' afgesloten dmv schuttingen.
In de middag komt hij vanuit de border in het zonnetje zitten en wanneer het begint te schemeren zit hij in een holletje wat er al zat en we hebben gelaten(we denken van muizen).

Nu vind ik het helemaal leuk, maar vraag me af of hij het in onze tuin gaat redden. Hij is alleen,geen vijver en geen makkelijke route om weer uit de tuin te komen.

Is het een kikker of pad? Kunnen ze verdwalen? Moet ik hem laten? Waar kan ik hem een handje mee helpen? Niemand in onze straat heeft een vijver en water is echt wel verder weg, dus geen idee waar hij vandaan komt en of ik er eventueel beter aan zou doen hem elders (terug) te plaatsen.

Iemand tips of advies?
Alvast bedankt!

Bijlagen:
20250424_153721.jpg
20250424_153721.jpg [ 3.58 MiB | 224 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2025, 15:50 
Site Admin

Het is een groene kikker. Waarschijnlijk op zoek naar voortplantingswater.
Hoewel ze genoeg hebben aan een klein kiertje om doorheen te kruipen is het niet zeker dat de kikker zijn weg terug kan vinden.
Ken je een poel in de buurt waar ook andere kikkers leven?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2025, 17:18 

Dankjewel voor je reactie!

Nee echt in de buurt niet, daar moet ik de wijk voor uit en dan een rijksweg over. Dus wellicht is hij daarvandaan gekomen, maar dat is best een stukje.

Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om niks te doen dus heb een mini vijvertje gemaakt, geen idee of hij er blij mee gaat zijn en of ik er alsnog beter aan doe hem elders te plaatsen?

Heb overigens ook niet het idee dat hij een poging doet om de tuin uit te gaan. Weet natuurlijk niet wat hij snachts doet, maar hij blijft heel de tijd in hetzelfde stukje tuin.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2025, 09:42 
Site Admin

Kikkers lopen gerust een kilometer, dus dat zou kunnen of toch iemand in de omgeving die een vijver heeft.
Hij zal hoe dan ook blij zijn met het water om uitdroging te voorkomen en op warme dagen lekker af te koelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2025, 09:54 

Hij is denk ik net zo blij als wij met de vijver, want zit er continu naast/in.
We hebben besloten het onder en langs de schutting een beetje open te gaan maken om de natuur een handje te helpen. Verder laat ik het zo denk ik.

Bijlagen:
20250429_084150.jpg
20250429_084150.jpg [ 2.16 MiB | 216 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2025, 09:57 
Site Admin

Super, Janneke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker (of pad) in tuin. Wat te doen?