|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Madelheid
|
Berichttitel: overvolle kraamkamers kikkers Geplaatst: 24 apr 2016, 18:19 |
|
|
Nieuwe kikker-fan! Buren sloopten de vijver uit hun tuin,zodat alle kikkers van onze Amsterdamse binnentuin een nieuw onderkomen zochten! In mijn kleine tuintje had ik dit verwacht en een stuk of 6 grotere en kleinere (wàt ik maar kon vinden) bakjes,schalen, emmertjes ingegraven. Een twintigtal kikkers vond het geweldig en de helft van die bakjes zit nu vòl dril! Al een week of 2-3. Wat moet ik ermee doen? Hoe kan ik het jonge spul tot volwassen-dom helpen? Graad advies!!
Bijlagen: |
Opmerkingen bij bestand: overvolle kraamkamers!

20160422_145532 kleinste.jpg [ 173.02 KiB | 16658 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 25 apr 2016, 09:41 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Welkom op het kikkerforum, Madelheid.
Ik vind het vreselijk lief dat je de kikkers zo hebt geholpen maar is er ergens in de buurt misschien water dat meer geschikt is dan kleine bakjes en schalen? De kikkers die hiervoor in de vijver van de buren zaten moeten toch ook ergens vandaan gekomen zijn, tenzij de vorige bewoners dril in de vijver hebben gelegd. Het probleem met de kleinere bakjes is dat een kleine hoeveelheid water in de zon erg snel opwarmt en dan ontstaat er al snel zuurstoftekort. Je zou regelmatig vers water kunnen toevoegen. Ook zal er waarschijnlijk niet voldoende voedsel zijn. Je kunt ze bijvoeren met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een schijfje tomaat en vissenvoer. Als de kikkervisjes met de metamorfose beginnen (zodra de achterpootjes verschijnen) hebben ze ook vlees nodig. Je kunt hiervoor rode muggenlarven geven.
Ik wens je heel veel succes en hoor graag hoe het afloopt.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
Madelheid
|
Geplaatst: 25 apr 2016, 12:45 |
|
|
Ha Wilma, dank, voor je antwoord! Het is een ruime binnentuin, waar best ergens anders ook een vijver kan zijn....maar aan onze kant zeker niet....(meer). Jee, daar zit dus meer werk aan, dan ik dacht..zolang ze in de 'bubbels' zitten, hebben ze dan voer nodig? Of pas, als ze eruit zijn? Ik zie trouwens nog niets bewegen in die bubbels...misschien ben ik al te laat..... Ik deed er wel steeds vers water erbij, maar de bakjes zitten zó vol dril, dat het niet veel kan zijn...Eén bakje heb ik verwisseld voor een grotere, zodat dat beter gaat. De andere schaal zal ik nog proberen...of kan ik een hand vol dril in een andere bak doen? OK, komkommer, visvoer, muggenlarven......ik zal er aan werken....
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: overvolle kraamkamers kikkers Geplaatst: 25 apr 2016, 13:04 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Het voedsel hebben ze nodig als het kikkervisjes zijn. Het duurt wel even voor ze uit het ei komen. Gemiddeld duurt dat drie weken. Je kunt gerust een klomp dril naar een grotere bak verplaatsen, hoor.
|
|
Omhoog |
|
 |
Madelheid
|
Geplaatst: 25 apr 2016, 13:11 |
|
|
OK, dan zal ik nóg meer grotere bakken proberen.....de tuin begint al vol te raken....nu ook met planten, dus het wordt moeilijk. Hebben ze nog voorkeur voor glas, aardewerk of plastic?
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 26 apr 2016, 09:30 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Glas zou ik niet ingraven, kunststof lijkt me het beste en dan het liefst donker, dan voelen ze zich veiliger.
|
|
Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|