Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 jun 2025, 14:53

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Het mysterie van de verdwenen kikkervisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het mysterie van de verdwenen kikkervisjes
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 21:13 

ik heb een klein vijvertje van 2,5 bij 1 meter. hierin heb ik al 2 jaar een paar bruine kikkers welke elk jaar in maart elkaar opzoeken met als gevolg een flinke bos kikkerdril. verder heb ik er waterplanten inzitten en 1 kleine goudvis. de afgelopen weken heb ik elke dag flink genoten van het kikkerdril en de overgang naar kikkervisjes. je kon ze bijna zien groeien zo snel ging het. de laatste dagen hadden ze al een behoorlijke grote kop en zwommen in de zon met grote groepen bij elkaar. en zo vanuit het niets de volgende dag allemaal weg. geen spoor meer te bekennen. nou lees ik wat dingen over merels, libellen larven en torren maar ik weet bijna zeker dat dat hier niet het geval is. aangezien ik geen van deze dieren hier ooit in de buurt heb gezien laat staan in mijn tuin. dit is nou al de 2e keer dat dit gebeurt vorig jaar precies hetzelfde. nu zou de enige logische verklaring zijn dat het kleine goudvisje ze zou hebben opgegeten maar ik kan niet geloven dat dit het geval is. het waren er echt honderden en ik heb zoveel waterplanten dat de hele vijver bezaaid is met schuilplaatsen en verschillende lagen waar het goudvisje helemaal niet bij kan. zo heb ik langs een deel van de vijver een berg stenen liggen tot vlak onder het wateroppervlakte. dit was een favoriete plek voor veel kikkervisjes. dus stel dat het goudvisje nu toch besloten heeft dat hij ze lekker vind dan kan hij ze nooit allemaal hebben opgegeten. helemaal als je bedenkt dat de goudvis hooguit 4 cm is en het volume van alle kikkersvisjes misschien wel het 10 voudige was dat past nooit allemaal in dat kleine visje. ik heb 4 katten in de tuin rondlopen die ervoor zorgen dat er geen vogels of libelles bijkomen. kikkers, kikkervisjes de goudvis en kleine insecten daar kijken ze verder niet naar om. ik heb in het verleden in mijn vorige woning dezelde vijver gehad met dezelfde waterplanten en tientallen kikkers padden en salamanders maar nog nooit meegemaakt dat binnen een nacht alles verdwenen was. zou het kunnen zijn dat ze allemaal naar de bodem zijn gezwommen vanwege de regen ? toch lijkt het er meer op dat ze echt verdwenen zijn aangezien je nergens meer in de vijver kon kijken zonder kikkervisjes te zien en er nu geen een meer te vinden is zelfs niet als ik met een stokje voorzichtig tussen de planten door roer ook zie ik nergens een dode dus een bacterie lijkt het ook niet te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 08:24 
Site Admin

Soms lijken ze te zijn verdwenen en zie je ze later gewoon terug maar het kan heel goed toch een rover zijn geweest en dan bedoel ik niet de goudvis ;-) Hier staat een dergelijk verhaal: viewtopic.php?f=4&t=807

Ik ben benieuwd of je later nog kikkervisjes ziet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het mysterie van de verdwenen kikkervisjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 19:38 

de vijver is 2 jaar geleden gevuld met leidingwater en inmiddels gemixt met regenwater dus dan vraag ik mij af hoe deze rover erbij is gekomen. wellicht is deze dan mee verhuisd met de waterplanten. maar ik blijf het bizar vinden dat ze al die tijd in grote zwermen zichtbaar waren en plotseling binnen een nacht allemaal verdwenen zijn. je zou toch verwachten dat er nog een enkeling ergens op een groot blad van en waterplant achtergebleven zijn. eerder lagen ze hier bijv. met tientallen op te krioelen. de vijver is niet zo groot dus ik heb een duidelijk overzicht van wat er in zit tussen de planten door. ik heb gisterein in het zonnetje de moeder nog zien zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 10:04 
Site Admin

Libellen zetten hun eitjes meestal af op waterplanten die net boven het water uitsteken. Waterroofkevers kunnen ook heel goed vliegen en belanden zo in nieuw water.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2017, 09:52 

Goed nieuws!
Sinds een paar dagen zijn de kikkervisjes weer terug.
Helaas niet zoveel als dat het er waren maar ik tel er toch nog zo'n 20.
Het lijkt erop dat ze op de bodem tussen de modderlaag en plantenresten verbleven.
Ik vermoed dat dit te maken heeft gehad met het slechte weer.
Nu het zonnetje weer op het water staat krioelen ze weer in het ondiepe deel langs de vijverrand.
Mijn zomer kan niet meer stuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2017, 10:14 
Site Admin

Dus ze hadden gewoon 'De grote verdwijntruc' gedaan... mooi nieuws, geniet er van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 17:19 

Ook ik heb dit nu bij de hand. Voor het derde jaar op rij. Elke jaar duizenden eitjes. Ik schat dat er ook 1000 zijn uitgekomen. Ze waren al behoorlijk groot en ik dacht al een begin van pootjes te zien. Elke dag was het een feest om naar te kijken. Gisteravond lagen ze nog lekker in de zon en vanochtend ... WEG.
Geen slecht weer, integendeel. Waar zijn ze? Die paar goudvissen in de vijver kunnen ze echt niet allemaal in een keer opgegeten hebben.
Afgelopen jaren zijn ze ook niet teruggekomen. Gisteren niets aan het vijverwater toegevoegd.
Wie weet wat er gebeurt is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 17:24 
Site Admin

Waarschijnlijk zijn ze opgegeten door libellenlarven en of watertorren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Het mysterie van de verdwenen kikkervisjes