Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 25 mei 2025, 07:18

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Van verlaten waterval tot kikker en salamander vijvertje.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van verlaten waterval tot kikker en salamander vijvertje.
BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 23:51 

De vorige bewoner van ons huis liet een watervalletje achter toen hij het huis verkocht. Mijn vrouw en ik hadden echter geen enkele behoefte om hier iets mee te doen en zo bleef het jaren staan, inmiddels overwoekerd met klimop. Vorig jaar vond ik een salamandertje in een oude bloempot die ik weg wilde gooien en heb dat beestje bij de oude waterval neer gezet. Dat is immers een betere omgeving dan de plastic container. Ik had al eerder een kikker gezien daar dus ging er vanuit dat de waterkwaliteit voldoende was voor een salamander ook en omdat ik toch al plannen had om een nieuwe schutting te maken heb ik ook meteen het perk en het waterbakje aangepakt. Tot mijn verbazing zat er geen één kikker, maar vier volgroeide kikkers in dat kleine beetje water. Blijkbaar was de beschutting van de van binnen holle waterval en de klimop ideaal voor kikkers.

Nu een jaar verder, hebben we twee nog niet volgroeide overwinteraars in het vijvertje en inmiddels ook een tweede salamander! Omdat ik in de eerste instantie dacht dat er maar één kikker was heb ik via een vriendin kikkervisjes gekregen en die in het vijvertje uitgezet, de kikkervisjes zouden ook de overtollige alg weg kunnen werken. Een win-win situatie dus, dacht ik. De salamanders hadden andere plannen en op een enkel kikkervisje na, zijn ze allemaal opgegeten. Zo leer je ook eens wat.

Ik ben nog bezig om een video in elkaar te knutselen van de drukke boel in mijn piepkleine vijvertje, maar voorlopig kan je mijn tuinwerkzaamheden van vorig jaar bekijken. In het eerste deel van de video kan je het vijvertje zien en diverse kikkers een pad met jonkie en een geïnteresseerde egel, die zover ik weet geen slachtoffers heeft gemaakt.

[youtube]Ayj-A0BC9L4[/youtube]

En om toch een kikker op een kikkerforum direct te tonen, is hier de foto die ik gebruikt heb voor mijn "avatar", en de foto waar hij/zij uit het water klom. Foto's zijn vanmiddag gemaakt toen de kleine kikker heerlijk aan de waterkant aan het vertoeven was.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Net uit het water.
IMG_4872-700.jpg
IMG_4872-700.jpg [ 46.31 KiB | 18381 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Kiekeboe!
IMG_4876-700.jpg
IMG_4876-700.jpg [ 66.9 KiB | 18381 keer bekeken ]

My Youtube channel!
http://www.youtube.com/c/PaulMTheDenyingDutchman
Newest video: How to repair almost all aquarium and pond pumps: Dragon waterfall, water feature .
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2017, 09:33 
Site Admin

Wat een leuk verhaal, Paul. Ik kijk uit naar de video van de drukke boel in het kleine vijvertje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2017, 15:22 

Dank je Wilma, we hebben inmiddels 3 kikkers! Eén is vanmiddag aankomen wandelen toen ik net met mijn camcorder bezig was. Mogelijk dezelfde kikker die vorig jaar ook in ons vijvertje zat? Hij/zij is in ieder geval een stuk schuwer dan de andere twee.

My Youtube channel!
Newest video: How to repair almost all aquarium and pond pumps: Dragon waterfall, water feature .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2017, 17:29 

En weer een aanloopkikker, dit keer een grote! Oftewel 4 kikkers, 2 salamanders en een enkel kikkervisje!

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Een flinke jongen, of meisje?
IMG_4892-700.jpg
IMG_4892-700.jpg [ 66.85 KiB | 18374 keer bekeken ]

My Youtube channel!
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2017, 13:33 

Vijf kikkers inmiddels!!! Zat gisteravond bij de vuurkorf en op nog geen halve meter afstand kwam een nog niet volgroeide kikker voorbij hoppen richting het perk.

Mogelijk ook een hele kleine salamander erbij of een hele kleine kikker, dat kon ik niet goed zien. Ik heb geen skimmer, dus ondanks dat het water helder is drijven er vrij veel kleine deeltjes op het water die het zicht belemmeren, maar ik wil niet om de paar dagen alle amfibieën in de stress jagen door het oppervlaktewater handmatig te filteren.

My Youtube channel!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 14:18 

Het zijn mooie kikkers!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 16:30 

Dank je, hier is een ander aanloopkikkertje.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Aanloopkikker
IMG_4885-700.jpg
IMG_4885-700.jpg [ 59.29 KiB | 18362 keer bekeken ]

My Youtube channel!
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2017, 18:36 

De video moet ik nog steeds in elkaar knutselen, inmiddels zijn sommige kikkervisjes erg dik aan het worden en wordt de alg e.d. mooi opgegeten. Op het moment is het vrij rustig, maar een tijdje terug telde ik 8 kikkers!
Bijlage:
IMG_5085-700.jpg
IMG_5085-700.jpg [ 40.97 KiB | 18341 keer bekeken ]

Op zonnige dagen is het leuk om te zien hoe de kikkervisjes en het kleine salamandertje naar de oppervlakte zwemmen om insectjes o.i.d. op te eten en vervolgens weer tussen de bladeren op de bodem verdwijnen. Soms vindt een kikker het leuk om te zien wat ik aan het doen ben...
Bijlage:
IMG_4974-700.jpg
IMG_4974-700.jpg [ 37.53 KiB | 18341 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_4975-700.jpg
IMG_4975-700.jpg [ 34.63 KiB | 18341 keer bekeken ]

My Youtube channel!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Van verlaten waterval tot kikker en salamander vijvertje.