Auteur |
Bericht |
peter27
|
Berichttitel: Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten! Geplaatst: 20 aug 2017, 14:50 |
|
|
Bijlage:
DSC05632.JPG [ 6.04 MiB | 45456 keer bekeken ]
Om de groene kikkers in mijn tuin met vijvers nog wat meer eetmogelijkheden te geven, heb ik het volgende gemaakt: Een drijvend plankje met omgekeerd plastic bakje. Bakje is voorzien van diverse gaatjes, zo klein dat vliegen er niet doorheen kunnen. Onder het omgekeerde bakje vlees/visresten die gaan stinken. De aangetrokken vliegen landen en dat is voor kikkers gemakkelijk "prijsschieten".
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 28 sep 2017, 10:57 |
|
|
Nog een andere maatregel om mijn amfibieënstand op peil te houden, de bruine, groene kikkers, padden en kleine watersalamanders, is deze. Toen ik jaren geleden vijvers begon te graven, stond er binnen no-time een reiger aan de kant en had ik een koppeltje eenden. Zwarte netten over de vijvers spannen is een vreselijk gezicht en ontneemt mij alle lol in de tuin. Ergens las ik iets over zwart nylon visdraad boven de tuin spannen. Heb ik gedaan. Op 2,5 m hoogte, iedere 45 cm in de lengte van de tuin, van erfafscheiding naar mijn huis.. Visdraad-breeksterkte: 60 kg. Heel gek: zwart nylon visdraad zie je nauwelijks, transparant draad deste meer. Resultaat: geen reiger, eend of meeuw meer gehad. En die 45 cm laat alle andere vogels, ook kauwtjes en duiven, gewoon door. Aangezien ik ook vogels wil houden en bijvoer, slalommen ze gewoon om de draden heen. Aangezien visdraad prima mee rekt/beweegt, is het systeem vogelvriendelijk. Er tegenaan vliegen is voldoende afschrikking, maar verwondt niet.
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten! Geplaatst: 28 sep 2017, 13:27 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Dankjewel voor deze tip, Peter. Wij hebben in het verleden ook wel eens een reiger in de tuin gehad. Als ik dat toen had geweten...
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 28 sep 2017, 14:47 |
|
|
Werkt ook prima voor mensen die vissen in de vijver houden.
Nog een tip dan: De natuur is wreed en iedere winter met ijs levert bij dieren die onder water overwinteren doden op. Een gat open houden kan wel met een beluchtingsslang en er zijn nog wat mogelijkheden. Nadeel bij luchtbellen: er treedt vermenging van waterlagen met verschillende temperatuur in het water op. Onderin moet het beslist +4 graden blijven!
Ik heb uit een elektrische deken de verwarmingsdraad gesloopt. Die mag gewoon in het water, want je mag hem, volgens voorschrift, in de wasmachine wassen. De verwarmingsdraad is 15 m. en ik leg hem als een slang verspreid drijvend AAN DE OPPERVLAKTE (!) over mijn waterpartijen. Met 3 standen (!) kun je over een leuke afstand de boel ijsvrij houden, afhankelijk van de vorst. Verbruik max. hoogste stand:60 Watt, maar over 15 m. draad verspreid is dat prima om het water beslist nìet op te warmen, maar wèl ijsvrij te houden aan beide zijden van de draad. Vriest het minder dan neem je een lagere stand. Je kunt zelfs een tijdschakelaar er tussen zetten...
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 29 sep 2017, 08:24 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Ja, bij ons zijn er een aantal goudwindes gegeten. Hier staan ook een aantal tips om kikkers te helpen overwinteren in de vijver: viewtopic.php?f=22&t=482 maar dit is wel een gouden tip, hoor.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 15 apr 2018, 16:05 |
|
|
Het is nu half april, er zwemmen weer duizenden kikkervisjes van de bruine kikker rond in mijn tuinvijvers en mijn 12 groene kikkers van vorig jaar zijn er op dit moment 7 present. Geen dode exemplaren nog gevonden, dus afwachten. Ze zien er wel goed uit,koesteren zich in de mosranden in het zonnetje,maar ik zie nog véél te weinig insekten rondvliegen. Vandaag heb ik daarom weer vis (lekker laten rotten!) verborgen onder mijn drijvende "vliegenvallen" om voedsel aan te trekken. (Zie foto boven.) Smullen maar, jongens! Ik kan niet wachten tot jullie weer gaan kwaken...
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 21 mei 2018, 13:41 |
|
|
Variant op het voeren met vliegen. Meelwormen in een doorzichtig plastic bakje. Bakje met een schroef op een drijvend plankje in de buurt van waar de groene kikkers in de zon verblijven. (Beetje havermout om de meelwormen in leven te houden. ALS ze tenminste niet opgevreten worden  ) IN de bak! Eten maar!
Bijlagen: |

DSC06206.JPG [ 6.21 MiB | 44880 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten! Geplaatst: 21 mei 2018, 14:33 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Bedankt voor weer een goede tip, Peter.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 21 mei 2018, 16:48 |
|
|
Dank je, Wilma. Ik doe er alles aan doen om groene kikkers in mijn tuin/vijvers te behouden. Ze zijn kwetsbaarder dan de bruine kikker, kleine watersalamander en gewone pad in mijn omgeving. Vooral omdat ze zich overdag vertonen,daardoor een makkelijke prooi voor katten, ze redelijk kieskeurig zijn m.b.t. de waterkwaliteit/het biotoop, hier niet zo makkelijk schijnen te migreren als de bruine en mijn aangrenzende tuinen zeer kikkeronvriendelijk zijn.
Ik hoop dat het vrouwtje dat ik vorig jaar had, er nog is. De paar drilletjes die ik toen zag, hebben helaas géén larven voortgebracht. Reden onduidelijk. Het dril zag er toen goed uit en ik heb (voor zover ik weet) geen grote roofkevers in mijn watertjes.
Als ik wéér dril heb binnenkort, dan meld ik me uiteraard weer op het forum.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 23 mei 2018, 11:41 |
|
|
OOK heel leuk is deze manier van voederen. Ik heb een doosje veldkrekels gekocht. Dat is een inheems insekt dat ook bij mij in de buurt, de duinen van Voorne-Putten, voortkomt, dus die kan ik zonder "faunavervalsing" rond mijn vijvers loslaten. Doosje leeggeschud in de buurt van de plek waar mijn groene jongens zich dagelijks in de zon koesteren. Even plompten ze door mijn nadering onder water, maar binnen no-time waren ze weer terug en...flap -flap -flap met hun tongen. Weg krekels! Heel vermakelijk. En voedzaam. Helaas geen foto kunnen nemen. Ze waren veel te snel...maar niet snel genoeg voor de kikkers 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 23 mei 2018, 11:56 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Jammer dat je geen tijd kreeg om een foto te nemen. Ik kreeg een aantal jaren geleden een filmpje waarin een kikker een krekel eet: https://www.kikkersite.nl/mond.php
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 23 mei 2018, 12:23 |
|
|
Goed te zien hoe het eten bij kikkers gaat. Dit is echter een filmpje met bruine kikkers die in een huisterrarium zitten. (Zie glazen wanden en kunstmatige ondergrond.) Dan is het makkelijker om met voer mooie opnamen te maken. Dat zie je overigens óók bij opnamen van het RAVON, toch DE organisatie met professionals van natuurstudie in Nederland. Vaak ook foto's/flimpjes opgenomen in aqua/terraria.
Doet overigens niets af aan de opname.Heel leuk!
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 23 mei 2018, 21:14 |
|
|
Het leuke van veldkrekels is ook, dat de paar die nog konden wegkruipen, nu bij warmere avonden gaan sjirpen in de tuin. Net of je in Zuid-Frankrijk zit 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 25 mei 2018, 10:24 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Deze kikkertjes zaten inderdaad in een bak. In plaats van een bak in de schoolklas heeft Ronald Snoeck de bak thuis geplaatst en daar een webcam opgezet waarmee alles in de klas gevolgd kon worden. Wij, bezoekers van het kikkerforum, mochten daar van meegenieten. Het was een prachtig project. Leuk bijverschijnsel van die ontsnapte krekeltjes 
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 18 maart 2019, 20:25 |
|
|
Berichten in de media melden dat het slecht gaat met de insekten in Nederland. Dat wetend en het feit dat nu, half maart bruine kikkers en padden weer bij mij rondstruinen, ga ik weer e.e.a aan bestellen. Vogels voeren we ook bij, omdat het voedsel steeds schaarser wordt, dus waarom de kikkers in onze vijvers niet? Zoals te zien in mijn bijdragen hier boven, kan bijvoeren vrij simpel. Ik bestel weer eens een koker met 100 veldkrekels op internet, die komt per post en gek genoeg overleven ze de trip door het land bijna allemaal. Een hobby mag best een paar euro kosten. Het is een gewoon inheems insekt en doet geen kwaad in de tuinen van de buren. https://www.natuurpunt.be/sites/default ... 3562498abb
|
|
Omhoog |
|
 |