Auteur |
Bericht |
peter27
|
Berichttitel: winterrust Geplaatst: 23 nov 2018, 20:04 |
|
|
De kritieke periode breekt aan. Mijn drie groene kikkers zijn al wekenlang weg en ik hoop dat ze veilig in de modder van mijn vijvers zitten. Beluchtingssteentjes heb ik naar 20 cm verhoogd, zodat het water onderin 4 graden blijft en niet vermengd wordt met het koudere oppervlak. Ik kijk nu al uit naar maart als binnen 2 weken vele bruine kikkers, vaak 's nachts, hun eiklompen leggen. Komende maanden houd ik me bezig met het open houden van het water. Ze mogen niet stikken. Steeds weer een verrassing wat er overleeft in de winter. Mijn verwarmingsdraad ter ontijzing ligt al in het water. Voorjaar. Daar kijk ik naar uit...
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 17 dec 2018, 18:39 |
|
|
Ik vind het ook altijd wel spannend. Ik hoop dat je groene kikkers er goed doorkomen. Mijn bruine kikkers zijn inmiddels helemaal grijs geworden. Ik zie ze nog af en toe een beetje rond de bodem van de vijver bewegen en vorige week was er nog 1 bovengekomen. Ik dacht eigenlijk dat ze helemaal weg zouden kruipen in de modder onderin, maar ze liggen op dit moment met zijn allen op een hoop op de waterleliewortels. Overdag zie ik ze bijna niet, alleen soms een uitstekend pootje of kopje en ‘s avonds gaan ze dus op de waterlelie zitten ongeveer op een diepte van 50 cm. Wel leuk dat ik nu ook in de winter van de kikkers kan genieten 
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 17 dec 2018, 18:47 |
|
|
Leuk, dat je bruine kikkers kunt zien zitten en bewegen. Mijn water is gelukkig ook glashelder, maar ik heb in de winter nog nooit kikkers op en tussen de wirwar van wortels en stengels gezien. Ik zal nog eens goed speuren...
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: winterrust Geplaatst: 17 dec 2018, 19:23 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Ik heb ze in de winter ook nooit gezien. Wat leuk.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 18 dec 2018, 10:35 |
|
|
Ik zie er nu een paar zitten tussen de rommel, ik heb een foto gemaakt,dat gaat erg lastig door de reflectie, maar in het schaduwvierkantje rechts zie je wel wat als je goed kijkt  . ‘s Avonds met een zaklamp zie je het wel veel beter.
Bijlagen: |

BA03A6A7-5B02-43B1-98D9-227B2B4DF611.jpeg [ 731.12 KiB | 27409 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 18 dec 2018, 10:41 |
|
|
Kunnen jullie de foto zien? Ik weet niet of ik dat goed heb gedaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 18 dec 2018, 19:21 |
|
|
Jazeker! Goh,..duidelijk. Ook ik kijk weleens 's nachts met een zaklantaarn naar het toch altijd weer wriemelende, andere nachtleven onder water, maar dit heb ik echt nog nooit in de winterperiode gezien. Behalve als het weer eind februari is en de hormonen beginnen te borrelen.
Dank voor de foto. Heel leuk!
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 20 jan 2019, 20:03 |
|
|
Ze zitten er nog steeds. Ik kan ze door een laag ijs heen zien zitten, echt maf. Ze gedragen zich nog steeds hetzelfde, overdag onder de waterlelie en ‘s avonds erop. Ik had eigenlijk verwacht dat ik ze niet meer zou zien als het echt koud zou worden........misschien deden ze dit altijd al en heb ik het nooit gezien.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 20 jan 2019, 20:48 |
|
|
Heel opmerkelijk. N.a.v. jouw bericht kijk ik regelmatig extra goed in mijn water. Glashelder. Zicht, denk ik, ca. 90 cm. Ook 's avonds met een zaklamp niets te zien, terwijl ik me gelukkig kan prijzen altijd veel bruine vriendjes in maart te verwelkomen. ik denk dat we hier te maken hebben met dyslectische kikkers die nooit goed gelezen hebben hoe je je als amfibie moet gedragen... 
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 21 jan 2019, 12:47 |
|
|
Hmmmm, dus mijn kikkers zijn echt een beetje “anders” haha. Ik had ook wel rare kikkervisjes een paar jaar geleden, die bleven het hele jaar door kikkervis, een heleboel, dat zijn vast deze kikkers geworden  . Ik heb ze toch goed voorgelicht en ik spreek ze wekelijks toe dat ze nu toch echt moeten gaan slapen. De bootsmannetjes zijn wel verdwenen, die kwamen ook nog iedere keer vrolijk bovenzwemmen. Weet je zeker dat de kikkers bij jou in de vijver overwinteren trouwens? Misschien liggen ze allemaal ergens in een holletje in je tuin. Hier willen ze dat niet...ze luisteren eigenlijk gewoon echt slecht.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 21 jan 2019, 13:02 |
|
|
Nee, ik weet niet of - en zo ja hoeveel? - er kikkers er in mijn vijver overwinteren. Ik heb ooit eens in de late herfst met het (beperkt) verwijderen van rottende planten van de bodem een bruine kikker mee naar boven gehaald. (Schepnet) Toen realiseerde ik me dat ik bladruimen DAN NIET moest doen! In de zomer dan maar, want dan is het niet zo erg als je ze even stoort.
De ervaring leert - dat heb ik ook met mijn eventueel slapende egel(s) in mijn egelhoop - dat ik met mijn nieuwsgierigheid NIET overwinterende dieren moet gaan zoeken en daarmee storen. Wij willen allemaal genieten van de (toch al beperkte) natuur in onze tuin en waterpartijen. Betekent: vooràl afblijven en geduldig wachten op het voorjaar...
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 21 jan 2019, 20:12 |
|
|
Aaaah arme kikker. Nee, niet gaan zoeken inderdaad. Wij hebben ook “iets” in de achtertuin verstopt achter een heg, het beweegt er regelmatig en de katten zitten er ook steeds te kijken. Ik ga weleens erbij zitten en wachten tot ik iets zie, maar ik hoor altijd alleen maar geritsel. Ik vermoed egels omdat ik die een paar jaar geleden een paar keer bij de vijver heb gezien en gehoord (supergrappig). Maar misschien zit er wel een nest ratten. Of nog meer kikkers. Toch ben ik wel benieuwd hoeveel kikkers er nou echt op en onder de hoop in de vijver liggen, 50, 100, 1000? Misschien zie ik ze nu, omdat er in de modder geen plaats meer is en ze moeten stapelen. Ik heb een extra vijver nodig 
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 21 jan 2019, 21:22 |
|
|
Ons probleem is dat we alles willen zien, meemaken en weten van wat er zich in onze tuin afspeelt. Dat eist de ultieme zelfbeheersing er in de rustperiode vooral vanaf te blijven en dat vind ik best lastig. De beloning komt er echter aan: in het voorjaar springen de bloemknoppen open, de kikkers in het water en wij (van plezier) in het rond.. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Kikker
|
Geplaatst: 20 feb 2019, 22:44 |
|
|
De eerste mannetjes liggen hier alweer aan de kant te wachten op een vrouwtje