Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 04 nov 2024, 09:17

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Dilemma op leven en dood. Uw mening?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dilemma op leven en dood. Uw mening?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 19:54 

Een oud huis met behoorlijke vijver wordt verkocht en de nieuwe bewoners willen de tuin geheel opnieuw aanleggen zonder waterpartij.(Omploegen dus)
De bejaarde bewoonster telde vorig jaar nog ca, 17 groene kikkers. Tussen deze vijver en de dichtstbijzijnde sloot ca. 500 m. verderop ligt een gloednieuwe woonwijk (Steen/beton/straten met iele, keurige tuintjes +parkeerplaatsen.)
De oude, bevlogen bewoonster wil o.a. de groene kikkers redden, de vijver vóór de verhuizing al laten leegpompen, al doende de fauna (laten) vangen en overbrengen naar een geschikte sloot voorbij de steen/stadwoestijn.

Volgens de wet mag je géén kikkers vangen en vervoeren, etc.
De kans dat exemplaren van deze zeer watergebonden kikkersoort demping overleven en/of de door de woonwijk heen de toch al niet zo aantrekkelijke "keurige" nieuwbouwsloot bereikt, is klein, c.q. nihil.

Vraag: wat doet u?
Tegen de wet in toch de waardevolle kikkers redden/vangen + overbrengen naar een betere plek?
Of de wet handhaven, braaf volgen en dan maar de kikkers een waarschijnlijk ellendige dood laten sterven.

Gaarne jullie mening.

Wie liever zijn/haar mening niet op dit forum zet, maar persoonlijk wil reageren, kan dat via een privé-mail doen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 09:21 
Site Admin

Op zich is 500 meter helemaal niet zo ver voor een kikker. Zelf gaan ze ook 'aan de wandel' maar ze doen dat dan wel onder de beste omstandigheden. Je weet nooit wanneer de nieuwe bewoners met de vijver aan de slag zullen gaan.
Hoewel het ook stressvol voor de kikkers is om gevangen te worden zou ik dan zelf ook kiezen voor het overbrengen naar een geschikte sloot in de omgeving.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 22:02 

Ah wat zonde zeg :(
Ik zou ook de kikkers vangen en overzetten naar de sloot.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 22:35 

Kikker schreef:
Ah wat zonde zeg :(
Ik zou ook de kikkers vangen en overzetten naar de sloot.

Interessant is dat tot nu toe (29 aug.'17) 13 lezers staan genoteerd, waarvan er 2 een mening geven.
Dat valt mij een beetje tegen.
Wat zouden die andere 11 nu doen?

Zowel "Wilma" alsmede "Kikker" en ik kiezen voor overtreding van de wet.
Deze vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid verdient enige lof in het voordeel van onze groene vriendjes.

Hier gebeurt echter iets geks: de wet beschermt (!) amfibieën, maar staat tevens niet toe dat wij, kikkerfanaten, de levens redden van een populatie kikkers uit een oude vijver.
Anders gezegd: Wij krijgen een boete (!) als we beschermde kikkers het leven redden...!?

ik legde dit voor aan een bevriende jurist.
Hij zei: Een rechter moet bezien of de wet overtreden wordt.
De verdachten (wij dus) moeten aantonen\ of "overtuigend bewijzen" dat het vangen van de kikkers buiten het wetsartikel valt.
Dat kunnen jullie niet.
Er zijn namelijk geen uitzonderingsclausules. Zelfs grote bouwprojecten worden stilgelegd, omdat er "ergens een beschermd beestje zit te broeden"...

Kortom: komen jullie mij/ons opzoeken in de gevangenis?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 13:43 

Je moet natuurlijk zorgen dat je niet gesnapt wordt ;), maar als dit wel gebeurt kom ik je opzoeken in de gevangenis.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 15:34 
Site Admin

Lol, dit doet me denken aan monopoly: ga direct naar de gevangenis.
Ik kom ook op bezoek ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 16:50 

Dank voor de ondersteunende reacties, maar ik heb dit voorbeeld heel serieus bedoeld.(Juist omdat ik het uitgevoerd heb...)
De wet schiet hier zijn doel voorbij m.i. en met enige juridische flexibiliteit zouden dit soort uitwassen minder voorkomen.

Ander voorbeeld van enige jaren geleden, mij overkomen:
Ik vond m.b.v. een gewoon schepnet in een poldersloot onverwacht rivierkreeftjes.
Determinatie via Google leverde op dat het exoten waren.
De Ned. wateren worden er momenteel door geterroriseerd en verdringen zelfs inheemse waterfauna.
Zie:
https://www.ad.nl/delft/amerikaanse-riv ... ~ad1e9083/

Omdat ik het leuk vond wat wat exemplaren aan een zeer gemotiveerde buurjongen voor zijn aquarium te geven, stond ik te scheppen.
Een lokale "onbezoldigd ambtenaar van Zuid-Hollands Landschap hield mij echter "staande" en vroeg of ik een vergunning had.
Nee, dus.
Ik ben fanatiek vijver-amateur en koester alle wilde natuur.

Welnu,...bromsnor-de-veldwachter moest ik overtuigen dat ik niet de natuur vernielde en onder bedreiging van een draconische geldboete, mocht ik mijn jongensachtige "niet toegestaan viswerktuig", zijnde het schepnetje van de Action (!), meenemen.
U begrijpt: ik ben aan de elektrische stoel ontsnapt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Dilemma op leven en dood. Uw mening?