Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2024, 09:29

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Heel veel kikkervisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heel veel kikkervisjes
BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 18:31 

Hallo,

Ik volg nu een tijdje deze site, zeer informatief en leuk om te lezen! ik heb sinds 2 maanden een vijver, en nadat de kikkers hun kikkerdril hebben achtergelaten (en zijn vertrokken helaas) zit mijn vijver nu vol met kikkervisjes. En dan heb ik het niet over een tiental, maar het krioelt er van! Het lijkt wel of het er duizenden zijn...

Nu vraag ik me af, is er iets wat ik kan of moet doen? Of worden er het op natuurlijke wijze straks een stuk minder? Ik voorzie nl. grote problemen met grasmaaien straks ;).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 20:52 

Een bekend verschijnsel. Inderdaad: duizenden is niet zo gek. Iets doen? Denk ik niet. De natuur gaat zijn gang en van die kikkervisjes groeit er uiteindelijk maar een klein percentage uit tot een volwassen kikker.

Je grasmaaier. Tja,..bij droog weer verwacht ik dat er de minste aantallen kleine kikkertjes in het gras huizen, maar je zult nooit helemaal kunnen voorkomen dat er slachtoffers vallen. Dat is nu eenmaal zo met menselijke activiteiten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 21:28 

Tja, ik had ook niet verwacht dat er zoveel uit zouden komen, anders dan had ik wel wat kikkerdril ergens in een sloot uitgezet oid. Of kan dat nu ook nog?

Is het trouwens wel zo dat ze allemaal weg gaan of blijven er nog een aantal overwinteren? Want de vijver zit nu vol met rommel, en dat moet er toch uit voordat de anderen weer terugkomen...

Maar wel ontzettend leuk zo'n vijver!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 21:46 

Je kunt uiteraard met een net een heleboel wegvangen en overzetten in een watertje waar je zeker weet dat de kwaliteit goed is. Er zijn best sloten die door landbouwgif, stortingen of andere oorzaken dodelijk zijn...
De winter overwinteren als kikkervisje kan ook, maar ik heb het nog nooit gezien.

In de vijver is rommel. Wat voor rommel? De kikkers hebben echter voor jouw vijver gekozen en doorgaans weten beesten heel goed waar ze wel en niet moeten zijn.

Ja, een vijver is fantastisch. Ik word er dagelijks gelukkig van. Wat er bloeit en groeit, het gewriemel onder water. Het neemt soms enige jaren om de bio-chemische condities optimaal te krijgen, maar als dat lukt, dan is het smullen.
Veel lezen, googlen, voorzichtig proberen, waterkwaliteit laten testen, flora en fauna uit de polder importeren, biologische evenwicht scheppen....Is nog niet zo simpel. Zo ben ik echter ook begonnen: met emmertjes slootwater en een schepnetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 22:16 

Ok, dus je zou eigenlijk meer een plas of grote vijver moeten zoeken om de visjes uit te zetten, de kans dat een sloot niet vergiftigd is lijkt me niet zo groot.

Met rommel bedoel ik bladeren en ander groen prut, het leek mij dan het beste om hier nog even mee te wachten.

Maar met een vijver kan je jezelf inderdaad goed bezig houden, bij mijn vorig huis had ik er ook een, maar dan alleen met visjes. Het kost wat tijd, maar leuk om te doen (en dat vonden de reigers ook :)).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 08:33 

Fijn, dan weet je er intussen al een hoop van.
Wat de reigers betreft, ook al ergens anders op dit forum uitgelegd, ik heb om de 45 cm op 2,5 - 3 m een zwarte nylon visdraad in de lengte gespannen. Zwart, omdat je die draden dan van onderaf het minste ziet. Probeer maar.
Dat is een (voor mensen dan) nagenoeg onzichtbaar obstakel, maar vogels zien dat zeer goed.
Sinds ik ooit in één middag 15 actieve bruine mannetjeskikkers ben kwijtgeraakt aan zo'n slokop, komt er sindsdien nooit meer eentje "vissen". Werkt perfect.
Ook tegen meeuwen. Alle andere, kleinere vogels kunnen (en mogen van mij) er doorheen.
Een net over de vijver vind ik een vreselijk gezicht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 09:03 
Site Admin

Wat een leuke discussie hier. Ik wil nog iets toevoegen betreft het grasmaaien...
Ik ga er vanuit dat je kikkerdril van de bruine kikker hebt. De kikkertjes gaan na de metamorfose massaal 'aan land' om eten te zoeken. In die tijd zul je er opeens heel veel in je gras kunnen vinden. Maar dit duurt nooit erg lang, na een tijdje verspreiden ze zich vanzelf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 10:11 

Hoi,

De meeste kikkers die ik zag waren bruin, maar toen ik gister met een schepnet even in het water zat kwam ik ook een kleine groene kikker tegen. En veel waterslakken, het is echt leuk om te zien wat er tussen de blaadjes en andere waterplantjes zit. Is ook eens wat anders dan vissen :)

Maar is er iets te zeggen over hoe lang het duurt dat ze verder gaan, een week of 2 of zo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 10:47 
Site Admin

Dat gaat meestal vrij snel, hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 11:15 

Ik zou de kikkervisjes lekker laten zitten en wachten tot ze zelf weggegaan zijn. Uitzetten mag ook niet i.v.m. ziektes en schimmels.

Ik heb ook altijd wel rotzooi in de vijver en ik probeer zoveel mogelijk weg te halen voordat het kikkerdril komt en in het najaar als de meeste kikkervisjes veranderd zijn. Tussendoor haal ik ook wat weg maar dan moet ik altijd veel kikkervisjes tussen de zooi uitvissen. De kikkervisjes eten daar trouwns ook een deel van op.
Ik heb ieder jaar overwinterende kikkervisjes van de bruine kikker.

Mijn vijvertje is echt best klein, maar toch passen er een heleboel kikkers in en hij zit dit jaar ook helemaal vol kikkervisjes. Ik hou de watervlooien in de gaten (zolang ze bruin zijn zit er genoeg zuurstof in het water) en in de winter hang ik er een zuurstofpompje in.

Hier blijven de kikkertjes wel rond mijn tuin en vijvertje hangen, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik de enige geschikte vijver in de buurt heb. En de buren bijna allemaal een betegelde tuin hebben :(
Maar er worden er natuurlijk ook een hoop opgegeten. Sinds we kikkers hebben, hebben we opeens ook egels.

Grasmaaien zou ik niet durven ;) maar zoals Wilma zegt is er altijd een korte explosie van kikkertjes die aan land gaan (geweldig om te zien trouwens al dat springende grut).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 18:35 

Je zal inderdaad zelf in de praktijk moeten ondervinden wat het beste werkt, daar ben ik met mijn vorige vijver ook wel achter gekomen :) , ik had alleen nog geen ervaring met kikkers. Gelukkig zit ik wel in een omgeving met grote tuinen, dus ze hebben plek zat om rond te scharrelen....

En er is nog een kleine "hindernis" erbij gekomen, mijn hele vijver ligt vol met eendenkroos. En wat ik zo gelezen heb heeft dit o.a. ook nadelige gevolgen voor de groei van de kikkervisjes. Maar ja, om nou elke week uren bezig te zijn met kikkervisjes uit het kroos te halen is ook weer zoiets ;) . Kan ik dit gewoon de komende weken nog laten liggen denk je?

Bijlagen:
IMG_8369.jpg
IMG_8369.jpg [ 983.7 KiB | 29128 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 08:59 
Site Admin

Een beetje kroos is prima, de kikkervisjes kunnen daar fijn onder schuilen maar als het hele wateroppervlak langer dan een week of twee is afgesloten ontstaat er zuurstoftekort in het water.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 09:20 

Ik heb geen ervaring met kroos, maar ik weet wel dat als de vijver dicht is, dat je zuurstofplanten en alles wat erin zit doodgaat. Volgens mij zit je goed als een derde van de vijver open is.
Over 2 weken zijn de kikkervisjes nog niet klaar dus ik zou het er toch nu uithalen, zeker omdat het warmer gaat worden de komende dagen.
Misschien als je alleen van de bovenkant schept dat je niet al teveel kikkervisjes meeschept. Je zou kunnen proberen, als je daar zin in hebt, om het kroos in een bak met wat kouder (niet ijskoud) water te doen. De kikkervisjes zwemmen dan naar onderen, dit gebeurt bij mij altijd als ik de kikkervisjesbak binnen verschoon met koud kraanwater, ze blijven daar minstens een half uurtje schuilen, dus dan kun je het kroos eraf scheppen en weer een nieuwe lading erin doen. Wel een enorme klus.
Misschien kun je ook wachten tot het donker is, dan zitten ze ook altijd wat dieper in mijn vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Heel veel kikkervisjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 09:47 

Ok, dank voor de tip! Ik heb gister al geprobeerd om wat eraf te halen, maar dan neem ik veel visjes mee. Maar alles eerst in een aparte bak doen en dan even wachten kan ik wel proberen.

De complete vijver kroosvrij houden zie ik niet zitten, maar als een derde open houden ook goed is dan doe ik dat wel...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 21:47 

Hier staat het nodige over kroos.
http://www.durablewatersolutions.com/kroos-verwijderen/

Kroos gedijt het best in zeer voedingrijk water. Probeer dus over te gaan naar voedselarm water. Hoe je dat doet, moet je bestuderen in een goed vijverboek. Is niet "even" gedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Heel veel kikkervisjes