|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
astrid
|
Berichttitel: Hoe vond een kikker mijn vijver ? Geplaatst: 30 mei 2019, 09:20 |
|
|
Hallo, ik zou graag willen weten hoe en volgens wel plan kikkers zich bewegen. Sinds dit voorjaar hebben wij een kikker in onze vijver. We vinden het geweldig maar begrijpen eigenlijk niet hoe het beestje onze vijver heeft gevonden. We wonen in een wijk waar weinig waterpartijen in de tuinen te vinden zijn. Achter onze wijk ligt een brede sloot maar dat is ca. 200m hier vandaan. Onze vijver is van een klein formaat, niet heel diep. Ik ben heel benieuwd. Hij (of zij) leeft alleen, trouwens. Bij zonnig weer zit hij lekker op de rand te zonnen onder de bloemen.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 30 mei 2019, 10:08 |
|
|
Ik ben benieuwd of het een bruine of groene kikker is.
De bruine leeft veelal op het land en overbrugt grotere afstanden. Het feit dat hij NU (in mei) aan de rand ligt te zonnen verwijst naar een groene kikker. Bruine kikkers "zonnen" doorgaans niet en fourageren veelal bij schemer en 's nachts.
Een afstand van 200 m is voor een kikker best te overbruggen, maar dat kan aan de omstandigheden liggen. Obstakels als huizen, wegen en kikkeronvriendelijke tuinen weerhouden verplaatsing. Bij mij b.v. is de afstand van 500 m naar het dichtstbijzijnde kikkerwater in een landgoed te groot voor de groene. Ze doen het gewoon niet, ook al is alles in mijn tuin erop ingericht. Maar de bruine, de gewone pad en kleine watersalamander zijn wel kind aan huis hier.
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 30 mei 2019, 12:22 |
|
|
Site Admin |
|
|
Ja, ik denk ook dat het een groene kikker is. Vooral jonge mannetjes pionieren, ze gaan op zoek naar nieuw water in de buurt. Als het inderdaad een mannetje is dan zal hij door te kwaken ook andere kikkers naar je vijver lokken.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
astrid
|
Berichttitel: Re: Hoe vond een kikker mijn vijver ? Geplaatst: 30 mei 2019, 14:52 |
|
|
Dank voor jullie reacties. Op deze foto is onze gast te zien. Hij kwaakt vooralsnog niet.
Bijlagen: |
74117F9A-2D35-49DF-84CA-2AB6787743F9.jpeg [ 326.39 KiB | 11221 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Berichttitel: Re: Hoe vond een kikker mijn vijver ? Geplaatst: 30 mei 2019, 14:59 |
|
|
Site Admin |
|
|
Dit is toch een bruine kikker. Die leven veel in tuinen. Ook in tuinen zonder vijver. Deze kikker, als het een mannetje is, zul je niet hard gaan horen roepen. De paartijd van bruine kikkers is veel vroeger in het voorjaar. Ze hebben een zachte roep. Waarschijnlijk is hij alleen op het water afgekomen om uitdroging te voorkomen of om lekker af te koelen.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|