Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 sep 2024, 06:46

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker gezocht

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker gezocht
BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 20:44 

Hallo kikkerliefhebbers :kikker1
Ik heet Martin. Mijn zoon (12 jaar) heeft sinds enkele dagen een vijver in onze kleine tuin gemaakt. We wonen in een tussenwoning. Een van zijn dromen is om kikkers in de vijver te krijgen. Zijn, en ook mijn, vraag is.....hoe krijgen we die in onze vijver? We hebben begrepen dat je ze niet mag vangen, maar er is volgens mij ook geen kikkerwinkel. Kan iemand ons helpen? :kikker4

Martin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 08:14 
Site Admin

Wat leuk dat jullie een vijver hebben aangelegd. Als jullie vijver geschikt is en er kikkers in de omgeving leven dan komen ze er vandaag of morgen vanzelf op af. Dat is de beste manier.

Je kunt in het voorjaar ook proberen om kikkerdril te vinden. Op dit moment is de paartijd voorbij dus er is wel wat geduld nodig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 11:44 

Een bekende jongensdroom, Martin.
Wilma heeft gelijk: als je tuin met vijver geschikt is,komen ze vanzelf. (Bruine kikkers, gewone padden en misschien ook de kleine watersalamander.)

Lees eerst eens goed op Wilma's site de hoofdstukken over kikkers door, zodat je weet wat nodig is.

Als je kikkerdril (van de bruine kikker) uitzet in het voorjaar, dan moeten je tuin èn vijver wel geschikt zijn. Kikkers stellen hoge eisen om te overleven.

Kikkerdril uitzetten is beslist NIET simpel.
Na het uitkomen krijg je (bruine) kikkertjes van net 1 cm groot, die levend voedsel nodig hebben van enige millimeters (!) klein.
Dus miertjes, springstaartjes, slakjes en klein ander kruipsel.
In een "keurige tuin" met tegels en "mooi geschoren" gras is weinig te eten.
Bovendien moeten dieren zich kunnen verstoppen èn overwinteren in een tuin met "plantaardige rommel" en gaten.

Verder verwonden sommige katten kikkers op gruwelijke wijze, zonder ze te doden. Dat jachtinstinct je ze niet kwalijk nemen, maar het kan wel een probleem zijn als die je tuin binnensluipen.

Voor een informatief gesprek en om te zien hoe mijn vijvers in elkaar zitten, ben je met je ouders welkom in Oostvoorne. Neem in dat geval met mij hier contact op via een pb (=persoonlijk bericht) voor een afspraak. :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker gezocht