Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 04 nov 2024, 11:00

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikkervisjes opeens allemaal weg

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkervisjes opeens allemaal weg
BerichtGeplaatst: 09 mei 2020, 11:16 

Zelf al jaren een kikkervriend en inmiddels naast mijn zwemvijver en visvijver een kikkervijvertje in de tuin aangelegd. Ieder voorjaar haal ik wat padden en kikkerdril op uit de paddenpoel in de buurt om de visjes op te kweken. Dit jaar zwommen er tussen de 100 en 200 visjes vrolijk door het vijvertje van 500 bij 80 bij 60 diep. Het vijvertje heeft geen pomp geen stroming, alleen zuurstofplanten een kleine lelie en 2 moerasgedeelten van 80 x 80 cm, met een schuine overgang van turfblokken.

Het zit vol met leven, ook nog kleine libellenlarven, zeer kleine bootsmannetjes die niet in staat zijn een kikkervisje te verslinden. Ook zitten er regelmatig bruine kikkers in, zeker bij warm en droog weer.

Gisteren waren opeens alle kikkervisjes onvindbaar ( het zijn trouwens paddenvisjes ), geen een meer te vinden. eergisteren nog 100+. Ik geloof dus niet dat dit het werk kan zijn van een rover, deze kan niet zo effectief zijn en er geen een overlaten. Ook was het normaal weer en was het water goed op temperatuur. Onderin lekker koel en bovenin warm.

Indien het waterkwaliteit zou zijn zou je dode visjes verwachten, ammoniakvervuiling door uitwerpselen kan ook niet ( geen dode dieren ),ik vermoed een soort magische massaactie waardoor ze opeens op de bodem tussen de blaadjes zich verstoppen, maar als ik daar doorheen ga met mijn hand zie ik er ook geen meer.

Een mysterie dus, ik heb 2 verschillende posts gevonden die een vergelijkbare melding hebben, ben benieuwd naar meer ervaringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 10:44 
Site Admin

Libelle-larven eten van de kikkervisjes en het zou kunnen dat je één of meerdere geelgerande watertor(ren) in de vijver hebt. Ook merels zijn er dol op. En als er niet genoeg voedsel in de vijver aanwezig is dan eten ze zelfs elkaar.

Soms lijken ze te zijn verdwenen en zie je ze later gewoon terug.

Hier staat een dergelijk verhaal: viewtopic.php?p=3971#p3971 en ook hier viewtopic.php?f=4&t=807

Ik ben benieuwd of je later nog kikkervisjes ziet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 13:39 

Marcacer, welkom op het forum. Je hebt je al goed verdiept in de kikkervisjesmaterie. Ook ik sta, na me al jaren met kikkers bezig te houden, soms voor raadsels.
Jouw vraag past toevallig op mijn recente waarneming. Ik had dit jaar ook een ruim aantal bruine-kikkerdril-klonten, maar de laatste twee weken was er geen donderkopje meer te zien. Geen idee waarom. Glashelder water, alles zoals het al jaren stabiel in mijn water is.

Omdat ik in een later stadium van het kikkervisjesleven vaak kattenblikvoer in de vijver bijvoer om kannibalisme en onderling aanvreten van de staarten te voorkomen, heb ik als lokmiddel, veel vroeger dan anders, kattenblikvoer ingeworpen.
Een dag niks...helemaal niks, behalve slakken.

Wonderbaarlijk...vanaf de tweede dag wemelde het van de kikkervisjes op de voerplek. Geen idee waar ze vandaan kwamen....Geen idee waarom dit jaar ze zich ergens onderin verstopten. De natuur is grillig, maar ik ben weer blij dat ze terug waren.
Probeer mijn "truc" eens. We lezen graag op het forum de resultaten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkervisjes opeens allemaal weg
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 15:25 

Goed om te horen, vandaag een stuk of 10 kvisjes in de hoek gezien, de staarten zijn nu half doorzichtig geworden en de achterpootjes beginnen door te komen. Waarschijnlijk een rustmomentje voor de transformatie lijkt erop, ik zal eens gaan voeren inderdaad in deze fase nog met spirulina tabs, later met koivoer drijvend iof steurvoer zinkend ( heb ik in huis ). Ik laat het weten als ze weer te vinden zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 16:03 

Hier zitten ze allemaal wat dieper tussen de plantjes verstopt. Het viel me een paar dagen geleden ook al op dat ze ineens veel minder aan de randen en aan het oppervlak zitten, maar mijn theorie was dat het eten daar op is (de randen zijn nu ook zwart i.p.v. groen haha) en dat ze daarom naar de plantjes zijn verhuisd.
Een andere theorie is dat ze met het groeien ook slimmer/voorzichtiger worden en tussen de plantjes veiliger zitten.....maar het zou ook nog met de zon te maken kunnen hebben, want die is hier nu weg. Wel leuk om eens in de gaten te houden.

Ze hebben nog geen pootjes trouwens, op een enkeling na die binnen is opgegroeid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikkervisjes opeens allemaal weg