Ik heb ook eens een drijvend eilandje gemaakt. Vooral omdat ik toen nog geen katwerend gaas rond mijn tuin had. Een veilige haven voor kikkers dus.
Gemaakt van een een cirkel van pijpisolatie. Daartussen gaas om er op planten te kunnen leggen. Soms is een brede plank voldoende.
Waterlelies zijn prima, maar die zijn alleen aan de oppervlakte in het warme seizoen.
Alg beheersen: Ja, dat blijft een lastig punt. Kostte me enkele jaren om "het in de vingers" te krijgen.(Lees veel over dat onderwerp! Vrij ingewikkeld en gaat niet vanzelf over.)
Mijn ervaringen en daarmee mijn advies.
Algenbloei bestrijd ik met:
--zuurstofpompje in de vijver.Aanvullend aan veel zuurstofplanten(In verhouding tot de grootte van de vijver.)
--meet de waterwaarden met lakmoesstrips (vijver- en aquariahandel)
--je kunt ook bij een vijverhandel je water laten testen
--meestal is het water "te zacht" en dat is een ramp! (Troebel, alg en verslijming treedt op)
--voeg ná de meting het mineraalpoeder toe dat daarvoor is (PH, GH. KH
Zie:
https://www.vijverhulp.nl/waterwrd.htm--Veel water- en oeverplanten die het water filteren en voedselarm (!)houden
Verder toevoegen: waterluis, tubifex (aquarium handel) biologisch goed slootwater + een handje modder waarin bacteriën zorgen voor micro-balans
Een goed biologisch evenwicht beloont zichzelf. Bijna geen draadalg meer in het voorjaar en zweefalg. Draadalg is minder erg dan zweefalg (oorzaak troebel water.) Draadalg verwijder ik met een pleeborstel aan een stok. Die draai je door het water en dan pak je in één keer een kluwen alg weg. Dat is tijdelijk in het voorjaar.
Ik ben het eens met Wilma. Zorg voor goede mogelijkheid voor kikkers, paddden om in en uit de vijver te komen. Wees creatief met dikke takken en afhangende oeverplanten. Eventueel ondersteund door een drijvende oeverconstructie waar je de entree van en naar de vijver maakt. Als ze er maar UIT kunnen.
Bruine kikkers en padden zijn vooral landdieren! Daar vergist men zich nogal eens in. De groene kikker, die ik ook heb, is wel heel watergebonden, maar heeft wel veel behoeft aan plekje om droog te zonnen.