Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 jan 2025, 16:17

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » nieuwe vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe vijver
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 08:32 

Hoi
Vorig jaar hebben we van het zwembad een vijver gemaakt ,met de achterliggende idee om hier een kikkervijver van te maken
Het is nu een ronde vijver van 7 meter doorsnede en 1 meter diep
Aan de achterzijde hebben we een plateau gemaakt van tegels 30x30 voor vijvermanden moerasplanten
Ook hebben we een aantal drijvende manden aan de voorzijde geplaatst
Verder hebben we veel zuurstofplanten in manden op de bodem geplaatst zoals fonteinkruid naaldkruid waterpest etc.
Nu mijn vraag, vorig jaar was de vijver kraakhelder zonder filter pomp er zwommen ook al snel allerlei kevertjes in het water. In de herfst hebben we een net overheen gespannen om blad inval tegen te gaan want er staan twee groten noten bomen bij de vijver.
Gisteren hebben we het net van de vijver verwijderd en zagen we dat er een explosie van draadalg is ontstaan
Bij het verwijderen van de draadalg zag ik een kikker tegen de wand in de zon bij een waterslak hangen
Kan het zijn dat die kikker in de vijver heeft overwinterd ondanks ik nog geen kikker eiland heb gemaakt
Mijn vraag is
Hoe kan ik het beste een kikker eiland maken waar ze op kunnen zonnen en makkelijk in en uit het water kunnen gaan gezien de wanden van de vijver recht naar beneden lopen
is het misschien verstandig om een waterlelie in het midden te plaatsen voor kikkers om te schuilen
Heel graag advies hierover

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 11:17 
Site Admin

Een vijver die geschikt is voor kikkers heeft ook ondiepe gedeeltes nodig, waar het water sneller kan opwarmen, waarin ze in het voorjaar hun dril kunnen afzetten. En liefst schuin aflopende randen zodat ze gemakkelijk in en uit het water kunnen klimmen. Dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk te realiseren in een zwembad.
Ik weet niet precies wat je met een kikkereiland bedoeld maar kunnen ze vanaf het plateau ook niet gemakkelijk in en uit het water klimmen? Een waterlelie is mooi en fijn maar daar kunnen ze niet mee uit de vijver komen. Je zou een flinke boomtak in de vijver kunnen hangen. Dat is ook fijn voor andere dieren die per ongeluk in het water terecht komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 11:56 

Ik heb ook eens een drijvend eilandje gemaakt. Vooral omdat ik toen nog geen katwerend gaas rond mijn tuin had. Een veilige haven voor kikkers dus.
Gemaakt van een een cirkel van pijpisolatie. Daartussen gaas om er op planten te kunnen leggen. Soms is een brede plank voldoende.

Waterlelies zijn prima, maar die zijn alleen aan de oppervlakte in het warme seizoen.

Alg beheersen: Ja, dat blijft een lastig punt. Kostte me enkele jaren om "het in de vingers" te krijgen.(Lees veel over dat onderwerp! Vrij ingewikkeld en gaat niet vanzelf over.)

Mijn ervaringen en daarmee mijn advies.
Algenbloei bestrijd ik met:
--zuurstofpompje in de vijver.Aanvullend aan veel zuurstofplanten(In verhouding tot de grootte van de vijver.)
--meet de waterwaarden met lakmoesstrips (vijver- en aquariahandel)
--je kunt ook bij een vijverhandel je water laten testen
--meestal is het water "te zacht" en dat is een ramp! (Troebel, alg en verslijming treedt op)
--voeg ná de meting het mineraalpoeder toe dat daarvoor is (PH, GH. KH
Zie: https://www.vijverhulp.nl/waterwrd.htm
--Veel water- en oeverplanten die het water filteren en voedselarm (!)houden

Verder toevoegen: waterluis, tubifex (aquarium handel) biologisch goed slootwater + een handje modder waarin bacteriën zorgen voor micro-balans

Een goed biologisch evenwicht beloont zichzelf. Bijna geen draadalg meer in het voorjaar en zweefalg. Draadalg is minder erg dan zweefalg (oorzaak troebel water.) Draadalg verwijder ik met een pleeborstel aan een stok. Die draai je door het water en dan pak je in één keer een kluwen alg weg. Dat is tijdelijk in het voorjaar.

Ik ben het eens met Wilma. Zorg voor goede mogelijkheid voor kikkers, paddden om in en uit de vijver te komen. Wees creatief met dikke takken en afhangende oeverplanten. Eventueel ondersteund door een drijvende oeverconstructie waar je de entree van en naar de vijver maakt. Als ze er maar UIT kunnen.
Bruine kikkers en padden zijn vooral landdieren! Daar vergist men zich nogal eens in. De groene kikker, die ik ook heb, is wel heel watergebonden, maar heeft wel veel behoeft aan plekje om droog te zonnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 14:19 

Aanvullend; ga beslist niet aan de slag met chemische troep die de zweefalg laat klonteren.
Dat werkt wel, maar is slechts een tijdelijk hulpmiddel dat je steeds moet herhalen.
Bovendien zijn kikkers heel gevoelig voor alle chemische rommel die in water terecht komt. Daarom zie je géén kikkers naast landbouwgebied waar veel kunstmest en verdelgingsmiddelen gebruikt worden.

Ik heb zelf, om mijn voortuinvijver te behandelen, dit gebruikt.
Door de vele regen was het water in het wat kleinere vijvertje veel te zacht geworden.

Aqua-forte. KH+ Pond support
Is voor de carbonaathardheid

Gekocht bij een vijvercentrum

Stapsgewijs naar behoefte toevoegen, tot het water helder is.
Binnen drie weken had ik glashelder water

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 14:21 

Dank je voor het snelle antwoord
Een verdwaalde kikker kan via drijvende plantenmanden uit de vijver dat is niet het probleem.
Ik wilde graag een eiland creëren waar kikkers salamanders lekker op kunnen zonnebaden
Het idee met pvc buis lijkt me wel wat hiermee kan ik aan de slag
Net even het water gecontroleerd met een test strip, de ph waarde is iets aan de lage kant de rest van de waardes was goed
Wat ik begrepen had is dat regenwater de ph waarde ook omlaag brengt
Gezien er de afgelopen tijd is gevallen is dat ook niet raar
Dit jaar plaats ik nog geen kikkers in de vijver of ze moeten er vrijwillig in gaan
Het advies bij het realiseren van zwembad naar vijver is me verteld dat een vijver pas na twee jaar in balans kan zijn.
Ik moet nog veel leren het is niet zo gemakkelijk als ik in eerste instantie dacht.
De draadalg is er al bijna helemaal uit met de algenborstel
Nu heb ik bokasi vijverballen besteld om het natuurlijk evenwicht te herstellen
Watervlooien zijn aanwezig in het water daarnaast heb ik de eerste waterslakken ook al langs de wand zien kruipen
Verder zitten er ontzetten veel kevertjes, libellen larve bootsmannetjes en schrijvertjes
Peter zo`n zuurstof pompje dat is wel een goede tip
Zal proberen een foto te plaatsen van de vijver dan is het duidelijker
Vanavond het water nog een keer testen en kijken wat dan de ph waarde is

Bijlagen:
vijver1.jpg
vijver1.jpg [ 6.2 MiB | 12053 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 17:49 

Ah...wat een mooie foto en wat een lekker grote vijver. Er groeit al van alles in.
Wat je noemt aan dierlijk leven klinkt ook goed.
Inderdaad. Het duurt een paar jaar voordat je de biologische balans in je vijver bereikt hebt. Maar....een vijver moet je het hele jaar door in de gaten blijven houden. In verhouding tot de werkelijke natuur is een vijver, ook die van jullie, een kleine biotoop.

Ik heb geen ervaring met bikasi vijverballen. Even gegoogled en dan lees ik "algen keren niet terug" en "slib lost op."
Dat zijn twee beweringen waar ik grote vraagtekens bij zet.
Algen horen in natuurlijk water, alleen een explosieve algengroei kan de de zaak verpesten. Een vijver zonder alg is nonsens!

"Slib lost op"?? Slib bestaat uit tientallen soorten mineralen, zand, kleideeltjes en organisch materiaal in allerlei stadia van ontbinding.
Het enige dat in slib kan verminderen zijn bepaalde mineralen en het organische materiaal dat als voedel (!) dient voor micro-organismen, kleine afvaleters als wormen, mosselen, waterpissebedden, plankton, waterluis,etc.
Een "bal" die "slib oplost" klinkt als een tovermiddel waar ik verder geen enkele zinvolle verklaring van lees en ben zeer wantrouwig tegen dit soort "wonderen."
(Ik lees nergens wetenschappelijk zinvolle informatie.)

Bij de (vijver)natuur passen natuurlijke maatregelen die gecompliceerde processen met elkaar in balans brengen.
DAT is het toverwoord:balans.

Dat ik wèl gebruik maak van een pot (vijver) mineralen is eenvoudig verklaarbare, toegepaste, normale natuur- en scheikunde en de interactie met biologische processen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 19:23 

hoi Peter
Ik heb voor bokashi vijverballen gekozen omdat ik in het verleden mijn herfstbladeren gefermenteerd heb met EM dus daar had ik goede resultaten mee
Nu geloof ik ook niet dat je algen in zijn geheel kunt verwijderen daarnaast is het ook een belangrijke voedingsbron voor waterslakken en watervlooien.
Maar gisteren was het water zo groen als erwtensoep nu ziet het er al beter uit
We wachten even af en laat de natuur even zijn gang gaan, een aantal waterplanten beginnen nu ook weer te groeien zag ik.
De ph waarde was vanavond iets hoger maar ik weet niet of zo`n teststrip wel nauwkeurig is
anders morgen naar een vijvercentrum bellen of zij het water nauwkeurig kunnen testen op ph waar ze ook Aqua-forte. KH+ Pond support verkopen indien het nodig is

Op de plaats waar het trapje staat wil ik dus een drijvend eilandje maken waar de toekomstige amfibieën kunnen zonnebaden. Nu dacht ik aan ongeveer 1.20 m x 0.90 m deze wil ik bekleden met kurkschors en laag blijvende moerasplanten waar insecten op af komen
Is dat groot genoeg of zitten ze dan teveel in elkaars territorium
In ieder geval heb ik ruim een jaar de tijd om de zaken op orde te maken
Nu kan ik veel lezen en leren hier op het forum

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 20:37 

Groene soep kent iedere vijverliefhebber.Meer adviezen dan ik al ventileerde heb ik niet. Onderneem actie en bekijk goed wat er gebeurt. Alhoewel veel te vinden is hier op Wilma's site en op internet is het vooràl ervaring. Heeft mij ook jaren gekost...

Territorium. Dat dacht je...Kijk naar deze jongens bij mij op de rand. Ze liggen vaak als varkens tegen elkaar aan. Soms òp elkaar. Heel sociaal.

Bijlage:
P1100017.JPG
P1100017.JPG [ 1014.3 KiB | 12048 keer bekeken ]

Eilandje. Hier een (al eerder geplaatste) foto van een drijvende voederplek.Het bakje bevat rottend vlees, waar vliegen op afkomen. Kikkers leren snel. Binnen no time zitten ze in het bakje.

Heel strategisch: ieder kijkt een andere kant op en flapt iedere aanvliegende vleesvlieg uit de lucht, vóórdat ze zelfs kunnen landen. Ook kikkers zijn zelf-lerende wezens. (Zie verder op dit forum hoe ik mijn kolonie met krekels bijvoer.)

Bijlagen:
P1100001.JPG
P1100001.JPG [ 982.3 KiB | 12048 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » nieuwe vijver