Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 08 nov 2024, 07:39

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikkerdril redden van bootsmannetjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril redden van bootsmannetjes
BerichtGeplaatst: 05 jun 2021, 16:35 

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar hebben we in onze tuin een vijver, en al snel waren er enkele kikkers van de partij! Dit jaar zijn ze na hun winterslaap terug gekomen, en hebben ze op 29 mei kikkerdril gelegd. Ik was enorm blij en enthousiast, tot ik een paar dagen geleden opmerkte dat er nog maar heel weinig kikkerdril aanwezig was, en sinds gisteren bijna geen meer... We hebben naast kikkers bootsmannetjes in onze vijver (ruggenzwemmers) en vandaag zag ik ze de eitjes opeten, jammer genoeg... Toen zag ik dat er al enkele dikkopjes uit de eitjes waren gekomen, maar omdat ik bang was dat de bootsmannetjes de rest ook gingen opeten, heb ik enkele dikkopjes uit de vijver gehaald en in een grote ton gezet. Deze heb ik uiteraard gevuld met water, zuurstofplanten en veel algen zodat ze daarvan kunnen eten en hopelijk goed kunnen groeien.

Doe ik hiermee iets verkeerd...? Ik las dat je de bodem best kan bedekken met zand en stenen, is dit een vereiste of eerder een bijkomstig iets?

Ik hoop echt dat ik mijn kikkertjes zo heb kunnen redden want ik zou het enorm jammer vinden moest er geen enkel dikkopje overleven...

Alvast bedankt voor jullie tips!!

Kwakende groetjes :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2021, 10:20 
Site Admin

Kikkers leggen ontzettend veel eitjes omdat er zoveel vijanden zijn. Uit al die eitjes ontstaan uiteindelijk maar een paar kikkers.

In de ton zullen er waarschijnlijk meer overleven. Ze hebben alleen niet genoeg aan algen.
Als de kikkervisjes uit het ei komen eten ze eerst het dril waar ze uit zijn gekomen. Zodra ze los door de ton zwemmen schrapen ze alg van de waterplanten en stenen en eten ze dode plantaardige en dierlijke delen die in het water zweven (mits het water uit de vijver is). Je kunt ze bijvoeren met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een schijfje tomaat en vissenvoer.
Als de kikkervisjes met de metamorfose beginnen hebben ze ook vlees nodig. Je kunt hiervoor rode muggenlarven geven. Doe je dit niet dan zullen ze elkaar opeten.

De bodem bedekken met zand en stenen is niet nodig. Wel moet er een plek zijn, bijvoorbeeld van opgestapelde stenen waar de kikkertjes op kunnen klimmen. Laat de stenen gedeeltelijk boven het water uitkomen. Als ze met de metamorfose beginnen en nergens op kunnen klimmen dan zullen ze verdrinken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2021, 18:48 

Weinig aan het advies van Wilma toe te voegen.

In mijn water komen ook bootsmannetjes voor en je hebt al ontdekt dat het echter rovers zijn.
Zo is de natuur uiteraard.
Wel kun je de natuur een handje helpen, wat je al met de ton gedaan hebt.

Aangezien deze rovers vaak aan de oppervlakte komen, kun je natuurlijk ook de nodige wegvangen.
Let op: ze zijn zeér snel - ik heb er ervaring mee - maar door niet van bovenaf met je net te zwaaien, steek ik met een snelle beweging van de zijkant ONDER het bootsmannetje het net.
Dan schiet hij vaak van boven naar beneden recht in je netje. Maar zelfs dàn mis ik nog weleens. Dan heb ik hun duikhoek verkeerd ingeschat.
Het blijft "een sport" hè..Je probeert het van de natuur te winnen. :D :D :D

Het is een illusie om te denken dat je ze allemaal kunt wegvangen. Krijg je niet voor elkaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2021, 08:52 

Aanvullend: rugzwemmers MOETEN wel aan de oppervlakte komen, omdat ze lucht moeten halen en opslaan.

Het leuke is dat ook kikkers genoteerd staan als hun vijanden, dus...er is nog hoop dat de ouders van jouw kikkervisjes wraak nemen. :kikker2 :kikker2 :kikker2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikkerdril redden van bootsmannetjes