Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 25 jun 2025, 01:16

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker/lelievijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker/lelievijver
BerichtGeplaatst: 23 jul 2021, 21:44 

Bericht hernomen hieronder gezien paragraaf vijvercenter niet meer van toepassing was.
Kon hier wijzigen maar wist dit nog niet.

Vast bedankt en fijne dag

Roosje Snollebol

Laatst bijgewerkt door snollebol op 25 jul 2021, 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 12:04 

Berichttitel: Kikker/lelievijverBerichtGeplaatst: 23 jul 2021, 21:44

Raad nodig. Heb onlangs vijver geplaatst alleen voor kikkers en waterlelies. Plan was om een pompje aan te schaffen om het water te zuiveren en te circuleren.

Lees echter bij beiden dat ze houden van stilstaand water. Ga wel een bokashibal erin gooien (of ook niet goed?)

Hoe houd ik mijn water proper. Komt wel ijsbreker en zuurstofballetje voor de winter. Of ook niet ok?

Graag raad ...wat ik moet doen om mijn kikkertjes en lelies gezond te houden

Vast bedankt en fijne dag

Roosje Snollebol

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 14:26 

Diverse antwoorden:
--
Een pompje "zuivert" het water niet. Als je zorgt dat het water BOVEN de oppervlakte uitstroomt en aldus met de lucht (= zuurstofopname) in aanraking komt, dan is dat goed voor je zuurstofgehalte in je water. Goed voor alle leven.

Bij mij pompt een eenvoudig pompje (800 liter/u) het water wèl rond van mijn laagste vijver naar de hoogste. En daarvandaan stroomt het via een watervalletje (= óók weer zuurstofopname!) terug.

Bojkashiballen: Alle kunstmatig gedoe is meer een noodgreep dan "goed voor je vijver."
Ik vind dus: NIET doen.
Het mooiste is als alles werkt zonder hulpmiddelen. Dat heeft mij jaren gekost voordat ik de balans in chemie, plantengroei en voedingarm (helder!) water voor elkaar had.

Kikkers gezond houden? Lees veel wat Wilma hier aanreikt aan kennis. Daar heb ik, toen ik pas begon, véél aan gehad.

Verder lees je ook in mijn bijdragen (peter27) hoe ik kikkers bescherm tegen vijanden en hoe ik ze met gezond, levend voer in leven houd. Echt een succes!
Als je de natuur zijn gang laat gaan in je tuin, dan betekent dat dat de meeste kikkers (zo IS nu eenmaal de natuur) het niet overleven.

Wat ik doe is "niet natuurlijk", maar het resultaat is wel dat ik in een tuin van maar 150 m² tussen 30 - 40 groene kikkers heb. EN...ze blijven uit zichzelf, want alle andere tuinen naast mij zijn "showtuinen" en DUS zeer dieronvriendelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikker/lelievijver
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 18:05 

Ik las hier en daar dat ze niet houden van beweging in t water ...... Er zit nu een kikker in keramiek die water uit kleine bakje pompt loopt trouwens ieteke over en de kikke "spuugt" in grote . Onze koi vijver heeft een zuiveringsbak staan
Dus ....
Het allerkleinste zuiveringspompje zou mogen?? vijver niet groot zie foto geen slecht idee?
Wat moet ik die beestjes voeren....levende meelwormen? Kan
Mogen gedroogde ook? Mag ik ze in t water laten vallen of eilandje nodig? Heb in die kleine vijver nooit iets gedaan en toch 25 gezonde kikkers?!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 18:07 

Vergeten welke zuurstofplanten (ken er niet veel van)

Bijlagen:
IMG_20210724_205313.jpg
IMG_20210724_205313.jpg [ 2.3 MiB | 13629 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 18:09 

Niet goede foto

Bijlagen:
IMG_20210721_155107.jpg
IMG_20210721_155107.jpg [ 5.23 MiB | 13629 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 18:57 

Kikkers blijven uit zichzelf als ze het naar hun zin hebben, òf ze hebben (zoals bij mij) buurtuinen die niet kikkervriendelijk zijn.

Meelwormen.
Kikkers reageren alleen op bewegende insekten. Dus een kikker waar je 10 dode meelwormen omheen legt, verhongert. Hij herkent het niet als voedsel.
Omgekeerd eten kikkers ook wel dode insekten als je ze beweegt. Ik heb weleens een stukje gehakt of een dode krekel aan een dun vislijntje boven de vijver heen en weer bewogen. Dàt pakken ze: het beweegt!.

Kortom: Dode meelwormen, of wat voor dode insekten dan ook die niet bewegen, werken niet.
Kijk naar mijn foto's en filmpjes op: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=7&t=1326
dan zie je dat alleen levend voer gegeten wordt.

Beweging in het water. Klopt. Veel beweging dan.
Mijn uitstroomopening zit in een hoek en de "beweging" is dus minimaal. Maar dan gaat het hier over een vijver van 4 x 4 meter.
En ik zie hier bij jou wel een erg klein vijvertje. Maar als kikkers dat goed vinden, dan is dat prima.
Wel zie ik langs de randen nauwelijks begroeiing. Kikkers moeten zich veilig voelen en daar hoort plantengroei bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2021, 07:38 

Dit is Testbericht al 3x reactie geschreven maar kan niet doorsturen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2021, 22:04 

Snollebol zorg er voor dat er genoeg planten en bloemen rondom de vijver komen. Dan hoef je je kikkers niet te voeren. Dan regelen ze dat zelf wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Kikker/lelievijver