Kikkers blijven uit zichzelf als ze het naar hun zin hebben, òf ze hebben (zoals bij mij) buurtuinen die niet kikkervriendelijk zijn.
Meelwormen.
Kikkers reageren alleen op bewegende insekten. Dus een kikker waar je 10 dode meelwormen omheen legt, verhongert. Hij herkent het niet als voedsel.
Omgekeerd eten kikkers ook wel dode insekten als je ze beweegt. Ik heb weleens een stukje gehakt of een dode krekel aan een dun vislijntje boven de vijver heen en weer bewogen. Dàt pakken ze: het beweegt!.
Kortom: Dode meelwormen, of wat voor dode insekten dan ook die niet bewegen, werken niet.
Kijk naar mijn foto's en filmpjes op:
https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=7&t=1326 dan zie je dat alleen levend voer gegeten wordt.
Beweging in het water. Klopt. Veel beweging dan.
Mijn uitstroomopening zit in een hoek en de "beweging" is dus minimaal. Maar dan gaat het hier over een vijver van 4 x 4 meter.
En ik zie hier bij jou wel een erg klein vijvertje. Maar als kikkers dat goed vinden, dan is dat prima.
Wel zie ik langs de randen nauwelijks begroeiing. Kikkers moeten zich veilig voelen en daar hoort plantengroei bij.