Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 24 apr 2024, 15:02

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Shocking wat daar is gebeurd in mijn vijver!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Shocking wat daar is gebeurd in mijn vijver!
BerichtGeplaatst: 19 apr 2023, 20:39 

Hallo allemaal,

Mijn naam is Wanda en ik woon in Spijkenisse. Eigenlijk heb ik best veel te vertellen over mijn vijver en mijn kikkers, maar dat komt nog.
Voor nu moet ik het volgende even kwijt:
Sinds ca. een week was er een amplexus. Hoewel dit natuurlijk wel even kan duren, voelde dat niet meer goed. Gisteren en vooral vandaag kwam ik erachter dat het ging om een bruine kikker die had plaats genomen op een groene. Gaandeweg leek de onderste kikker het steeds meer zat te worden, dus besloot ik om ze uit elkaar te halen. Het "gelukkige" paar in een emmertje gedaan en voorzichtige geprobeerd de pootjes los te maken. Dat lukte echt niet, zat zo enorm vast. Ik dolle paniek ging het vrouwtje aan het rondspringen en ze ontsnapten getweeën uit mijn emmertje. Daarmee waren ze wél van elkaar los. De man kon ik gelukkig meteen pakken op het terras en heb ik in de visvijver gezet. De vrouw bleek na enig zoeken heel stilletjes tussen de bloempotten op de tafel te zitten en kon ik probleemloos pakken, ze leek verstijfd van ellende. En nu komt het:
Toen ik haar buikzijde bekeek bleek ze twee wondjes te hebben op haar borst. Blijkbaar hebben de klauwtjes van de man haar huid geperforeerd. Bloed was er niet te zien, wél onderliggende organen. Ik heb haar in de kikkervijver gezet, waar ze naar een rustig plekje in de zon zwom. Daar is ze een tijd blijven dobberen.
Ik zou graag van jullie een reactie krijgen. Ik maak me n.l. zorgen of ze hier wel van zal herstellen. Wat ik "wondjes" noem zijn voor haar grote gaten en ik ben vooral bang dat deze verwondingen gaan infecteren. Heeft iemand ervaring met iets dergelijks ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2023, 17:09 

In de natuur gebeuren regelmatig minder prettige dingen. Ook in onze achtertuin. Vangen lijkt me eerder een extra frustratie voor het beest en behandeling lijkt me hier onmogelijk.
De natuur zal zijn loop hebben: òf de kikker overleeft het niet, of geneest.

Verder lijkt het me onwenselijk om kikkers die een "misparing" maken met geweld uit elkaar te halen.
Dat gebeurt in mijn vijvers regelmatig tussen padden en kikkers. Ze laten vanzelf los.
Ooit hier zelf een "misparing" gehad van een levende mannetje dat op een dood vrouwtje bleef zitten.
Ook dat is "natuur" en ik vind dat we terughoudend moeten zijn om onze menselijke maatstaven en gevoelens in te zetten. De natuur is hard en "is zoals die is".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023, 15:09 
Site Admin

Kikkermannetjes willen zich nog wel eens vergissen en pakken alles wat maar op een vrouwtje lijkt, zoals een ander kikkermannetje, een kikker van een andere soort of een vis.
Het mannetje blijft in principe vasthouden tot het (vermeende) vrouwtje haar eitjes afstaat maar vaak laten ze na een tijd ook vanzelf wel weer los.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Shocking wat daar is gebeurd in mijn vijver!