Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2020, 00:25

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdrilreddingsbrigade ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 apr 2012, 23:41 

Ja dat vind ik dus ook zo jammer. Door het gaas zie je nauwelijks nog wat er gebeurt in de vijver, maar zoals blijkt is het gewoon nodig. Mijn eigen kat komt alleen overdag buiten als ik thuis ben. 's Avonds zitten er allerlei vreemde katten in de tuin, bij de vijver. Ik was van de week aan het werk ('s avonds, 's nachts en 's morgens) en vond bij thuiskomst tijgerkikker zo op het eilandje. Het is dus vermoedelijk 's nachts of 's morgens vroeg gebeurt. Mijn eigen kat heeft eigenlijk helemaal geen interesse in de kikkers, drinkt alleen soms uit de vijver en ligt rustig een paar uur in de zon te slapen vlakbij waar een kikker zit te zonnen.

Misschien moet ik af en toe maar eens onverwachts 's avonds een paar keer de hond de tuin in laten rennen om vreemde katten weg te jagen :evil

Het was mijn grootste kikker met prachtige kleuren, donkeroranje met dikke zwarte dwarsstrepen en het meest erge vind ik dat het zo zinloos is. Als 'ie nou nog opgegeten wordt, dan heeft zijn dood nog zin, maar dit is pure vernielzucht en de kikker is een langzame dood gestorven voor helemaal niets.

Zucht......ga me nu maar weer op het dril "storten" om te zorgen dat daar zoveel mogelijk nakomelingen uit overleven.

Dan heeft aan de andere kant het gaas wel weer een extra functie; doordat het waternivo altijd laag staat zat ik een manier te bedenken hoe nou toch straks die kleine kikkertjes uit de vijver moeten klimmen. Er liggen leistenen langs de rand die oversteken. Ze moeten dan eerst tegen het vijverfolie op zien te klimmen (is heel glad) en dan omgekeerd op hun kop via die leistenen eruit klimmen. Als er gaas over de vijver ligt, vlak boven het water kunnen ze via het gaas eruit klimmen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2012, 08:54 
Site Admin

Als je besluit het gaas toch weer weg te durven halen dan zou je ook een grote tak vanaf de kant in het water kunnen leggen waartegen ze dan aan land kunnen klimmen. Ook handig voor andere per ongeluk in het water gevallen dieren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 apr 2012, 00:41 

Ik heb een hele mooie stronk, die staat hier al jaren in de tuin en is helemaal verweerd. Die wilde ik ook eerst ervoor gebruiken, maar ben bang dat dat alleen maar katten uitnodigd dichter bij de kikkers te komen. Vorige jaren had ik altijd onder het gaas een dwarsplank over de vijver liggen, idd ook voor als vogels er per ongeluk invallen (heb ooit in het verleden een verdronken jonge spreeuw in een terrasvijver gehad en dat is vervelend).

Nu is de vijver natuurlijk ook nog erg kaal. Tussen de leistenen eromheen groeien allemaal varens. Die beginnen nu uit te lopen, als die straks volledig uitgelopen zijn, zijn de kikkers redelijk beschut langs de randen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 14:28 

Wow, ik heb me toch een bende kikkervisjes! Het krioelt er echt van :cheer

Ws doordat er nu geen vissen meer in de vijver zitten en er dus heel wat meer overleven dan de voorgaande jaren. Ik voer ze wel bij, ik doe soms wat komkommer in de vijver en visvlokken. Het gaat wel erg langzaam allemaal, door de kou is het proces behoorlijk vertraagd.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012, 16:26 
Site Admin

Leuk, Carla

Ja, het gaat allemaal wat langer duren met deze temperaturen maar ach, kun je ook wat langer van de metamorfose genieten ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012, 22:59 

Awww.....Dit is gewoon te schattig. Vanmiddag heerlijk met het zonnetje erbij een uurtje bij de vijver gezeten. Paar blaadjes sla erin en wat komkommerschijfjes. Dan hangen ze rondom zo'n schijfje, alsof ze aan de ronde tafel zitten! Het blaadje sla wordt werkelijk bedolven onder de kikkervisjes.

Sommigen krijgen al een "middeltje". Je ziet duidelijk verdikkingen aan de voor en achterkant komen en lijkt net alsof hun "middel" een beetje doorzichtig is. Maar de kleineren zijn nog echt visjes, een bolletje met staartje.

Ze zijn prachtig, met ieniemienie gouden stipjes en dan die piepkleine oogjes, zucht.......

Afbeelding
In het zonnetje

Afbeelding
Een paar aan de lunch, een lekker blaadje sla.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2012, 08:48 
Site Admin

Prachtig om te volgen hè. De buikwand is inderdaad doorzichtig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 mei 2012, 00:26 

Als de zon in de vijver staat kan ik ze echt heel goed zien. Ze lijken zwart, maar als ze in de zon zwemmen zie je allemaal hele kleine goudkleurige stipjes aan hun zijkant.

Binnenkort ga ik watervlooien halen. Ik wilde dat vorige week al doen maar bedacht me ineens dat die ook alg eten (en ik ben nu al zoveel aan het bijvoeren). Ik wacht dus even tot de kikkervisjes bijna levend voer eten en gooi er dan wat zakjes vlooien bij, zodat ze iig niet elkaar te lijf gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 mei 2012, 23:44 

Afbeelding

Afbeelding

Op een mooie Pinksterdag, samen in de zon....... :mrgreen:

Wilma, ik zag vanmiddag kikkervisjes die al echt een kikkermodelletje krijgen, maar daartussen zag ik af en toe ineens een piepkleintje zwemmen. Wanneer moeten ze levend voer krijgen? Is dat als de metamorfose begint, bezig is, of klaar is? Als ik nu die dikken zie en dan die hele kleintjes soms ertussen ben ik bang dat straks die dikken die kleintjes opeten. Is het handig om toch vast wat zakjes watervlooien te halen? Ik voer de visjes sowieso bij, het zijn er zoveel dat ze aan de alg niet genoeg hebben en gretig de komkommer, sla en vijvervlokken eten.

Afbeelding
Rechts 2 dikken, links ervan iets kleinere en dan ineens echt een piepkleintje erbij.

Afbeelding
Mijn poelkikker, die sinds een paar dagen zich ineens laat zien.......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 09:48 
Site Admin

Zodra de metamorfose begint eten ze ook vlees. Watervlooien is een goed idee en muggenlarven zijn erg voedzaam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 23:19 

Ha bedankt. Dan ga ik morgen maar op pad voor vlooien en muggenlarven. Het zekere voor het onzekere ;) Bij sommige dikken zie je echt dat ze op "barsten" staan, dus de eerste achterpootjes verwacht ik eigenlijk vrij snel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2012, 16:11 

3 Zakjes watervlooien gehaald en keldert de temperatuur zowat 20 graden! Ik was bang dat de vlooien dat niet zouden overleven. Maar gelukkig zag ik net vlooien bewegen, nog gezellig drijvend tussen de kikkervisjes....nu nog wel :evil

Ik weet dat je vrij makkelijk zelf vlooien kunt kweken maar omdat ik nu geen vissen in de vijver heb doe ik dat maar even niet, misschien overleven er zelfs wel wat de kikkervisjes en kunnen zich dan voortplanten in het water zonder vissen.

Nog geen spoor van pootjes te bekennen, ik zag wel dat ze zich tegoed hebben gedaan aan mijn waterlelie's :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2012, 12:16 
Site Admin

Hoe is het verder afgelopen met de kikkervisjes, Carla?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 01:05 

Heel goed!Zondag de 8e trof ik een ware kikkerexplosie in de tuin aan. Ik ging de kat naar buiten laten en moest letterlijk op mijn tenen lopen. Toen ik terug bij de bijkeuken kwam, zaten er inmiddels al ik weet niet hoeveel in de bijkeuken. Ik dus kikkertjes rapen en naar buiten zetten. Die zondag was het echt heel erg, het regende en was redelijk warm, dus ieder uur ging ik weer de bijkeuken in (waarvan de deur op een kier stond voor de kat) en raapte kikkertjes :lol

In de 2 weken tot nu zie ik ze veel in de tuin, soms in de bijkeuken en soms in de grote schuur achter of in het gangetje naar de straat toe. Ik wil steeds foto's maken, maar ze zijn zo snel die kleintjes, binnen no time zijn ze weg met die kleine sprongetjes van ze. Aangezien ik nog steeds hele kleine kikkervisjes aantrof in de vijver terwijl sommigen al pootjes hadden zal het nog even duren voor echt alles weg is. Ik wacht dus nog even een paar weken met waterplanten uit de vijver halen (zit echt bomvol, ze groeien gewoon uit het water) want als er nog kleintjes tussen zitten overleven ze dat niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012, 10:21 
Site Admin

Wat geweldig om te lezen!

Het zou heel erg leuk zijn als je toch kans ziet om een foto van de kleine kikkertjes te maken voor je metamorfose verhaal hier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdrilreddingsbrigade ;)