Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 21 sep 2020, 08:11

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes nagenoeg allemaal verdwenen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkervisjes nagenoeg allemaal verdwenen.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 23:58 

Wij hebben bruine kikkers als vaste bewoners van onze tuin waarin een vijver en een moeras zijn gelegen. Elk jaar keren ook andere kikkers terug en worden doorgaans vijver en moeras gebruikt om de eitjes te deponeren. Dit jaar telden we in maart 33 kikkers en al het dril werd nu in de vijver gelegd, niets in het moeras. Op 30 maart filmde ik het gekrioel van de uitgekomen "aaltjes" die gaandeweg de vorm van kikkervisje aannamen. Op 30 april filmde ik nog rondzwemmende kikkervisjes, maar de weken daarna, werden het er steeds minder tot we er geen enkele meer zagen. Door het nemen van monsters op de bodem vond ik op pakweg 10x slechts 5x een kikkervisje. Terwijl er vele honderden zo niet duizenden moesten rondzwemmen. De conditie van het water en de vijverbeplanting is niet anders dan andere jaren. Er zijn nog kleine kikkertjes die voor de winter niet klaar waren in hun ontwikkeling, die nu weer verder zijn gegaan en voor het eerst uit het water zijn gekomen. Er zijn ook 1-jarigen die hier overwinterd hebben en ook enkele oudere kikkers die hier altijd vertoeven. Dus denken we niet aan een virus. In de vijver zit geen vis, wel honderden slakken, wat bootsmannetjes, veel libelle-larven (meerdere soorten) een enkele bloedzuiger en andere kleine waterdiertjes. Eenden hebben we dit jaar niet op bezoek gehad. Blijft het voor ons gissen, wat is er gebeurd, waar zijn ze gebleven. We vinden ook geen enkel dood exemplaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2012, 11:19 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Sloopwych47

Libelle-larven eten van de kikkervisjes en het zou kunnen dat je één of meerdere geelgerande watertor(ren) in de vijver hebt, zie http://www.kikkersite.nl/vijanden.php. Ook merels zijn er dol op. En als er niet genoeg voedsel in de vijver aanwezig is dan eten ze zelfs elkaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2012, 12:01 

Bedankt voor de snelle reactie Wilma, maar dit is me al bekend, alleen we hebben al meerdere jaren steeds succesvol kikkers zien uitzwermen, maar dat ze zo snel al weg zijn verbaast ons. De merels hebben bij ons een duidelijke voorkeur voor slakken en kikkervisjes komen pas daarna in beeld. We hebben ooit een broedse eend gehad die een heel legsel naar binnen werkte, maar eenden zijn in onze buurt vrijwel verdwenen door botulisme. We hadden dit jaar zeker 9 legsels, dus als daar van wordt weg gegeten moet je nog wel wat over hebben. Dat ze elkaar opeten hebben we al eens gefotografeerd, maar dat was in een laat stadium toen ze al achterpootjes hadden. Voedsel was er nu nog genoeg, de ontwikkeling was ook nog niet zover dat we al konden bijvoeren. Vlokkenvoer voor vissen wordt in een later stadium graag gegeten; maar daar was het nu nog te vroeg voor. Er was voldoende alg op planten en in het water en het water is ook zuurstofrijk. Ideale condities dachten wij. Onze tuin is ook volledig afgestemd op kikkers, vogels en insecten en we komen dan ook regelmatig kikkers tegen, van alle leeftijden. De buren merken het inmiddels ook. Als ik kikker was, zou ik hier ook nooit meer weg willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 10:42 
Site Admin

Een andere verklaring dan dat ze zijn opgegeten zou ik niet kunnen bedenken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 12:58 

Gisteravond even met een sterke lamp gekeken in de vijver en dan zie je dingen die overdag minder snel zijn waar te nemen. Er zaten 5 volwassen larven de de grote libel min of meer startklaar om in het vederkruid omhoog te klimmen. Dan zullen er vast wel meer zijn en die verblijven 2 jaar in de vijver. Verder zagen we een grote larve van een nog niet nader bekende tor, want de tor zelf heb ik niet gezien. We zoeken nog even verder op internet. Slakken zijn er inderdaad honderden en kikkervisjes helaas niet meer gezien. Onze pad verblijft bij heet weer ook in de vijver en ik herinner mij dat de merels gewoon tussen het legsel van de kikkers hebben gebadderd. We zullen het er maar op houden dat al deze zaken samen inderdaad de oorzaak zijn.
Mocht het zo zijn dat er wonder boven wonder straks toch nog een paar kikkertjes tot ontwikkeling komen, dan meld ik dat wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2012, 01:15 

Wat jammer van je visjes. Bijvoeren met vijvervlokken doe ik wel volop hoor, ondanks dat ze nog geen achterpootjes hebben wordt dit zeer gretig opgegeten! Ik gooi er aardig wat in en dan zie ik die bekkies aan 1 stuk door eten. Maar ook sla en komkommer en van de week heb ik al vlooien gehaald want ik vermoed dat ze 1 dezer dagen wel de achterpootjes krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2012, 13:58 

We zijn een paar maanden verder en er zijn wel 20 grote libellen uitgevlogen, wat weer mooie video's voor mijn kanaal sloopwych47 heeft opgeleverd. Maar om bij de kikkers te blijven: ik heb maanden terug toch nog 5 kikkervisjes op de bodem van de vijver aangetroffen, aan de oppervlakte hebben ze zich niet laten zien. Vandaag echter een jonge kikker van amper 12mm bij het moeras kunnen filmen en die kan alleen maar van dit jaar zijn. Dus is er toch nog minimaal 1 ontsnapt aan de rovers, maar mogelijk toch een paar meer. En verder staan we nog regelmatig oog in oog met kikkers van verschillende jaren die in onze tuin gebleven zijn. Dit jaar meer dan ooit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2012, 14:22 
Site Admin

Fijn dat er toch nog een paar aan de rovers ontsnapt zijn en leuk dat je dat even hebt gemeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes nagenoeg allemaal verdwenen.