Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 okt 2020, 04:21

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Vijver demoen; wat te doen met kikkers?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vijver demoen; wat te doen met kikkers?
BerichtGeplaatst: 05 mei 2013, 18:38 

Hallo,

In onze tuin zit een vijver van +- 5 m2. Hierin zitten een stuk of 20 kikkers. Deze kikkers zijn zich druk aan het voortplanten. Er zit erg veel dril in en het wemelt tussen de planten van de kikkervisjes. Ik denk dat het er wel miljoenen zijn! Elk jaar lijken er meer kikkers in de vijver te zitten.

Nu mijn vraag: wij willen de vijver dempen omdat onze zoon nu net kan lopen en ik doodbang ben dat ie erin loopt. Zelf hebben we eigenlijk ook niet voor een vijver gekozen. Deze zat al in de tuin toen we dit huis kochten.We vonden het best leuk, zo'n vijver met visjes en kikkers maar niet zó leuk dat we een hek eromheen willen zetten of een net erover willen spannen. We willen er dus vanaf, van onze vijver. Maar wat te doen met alle kikkers en de visjes? Kan ik ze in een andere vijver uitzetten? Komen ze dan volgend voorjaar terug naar de onze tuin? Maar dan treffen ze een zandbak aan! Wat te doen?

Groeten Yvonne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2013, 22:43 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Yvonne

Vissen verplaatsen is geen probleem, volwassen kikkers vinden in principe ook wel hun eigen weg als je met de vijver aan het 'rommelen' gaat. Uit zichzelf gaan kikkers ook wel op zoek naar ander water maar dan moeten de omstandigheden om aan de wandel te gaan wel goed zijn, het mag niet zo droog zijn in de natuur als op dit moment want dan redden ze het niet.

Is er ergens in de nabije omgeving geschikt water, zoals een andere vijver waar je het dril naar toe zou kunnen brengen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 08:41 

Hoi!

Bedankt voor je reactie. In de buurt is inderdaad een hele grote vijver. En een vaart. Ze zouden daar dus naartoe kunnen wippen.

De vissen zullen we vangen en verplaatsen. Geen gedoe met evt schimmels die ik met mijn visjes een ander vijver schade aan zal doen?

Wat te doen met de miljoenen kikkervisjes? Ook verplaatsen?

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 09:58 
Site Admin

Vissen in de natuur uitzetten is verboden, als je niet toevallig iemand weet met een tuinvijver die je vissen wil overnemen zou je een advertentie op marktplaats kunnen zetten, als je er gratis af te halen van maakt dan komt er vast wel iemand op af.

Het dril en de kikkervisjes zou ik verplaatsen naar de grote vijver in de buurt. Onder kikkers heerst er wel een schimmelziekte en een virus maar ik zou het in dit geval anders ook niet weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2013, 10:35 

Hallo Yvonne,
Omdat je de vijver toch wilt wegdoen, is het een optie te wachten tot de kikkervisjes zelfstandig ,,wegwandelen,, en tot die tijd bijvoorbeeld een paar dwarsliggers over de vijver leggen en vervolgens daar een (zeer) stevig net met kleine mazen -of een stalen draadraster-overheen spannen en vastzetten om de rand van de vijver?
Kan met erg goed indenken dat je met kleine kinderen een vijver niet in je tuin wilt hebben (heb zelf 5 kleinkinderen) maar er zitten toch ook wel leuke kanten aan ( ook leerzaam ).
h.g.
Pieter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2013, 10:56 
Site Admin

Dat zou inderdaad het meest ideale moment zijn, Pieter. Wij hebben zelf overigens ook al een vijver gehad toen onze kinderen nog heel klein waren, ze konden uren langs de rand zitten om te volgen wat er allemaal in het water gebeurt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Vijver demoen; wat te doen met kikkers?