Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 13 dec 2019, 23:25

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kan je een geplette kikker nog helpen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kan je een geplette kikker nog helpen?
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017, 01:05 

Beste Wilma,
Nu het zo regent en ze de boemel op gaan zie ik ze wel vaker: kleine kikkers die waarschijnlijk geplet zijn door een mens. De ellende is dan dat *waarschuwing voor lezer met een gevoelige maag* de halve inhoudt door het verpletterd zijn uit zijn bekje hangt, maar zo'n beestje vaak nog wel leeft. Een gekke vraag, maar kan zo iets nog genezen? Als het er zo makkelijk uit komt gaat het er misschien ook weer makkelijk in aangezien amfibieën makkelijker genezen. Waarom zouden ze anders nog leven toch? De kikker zelf is dan vaak niet echt plat, dus dat is misschien ook hoopgevend. Is het beter om ze in een sloot te leggen in die staat of in het gras?
Met Vriendelijke groetjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017, 08:59 
Site Admin

Ik denk dat die kikkers nog wel in leven zijn maar waarschijnlijk wel dodelijk gewond. Maar wie weet. Ik zou ze in het gras naast een sloot leggen of op een schaduwrijk plekje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 12:15 

Quote: ...geplet zijn door een mens. De ellende is dan dat *waarschuwing voor lezer met een gevoelige maag* de halve inhoudt door het verpletterd zijn uit zijn bekje hangt"..".

Geplet zijn,...halve inhoud uit zijn bekje...en hij leeft nog?..En dàn "in het gras leggen?"
Hier is sprake van het bekende fenomeen van goedbedoelde, maar volkomen verkeerde dierenliefde.
Een dusdanig zwaargewond, ten dode opgeschreven dier dient onmiddelijk uit zijn lijden verlost te worden.
Zelfs bij mensen wordt euthanasie toegepast bij uitzichtloos, zinloos lijden.
Bij deze walgelijke situatie past diervriendelijke, snelle hulp: de hak van uw schoen.
Voor wie dit niet kan/wil, stel ik de vraag: kiest u voor uw eigen onvermogen of voor de kikker die een langzame en smartelijke dood sterft?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 09:44 
Site Admin

peter27 schreef:
Een dusdanig zwaargewond, ten dode opgeschreven dier dient onmiddelijk uit zijn lijden verlost te worden.

Je hebt helemaal gelijk dat een ten dode opgeschreven dier uit zijn lijden verlost zou moeten worden maar niet iedereen is hiertoe in staat. De meeste mensen weten ook niet eens hoe dat zou moeten.

Zo vreemd vind ik de vraag van Lyd of de kikker nog genezen kan overigens niet. Ten eerste omdat kikkers hun hele maag uit kunnen spugen als ze iets verkeerds gegeten hebben waarna ze die maag doodleuk weer inslikken en op mijn zoektocht naar interessante informatie over kikkers stuit ik wel eens op een artikel dat ik liever niet gezien had. Zo las ik ooit het verhaal van een dierenbeul die er plezier in had op kikkers te trappen, alleen om te zien hoe die kikker de naar buiten gekomen ingewanden weer doorslikte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 20:32 

Misschien is het een uitzondering, maar ik heb eens een geplette kikker gevonden waarvan ik overtuigd was dat hij dood was. Hij was behoorlijk plat en zijn tong hing uit zijn mond, ogen waren weggedraaid en er kwam bloed uit zijn rug. Het zag er vreselijk uit, maar ineens ging die tong naar binnen, werd ie dikker en toen sprong hij de vijver in. Ik heb hem daarna nog vaak gezien en hij was helemaal in orde. Kikkers zijn taaie beesten en ze kunnen heel goed doen alsof ze dood zijn, ze maken zich heel plat en voelen dan stijf aan, vaak leggen ze ook hun voorpootjes over hun kopje heen.
Ik leg gewonde of platte kikkers dus altijd langs de kant van het water (niet in het water) en wacht het dan even af.

Wat een vreselijk verhaal Wilma, bah :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 okt 2017, 08:40 
Site Admin

Sorry voor het vreselijke verhaal, Kikker.

Wat er allemaal op internet staat hoeft niet per definitie waar te zijn maar ik ben wel blij om te horen dat het dus inderdaad mogelijk zou kunnen zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017, 20:05 

In de berichten hier boven wordt gesproken over "geplette kikker(s)."
Dat is wat anders dan een kikker die zich "dood houdt" of, zoals Wilma schrijft, "zich plat houdt".
Zie haar bijdrage in:
viewtopic.php?f=4&t=678

Wie een kikkerskelet bekijkt, ziet dat er heel weinig kracht nodig is om een een kikker inwendig volkomen te vernielen.
Wanneer een (zogenaamd) "geplette kikker" het volgende kunstje vertoont: (citaat)... "maar ineens ging die tong naar binnen, werd ie dikker en toen sprong hij de vijver in..." , dan heeft die kikker je lekker gefopt met zijn schijnhouding. Slim van de natuur!
Een ècht geplette kikker heeft geheel vermorzelde botjes in zijn achterpoten en/of achterlijf/ruggengraat en is niet/nooit meer in staat wat voor sprong dan ook te maken.En als zijn vóórkant geplet is, dan is hij gewoon dood.

Zie:
https://www.google.nl/search?q=skelet+k ... RSNj2MoNCM:

Wilma's forumspreuk is: "Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers."
Mag ik mijn amfibische variant hier aan toevoegen: "Ik geloof niet in wonderen, ik geloof in kikkers."

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2017, 10:28 

Lyd zegt zelf "de kikker zelf is dan vaak niet echt plat".
Ik denk dat iedereen snapt dat als een kikker echt (gedeeltelijk) platgestampt is dat er geen hoop meer is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2017, 14:24 

We lijken nu te belanden in verschillende vormen van "tekstuitleg" van forumreacties èn de twijfel bij het stellen van een juiste, medische diagnose bij een "(half?) platte kikker".
Lag hier nu een zwaargewonde kikker, of hield hij zich "dood"? We kunnen dat achteraf niet meer vaststellen.
Hield hij zich dood, dan was er gelukkig niks aan de hand.

Maar was hij duidelijk zwaargewond, dan hoorde men zijn dierenliefde in te zetten voor een snelle hulpactie: het beest uit zijn lijden te verlossen.
We hebben altijd een barmhartig middel als u geen voorwerp voor het grijpen hebt: uw schoen bezit een verlossende hak.
U bepaalt: kiest u voor uzelf, of laat u de kikker aan zijn lijden over?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kan je een geplette kikker nog helpen?