Sander,
Wilma geeft hier uitstekende aanwijzingen! Het houden van kikkervisjes thuis of op school is NIET zo simpel als het lijkt.
DE gouden regel is: EERST goed lezen wat je moet doen en DAN pas kikkerdril halen.
Ik lever regelmatig aan scholen in mijn dorp kikkerdril en ook dáár gaat het na 3 weken vaak mis, omdat het aquariumpje in de véél te warme klas staat, vaak in de zon (!), overbodig wordt bijgevoerd, er veel te veel dril in zit, gebrek aan zuurstof optreedt - door rotting en gebrek aan zuurstofplanten - èn het water niet op de juiste manier ververst wordt. (Teveel ineens, te groot temperatuurverschil, gechloreerd leidingwater, etc.)
Ook goede informatie geeft:
http://www.klyster.nl/lesbrieven/kikkers.pdfGezien onze torenhoge huiskamertemperturen (21 - 22 gr. C), dien je je aquarium buiten in de schaduw te houden. In mijn vijvers is het water momenteel (mrt/apr.) 7 - 10 graden en dat is méér dan genoeg! Alles gaat daar goed,doordat het koel blijft EN voedselarm is.
Grootste fout die je kunt maken is 'voeren,..voeren...voeren". Donderkopjes leven van algen en die groeien als je sloot/vijverwater gebruikt prima vanzelf op het glas, stenen en waterplanten.
Precies wat Wilma zegt: Hooguit 10 kikkervisjes! Meer dan genoeg!
Maar zeker NIET in deze véél te kleine glazen bloempot zoals op jouw foto hier boven!
De inhoud moet minstens 5 x zo groot zijn.