Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 11 dec 2019, 19:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Voeding van kikkervisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voeding van kikkervisjes
BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 16:55 

Kikkervisjes eten in principe plantaardig voedsel, maar ieder jaar zie ik zelfs in mijn ruime waterpartijen kannibalisme bij de donderkopjes van de bruine kikker optreden.

Duidelijk afgevreten staartjes en soms ook een dood exemplaar dat gulzig wordt verorberd door levende soortgenoten passeren de revue. Ook een dode regenworm, door mij in het water gegooid, bleek een feestdis te worden voor tientallen dikkopjes.
Kennelijke eten ze ook kadavers en ruimen van alles op.
Dat bracht me op het idee om kannibalisme in te perken door aan de behoefte van vlees te voldoen.

Verrassing! Geprakt kattenblikvoer trekt binnen 10 minuten een wolk van kikkervisjes aan en een kluwen kikkervisjes vreet met een uur een hele eetlepel op.
Grappig.
Planteneters die bij nadere beschouwing zich storten op ieder ander voedsel dus.
Kikkervisjes moeten toch maar eens hun hoofdstuk uit "Kikkers en padden" van Kaj Vermehren bestuderen... ;-) ....;-)...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 08:12 
Site Admin

Ik heb dit als informatie bij het opvoeden van kikkerdril staan:
Citaat:
Als de kikkervisjes uit het ei komen eten ze eerst het dril waar ze uit zijn gekomen. Zodra ze los door het aquarium zwemmen schrapen ze alg van de waterplanten en stenen en eten ze dode plantaardige en dierlijke delen die in het water zweven (mits het vijver of slootwater is). Je kunt ze bij gebrek aan algen in dit stadium bijvoeren met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een schijfje tomaat en vissenvoer maar hierdoor vervuilt het water wel sneller.
Als de kikkervisjes met de metamorfose beginnen (zodra de achterpootjes verschijnen) hebben ze ook vlees nodig. Je kunt hiervoor rode muggenlarven geven. Doe je dit niet dan zullen ze elkaar opeten.

Beginnen ze daar volgens jouw waarneming eerder aan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 12:27 

Ja, maar geen idee waarom.
Ik wijt dit niet aan tekort aan plantaardig voedsel. Mijn 3 vijvers zijn al ruim 10 jaar oud, opp. van 13 m², 10 m² en 4 m²(=moerasje), diepte 1.30 - 1.50 m goed in biologische/chemische balans, alle 3 met elkaar verbonden, ruim voorzien van onderwaterplanten, krabbescheer, gele plomp, lelies, riet, lisdodde en randen met bemoste stammetjes + gevarieerde floraovergangen. Glashelder water en zachtjes 24/7 doorlucht met een aquariumpompje. Merendeels liggend in de zon. (Katvrije tuin middels gaaswerken.)
Ik meen aan alle voorwaarden voldaan te hebben. Alhoewel ik graag de natuur zijn gang laat gaan, vind ik kannibalisme iets dat ik eenvoudig kan voorkomen. Kennelijk behoefte aan vlees. Als ik dat met een blikkie kattenvoer van 60 cent kan oplossen, dan doe ik dat. Ze groeien momenteel als kool overigens...

Bij de metamorfose ga ik ze niet helpen. Ik heb een redelijk wilde tuin vol (on)kruiden, met veel (on)gedierte en schuilplaatsen. Daar moeten ze het in het harde leven verder zelf doen.
Het resultaat mag er zijn: jaarlijks ca 20 klonten dril!
En nu nog de groene kikker. Ik hoop dat tussen de 7 die ik NU heb er een vrouwtje zit, zodat ze de boel in stand houdt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 20:29 

Aanvullend: eten kikkervisjes "vlees"?
Ik heb ergens anders op het forum eerder uitgelegd dat ik uit mijn vijvers regelmatig bloedzuigers, die behoorlijke grootte kunnen bereiken,wegvang met geperforeerde plastic flessen, waarin ik stukjes runderhart frommel.
Na een half uur haal ik ze uit het water en dan verwijder ik de daarin gekropen bloedzuigers. Je krijgt ze niet allemaal te pakken, maar ik wil voorkomen ze door grote aantallen mijn kikkers bedreigen.
Vandaag haalde ik voor het eerst dit seizoen de lokflessen op en die zaten - had ik nog niet eerder gezien - ook vol met kikkervisjes.
Wellicht ben ik andere jaren later begonnen.
Het waren er zoveel dat "toevallig naar binnen zwemmen" zeer onwaarschijnlijk lijkt.
Voorzichtige conclusie: Ze komen op de bloedgeur af.
Runderhart is echter zó taai, dat ik me niet kan voorstellen dat ze er met hun kleine raspbekkies echt veel van kunnen eten.
Welnu, dat was even lastig: donderkopjes scheiden van de bloedzuigers.
Weer wat geleerd.
Vijvers blijven boeiend...!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 07:50 
Site Admin

Geen idee of runderhart te taai is maar ze redden zich wel met een blokje soepvlees of een stukje kipfilet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 10:25 

Hier ook vleeseters, ik denk dat het normaal is. Dode slakken worden opgegeten, luizen die uit de boom vallen, en er lag een keer een dode kikker in waar ze massaal aan begonnen waren. En dit gebeurt inderdaad al voordat ze pootjes hebben.

Misschien als ze eenmaal de smaak te pakken hebben dat ze het bloed dan “ruiken”..... misschien dat ze daarom altijd aan mijn vingers komen hangen als ik ze in het water steek :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 11:30 

Citaat Wikipedia:
---Larven van de gewone pad zijn in het begin voornamelijk herbivoor en leven van algen. Na een tijdje gaan ze ook aas eten als in het water gevallen regenwormen maar ook dode watervogels worden kaalgevreten. Hoewel ze een zeer klein mondje hebben zijn de tanden van kikkervisjes vlijmscherp. Als er te weinig voedsel is, worden ze vaak kannibalistisch en eten verzwakte soortgenoten levend op.---

Zoals in mijn eerste bericht hierboven gemeld, voer ik kikkervisjes bij met blikjes kattenvoer. Omdat vorige week mijn gebruikelijke blikje uitverkocht was, nam ik hetzelfde merk (!) mee, maar dan met vis i.p.v. rundvlees erin.

Verrassing de volgende dag!
De kikker- enof paddenvisjes lieten het liggen. Alles lag er nog. Toen ik opnieuw het oude voer kocht en in het water dumpte, viel men gretig aan.
Onbegrijpelijk dat er sprake is van voorkeur voor een vleessoort op dit dierlijke niveau.

Volgend jaar zal ik eerst een waterproof menukaartje op de bodem zetten, zodat ze kunnen kiezen.. :kikker3 :kikker3 :kikker3 :kikker3

Laatst bijgewerkt door peter27 op 10 jun 2019, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 21:33 

Haha, zijn ze nog kieskeurig ook, grappig zeg, misschien worden ze een pietsie verwend bij jou ;)
Zit er ook nog een ander ingrediënt in de visvariant die niet in die met rundvlees zit? Kan me slecht voorstellen dat ze een koe lekkerder vinden dan vis, wel leuk om daar een experimentje mee te doen.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2019, 18:13 

Ik vind het ook bizar. Kon me aanvankelijk ook niet voorstellen dat het enig verschil zou maken wat voor "vlees - uit- blik" je (geprakt) in het water zou strooien.

Ik kan nog eens proberen om twee verschillende soorten naast elkaar te dumpen en zien of er duidelijk verschil is.
In ieder geval blijft het verbazingwekkend hoe kikkervisjes massaal aanvallen op dierlijk afval.

Verwennen, zeg je?
Nee, ik probeer hun behoefte aan dierlijk materiaal te bevredigen en daarmee te voorkomen dat ze elkaar opvreten.
Ik heb inderdaad ieder jaar gezien dat er (half)dode exemplaren werden opgevreten, toen ik nog niet wist dat ze ook aan dierlijke produkten behoefte hadden.
Het was dus ordinair kannibalisme.

Ik leer jaarlijks bij door observaties in mijn tuin + vijvers.
En, zoals met dit onderwerp, zet ik het vervolgens graag op het forum.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Voeding van kikkervisjes