Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 13 dec 2019, 23:24

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes help

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkervisjes help
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 08:38 

Hoi!

Ik wou een leuk project met mijn dochter doen wat ik vroeger op de camping ook vaak heb gedaan en dat is kikkerdril laten groeien tot een kikkertje om ze weer uit te zetten in de sloot waar ze vandaan kwamen.

Nu heb ik mijn best gedaan om 1 stukje kikkerdril mee te nemen. Helaas kwam het niet los dus heb ik de hele blob meegenomen. Ik ben me rot geschrokken van de hoeveelheid kikkervisjes die ik heb.

Ik heb nu 4 waterplanten en een bak van 35 bij 25 bij 25 welke ik voorzie van slootwater en wat kraanwater en voor extra eten heb ik komkommer plakjes neer heb gelegd. Ik ben alleen bang dat deze bak veelste klein gaat zijn.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb nog zo een hele grote Ikea bak ter beschikking.

Help mij aub

Bijlagen:
WhatsApp Image 2018-04-11 at 09.33.47.jpeg
WhatsApp Image 2018-04-11 at 09.33.47.jpeg [ 170.46 KiB | 2198 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 08:54 
Site Admin

Dat is zeker een leuk project. Mijn eigen interesse in kikkers is ontstaan doordat mijn leraar van de basisschool een kikkerbak in de klas had gezet.
Maar je kunt de metamorfose ook laten zien met slechts 5 tot 10 kikkervisjes.
Ik zou de meeste kikkervisjes dan ook uitzetten in de sloot waar ze vandaan komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:06 

Hoi Wilma,

Dit is zeker een idee maar hoe vervoer ik ze het beste zonder dat ik ze ombreng :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:09 
Site Admin

Ik zou ze met behulp van een schepnetje in een emmer met een laagje water plaatsen.
Veel succes en vooral plezier met de kikkerbak!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:15 

Dankjewel! Mijn dochter vindt het in ieder super gaaf! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:33 
Site Admin

Hier staan nog wat tips: viewtopic.php?f=22&t=425

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 07:28 

Nou, naar aanleiding van je advies heb ik na de vorige keer 75% teruggebracht naar de sloot.

Ik heb de rest naar buiten verplaatst in een ikea bak wat ongeveer 5 x zo groot is als de bak waar ze eerst in zaten. Het ging super, waren allemaal heerlijk aan het zwemmen, ze gingen helemaal los op de komkommer die ik ze gaf en het vissenvoer ging er ook in als een malle...

flashforward van zondag naar nu is 80% overleden... lagen ineens allemaal dood in de bak. Ik weet absoluut niet waarom dit is gebeurd, we keken er iedere dag na en ze zagen er gisterenmorgen helemaal geweldig uit, gisterenavond wat rustiger en vanmorgen waren er veel dood.

Gezien ik vanmorgen geen slootwater voor handen had heb ik gauw een bak gevult met kraanwater en 1 waterplant, de levende vissen overgeschept de andere bak leeggemaakt en vervolgens half vol gegooid met de overlevende isjes. Ik hoop en duim heel hard dat ze aan het einde van de dag nog leven.. Voel me er behoorlijk rot onder en het gezicht van mn kleine meisje brak mijn hart. :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 08:39 

Helaas gebeurt dit regelmatig met kikkervisjes die met alle goede bedoelingen worden aangeschaft.
Ik lever jaarlijks dril aan scholen en daar gebeurt dat ook.
Hoge sterfte is waarschijnlijk te wijten aan een combinatie van factoren:
--gehannes met de donderkopjes: laten uitkomen,dan weer vangen omdat het er teveel zijn, overgieten naar een ander aquarium...(Wat denk je dat dit stressvolle "behandelen" met dieren doet?)
--gebrek aan zuurstof, planten
--een nieuw aquarium heeft altijd/vaak rest-chemische verontreinigingen van de plasticfabricage (=dodelijk)
--water verversen: grote temperatuursverschillen in één keer
--te hoge omgevingstemperaturen (afgelopen tijd ver boven de 20 graden...)
--toegevoegd slootwater dat landbouwgif of -voedingsstoffen bevat

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 08:45 

Wellicht dat het dan toch te maken heeft met het warme weer en zuurstof gebrek :(

Heb er juist 2 van die zuurstof stenen bij gelegd, en wat vissenvoer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 09:28 

Ahhh wat zonde :(
Ik laat altijd wat kikkerdril binnen in een bak water uitkomen in kraanwater met een zuurstofplantje en dat gaat altijd goed. Ik haal wel altijd de schilletjes van de komkommer af vanwege bestrijdingsmiddelen. Als ik het water verschoon vis ik eerst alle kikkervisjes eruit met een netje en daarna gaan ze in vers (kouder) kraanwater. Vast een beetje stressvol, maar ze gaan er niet dood van.
Vissenvoer vervuilt het water wel, ik heb dat 1x geprobeerd en daarna nooit meer want het ging erg stinken en het water werd helemaal troebel.

Als de bak buiten heeft gestaan (wel in de schaduw neem ik aan?) zal hij flink opgewarmd zijn en op een bepaald punt zit er zo weinig zuurstof in dat ze dood gaan. Zuurstofstenen hebben dan geen nut meer omdat het water geen zuurstof kan opnemen.

Heb je een foto van hoe het er nu uitziet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 09:47 
Site Admin

Wat sneu voor je dochter.
Ik sluit me aan bij bovenstaande berichten en ik hoop dat de resterende kikkervisjes het goed blijven doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 10:36 

Water is gisterenmorgen direct verschoont met kraanwater, de plantjes opnieuw geplaatst en de zuurstofstenen ook. Het ziet er nu goed uit, ze zijn actiever. Sommigen liggen stil maar kom je in de buurt dan vluchten ze wel.

Ik laat de bak vandaag deels openstaan omdat het gaat regenen en wie weet helpt dat een beetje.

Wel fijn om te weten dat deze allemaal nog leven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 10:41 
Site Admin

Mooi!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 08:21 

Nou gisteren was het moment daar, de voorpootjes zaten eraan. De meesten zaten mooi op de neergelegde plankjes naar buiten te staren en zich te beseffen dat het tijd was voor meer... en toen hebben mijn dochter en ik afscheid genomen van de kikkers.

Helaas was de sloot waar ik ze vandaan haalde helemaal opgedroogd dus heb ik ze bij het beekje neergelegd en daar sprongen ze vrolijk rond zwommen een beetje door het water naar de overkant en sommigen bleven bij de voor hun bekende waterplantjes(die heb ik er maar bij gelegd)

Helaas hebben er heel wat minder dan gehoopt het overleefd en dat zal een les voor de volgende keer zijn, veeel minder meenemen dan nu. Maargoed toch 30 kikkertjes de natuur weer in gebracht. Mijn dochter was iets wat verdrietig want die had ondertussen 30 namen bedacht! Jullie bedankt voor eventuele tips en wellicht tot een volgende keer!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 22:51 

Het bovenstaande is een mooi verhaal over het genoegen EN de problemen van het opkweken van kikkervisjes.

Vast veel van geleerd. Maar óók als je denkt te weten hoe het moet, dan nòg gaat er vaak e.e.a. mis zonder dat je precies de oorzaak weet.
In de natuur groeit slechts 1% - 3 % van de kikkervisjes op tot volwassen exemplaren.
Dat is héél normaal, maar wij, mensen, proberen de natuur te verslaan en alle eitjes tot kikkertjes op te kweken. Een illusie! Nonsens.
We zijn dan, zo lees ik ook uit het bovenstaande, verdrietig en teleurgesteld.

Die emotie kent de natuur niet. Er sterven dagelijks miljoenen dieren een "natuurlijke", maar in onze ogen wrede dood.
Het gaat om eten of gegeten worden, verhongeren en soms een langzame dood sterven.
Wij beginnen meestal al heel onnatuurlijk door (begrijpelijke) menselijke emotie samen te brengen in een bak met kikkerdril.

Neem eens wat meer gevoelsafstand, accepteer dat de meeste in de sloot óók dood gaan. Dan heb je met 30 donderkopjes(zoals hier genoemd) met 4 pootjes al een fantastische prestatie geleverd...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes help