Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 13 dec 2019, 15:58

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Magere kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Magere kikkers
BerichtGeplaatst: 07 aug 2018, 12:24 

De kikkers rond mijn vijverje worden wel erg mager. Er is ook heel weinig eten te vinden...de libelles zijn allemaal opgegeten, schaatsenrijdertjes zeldzaam, muggen, regenwormen, pissebedden, alles is weg. Ik heb gisteravond en uur naar beestjes gezocht en heb 1 mini regenwormpje gevonden en een verdwaalde mug. Ik heb al wat restjes afval buiten gelegd om vliegjes en slakken te lokken, maar het helpt helemaal niet en de kikkers jagen natuurlijk vooral ‘s nachts en dan slapen de vliegen (denk ik?)
Gisteravond zaten er tien kikkertjes waarvan je de botjes kan tellen en ik heb afgelopen week 2 dode kikkers uit het water gehaald. Ik vind het erg naar om te zien :( en sta nu toch wel op het punt om in te grijpen.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Magere kikkers
BerichtGeplaatst: 07 aug 2018, 13:40 
Site Admin

Misschien kun je ze bijvoeren met meelwormen of maden. Die worden verkocht in dierenspeciaalzaken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2018, 10:01 

Ik heb in deze bijdrage uitgelegd hoe ik bijvoer. Voor groene kikkers dan. De bruine komen bij mij alleen
ś nachts uit hun schuilplaatsen...

viewtopic.php?f=7&t=1326

Verder kun je voor in je tuin gewoon per internet bestellen kokers met veldkrekels. Die zijn in Nederland inheems, dus dat kan en mag.
Je kunt ook kakkerlakken en huiskrekels kopen(zijn ook inheems) , maar die beesten worden niet zo gewaardeerd als ze ergens in huis komen. Neemt niet weg dat kikkers ze prima vinden....
Ik heb er goede resultaten mee. De veldkrekels die overblijven hoor je 's avonds gezellig sjirpen.

Verder, zoals Wilma al stelt, meelwormen, maden. Kikkers moeten wel in staat zijn ze te kunnen vangen. Daarom moet je goed bekijken waar je je voer loslaat en wanneer...

Wil je laten weten hoe het verloopt? Ik ben benieuwd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2018, 11:02 

Peter, ik had je bijdrage inderdaad al gelezen.
Het gaat om bruine kikkers en die zijn lastig te voeren, poeh. Ik had al bananenschillen neergelegd en er komen fruitvliegen en gewone vliegen op af, maar ik betwijfel of er van gegeten wordt....voor de zekerheid laat ik ze wel liggen, als ze veel honger hebben en het regent komen ze overdag ook uit hun schuilplaats en ik heb er ook een mot op gezien ‘s nachts. En als de vliegen niet worden opgegeten komen de maden vanzelf wel.
Ik ben nu een paar nachten naar buiten gegaan met pissenbedden en regenwormen. De meeste ontsnappen omdat de kikkers te langzaam zijn, als ze al niet schrikken van mij en terug de vijver inspringen, ik ga er vanuit dat ze die later nog wel vinden en zo wordt het tekort in mijn tuin ook weer mooi aangevuld.
Maar ik heb toch een paar moedige kikkers kunnen voeren. Ik had voor een vrij kleine kikker 3 regenwormen neergelegd 2 kleintjes en een hele lange dikke. Hij koos die dikke en heeft lang met de worm die uit zijn bek stak gezeten, hij probeerde hem wel naar binnen te wurmen met zijn pootjes, maar dat paste niet. Uiteindelijk verdween ie toch helemaal in zijn kleine bekje, zo’n grappig gezicht, leuke beestjes...kikkers.

Krekels en kakkerlakken gaan de buren mij niet in dank afnemen, daar zijn onze tuintjes te klein voor. En ik heb begrepen dat meelwormen niet zo heel voedzaam zijn, dus ik wilde het eerst proberen met voedsel dat ze zelf ook kunnen vinden.
Ik ga nog op zoek naar kleine naaktslakken in het bos, want die blijven tenminste een soort van stilzitten ;).....jammer dat alle tuinen volliggen met slakkenkorrels :(

Sinds de regen zie ik niet veel kikkers meer, dus ik denk dat ze de hort op zijn op zoek naar voedsel, het gebeurt wel vaker dat ik ze ineens een paar dagen niet zie en dan opeens zitten ze er allemaal weer.
Hopelijk straks met wat meer gevulde buikjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2018, 11:53 
Site Admin

Een paar nachten naar buiten gegaan? Wat een ware kikkerliefde is dat! Zo leuk om te lezen wat je allemaal doet om hun buikjes te vullen. Nu het een aantal geregend heeft zie ik ook weer slakken in de tuin. Bij ons zijn het de merels die daar een feestmaal aan hebben. Ze krabben heel onze kleine bloembak overhoop maar van mij mogen ze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2018, 12:00 

Kikker, wat een werk maak je ervan. Mijn complimenten. Ik zie dit weinig.

Je slakkenidee.
Ja, ik heb die nog niet genoemd, maar omdat ik een tuin heb waar ik alleen grassen bestrijd tegen overwoekeren, probeer ik zoveel mogelijk diversiteit van onze inheemse planten en dieren te behouden/aan te brengen.
Ik had eerst wel een paar gewone naaktslakjes in de tuin, maar bij mij in de duinen leven meer leuke soorten. Zowel huisjes als naaktslakken.
OOK die mooie, grote, oranje wegslakken.
Met regenachtig weer fiets ik altijd met een pot in mijn fietstas en neem van alles mee dat ik in mijn tuin (ook zandgrond) uitzet.
Als het maar kruipt! Als het zich thuisvoelt, dan vermenigvuldigen ze zich vanzelf.

Door het inrichten van steen/keien-hopen, rottende stronken, een takkenhoop en het maken van ondergrondse ruimtes tegelijk bij het maken en onderhouden daarvan, geef je zoveel mogelijk insekten, spinnen, pissebedden, oorwurmen, duizendpoten en slakken gelegenheid om ergens hun ideale micro-klimaatje te vinden.
Ik zorg voor droge, natte, rottende, kale en dichte plekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 11:59 

Nog even een update.
Ik heb ze een tijdje bijgevoerd en toen kwamen dankzij de regen de beestjes vanzelf weer terug. Slakken zijn er nog steeds niet veel, maar wel veel regenwormen, duizendpoten, pissebedden en ontzettend veel kruisspinnen, hele grote, vast door de vele vliegen die ik gelokt heb ;)
De kikkers zien er weer goed uit.
Het zijn er wel minder. Het is gewoon te droog en te warm geweest :(

Peter, grote oranje slakken in een potje meenemen, ik moet hier wel om lachen haha.
Hopen met stenen, afgezaagde boomstammen (inclusief schimmels), bladerbergjes, zijn allemaal aanwezig inderdaad. Ook een moerasje met springstaartjes voor de babykikkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 12:19 
Site Admin

Het is voor de hele natuur deze zomer te droog en te nat geweest, hè? Maar dit klinkt toch wel 'eind goed, al goed'.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Magere kikkers