Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 11 dec 2019, 19:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Zeurende buren

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zeurende buren
BerichtGeplaatst: 01 jun 2019, 10:54 

Hoi iedereen ik ben nieuw hier en heb een vraagje.

Ik heb van kennissen 2 hele mooie groenekikkers gehad omdat hun vijver lek was.
Nu heb ik deze amper 2 dagen en beginnen mijn directe buren te zeuren dat ze weg moeten.
Omdat ze niet kunnen slapen en niet van plan zijn met hun raam dicht te slapen.
Ik heb de kikkers vanacht ook wel gehoort maar ze waren naar mijn idee snel weer stil.

Nou zijn mijn buren best wel asociaal en ben ik bang dat ze zelf mijn tuin/vijver komen verbouwen om van de kikkers af te komen.

Heeft iemand een tip of idee wat ik kan doen ?

Heb al gezegd dat ze niet kan (wil)vangen maar daar nemen ze niet genoegen mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2019, 20:13 

Lastig probleem.
Twee kikkers (mannetjes dus) die allebei kwaken? Die bieden meestal in decibels tegen elkaar op...

Ik heb momenteel maar één kwaker in mijn vijvers en die produceert al stevig wat geluid.
Onze buren gaan allemaal vriendschappelijk met elkaar om, ik heb al járen vijvers en daarom wordt de overlast van mijn kwaker door iedere buur geaccepteerd. Niettemin weet ik dat mijn buurjongen daar enige hinder van ondervindt. Omgekeerd heb ik de voortdurende strijd met hun kat om die uit mijn tuin te houden. Dieren leveren vaak enige hinder op, maar dat hoeft nog niet onrechtmatig te zijn.

Als je verhouding met je buren - je noemt ze 'best asociaal' - niet goed is, dan heb ik er een hard hoofd in.
Ga in ieder geval praten en probeer de sfeer goed te houden.
Als dat niet lukt, dan zouden de buren heel wat creatieve ideeën kunnen hebben om de kikkers zeer snel om zeep te helpen.
Het argument dat het "een beschermde soort" is, zal weinig op hen indruk maken.
Bovendien ben je zèlf al in overtreding geweest door twee volwassen kikkers naar je tuin te transporteren. Ook al is dat met de beste bedoelingen, natuurlijk. Je wilde ze redden en dat is sympathiek.

Zonder acceptatie van de buren wordt het een enkele reis "Rijdende Rechter." En daar word je niet vrolijk van...
Als je bruine kikkers in je tuin hebt, dan is dat al veel makkelijker. In de paartijd (rond maart/april) hoor je die nauwelijks.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zeurende buren
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 08:51 
Site Admin

Misschien helpt het als je verteld dat ze alleen in de paartijd roepen om vrouwtjes te lokken en dat dit nog maar een paar weken duurt. En dat ze minder last van muggen zullen hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 09:09 

Hier nog een link van het RAVON, de organisatie met professionals op het gebied van amfibieën.
Regels m.b.t. beschermde diersoorten:

https://www.ravon.nl/Portals/2/Bestande ... ressed.pdf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 12:45 

Bedankt voor de tips ga kijken of ze willen luisteren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 18:18 

Om Irene een idee te geven hoe het er bij mij in de tuin aan toegaat. Hierbij een link met twee korte kwaakfilmpjes.

De eerste: het (gelukkig !) enige mannetje kwakend op een steen, 50 cm van de heg met de buren. Leuk om hier de kwaakblazen te zien.

De tweede: mijn tweejarige kleindochter, zittend net naast het iets dieper gelegen moerasje.(Net niet te zien hier.)
Nu roept het mannetje weer dáár vandaan.

Goed te horen is hoe hard het allemaal klinkt door die achtertuinen.

Wij hebben een héél tolerante, gezellige buurt, maar het is ook wel weer zo, dat ik jaarlijks buurkinderen van de bruine kikker zeer kleine klompjes kikkerdril lever voor in de klas.
Alles in overleg met de school, ouders en onder mijn begeleiding.
Dat helpt natuurlijk ook wel bij het accepteren van enige overlast.

http://www.youtube.com/watch?v=TikrEqcw_nk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 17:17 

Al drie dagen geleden tijdens een lange regenbui besloot mijn enige, dus kwakende (!), mannetje te verhuizen naar mijn schuin-achter-buurman-met-goudvissenvijver.

Gezien onze gezamenlijke interesse, vijvers, staan wij op goede voet met elkaar. Twee groene kikkers pendelen al regelmatig tussen zijn tuin en de mijne heen en weer.
Nu mijn kwaker ook.

In de verwachting dat hij buurmans heerlijkheid, vol met grote goudvissen minder leuk zou vinden, lieten we hem.
Het gekwaak werd echter toch mijn buurman teveel, zodat we de schavuit samen vingen ter remigratie.

Wie schetst onze verbazing dat een kwartier later onze dissident weer vrolijk schetterde vanuit buurmans watertje.
Hij zette ons voor gek. Al die moeite!
De natuur laat zich kennelijk niet dwingen en we kijken deze reactie even aan.
Ik heb mijn buurman bedankt voor zijn tolerantie, want hij ging zich een beetje ergeren.

Mocht het uit de hand lopen en een burenconflict worden, dan meld ik jullie wel wanneer ik in de boeien geslagen word bij De Rijdende Rechter...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2019, 11:31 

Tsja de vijver van de buurman is altijd groener. Maar misschien is hij alleen even aan vakantie toe en komt hij vanzelf weer terug.
Alleen over een paar jaar heb je waarschijnlijk nog meer kwakende mannetjes, die maken nog meer herrie....en die willen ook allemaal bij de buren chillen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jun 2019, 08:06 

Het wordt nòg gekker! Gisteren kreeg ik deze foto van mijn buurman: parend stel met 2 klontjes dril ernaast. Een beetje bedremmeld vroeg ik hem of we actie moesten ondernemen. Uh,..nee, hij zag er de humor er wel van in en zijn goudvissen hebben een feestmaal. Gelukkig heb ik zelf al de nodige nakomelingen.
Wordt vervolgd:

Bijlage:
Bert.JPG
Bert.JPG [ 5.78 MiB | 529 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door peter27 op 23 jun 2019, 13:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jun 2019, 09:22 

Het is wel gebruikelijk dat groene kikkers op meerdere plekken dril leggen toch? Dan hebben ze meer kans, alleen bij goudvissen is dat misschien minder slim.

Ik kan de link niet openen trouwens.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jun 2019, 08:22 

Update.
@Kikker: inmiddels heb ik de link vervangen door een foto, zoals je ziet.

Onze rumoerige dissident gedraagt zich nu al een stuk rustiger.
Klopt volgens het bio-ritme: in juli, als de paartijd voorbij is, neemt het gekwaak af. In ieder geval het volume en de duur van de stijgende toonladders.

Gelukkig maar. Mijn goede relatie met de buurt is ook veel waard en met overleg kom je een eind. Ook al zegt de wet héél streng dat je van kikkers moet afblijven, er zijn m.i. grenzen van leefbaarheid.
Zeker als allen verstandig en met begrip naar elkaar toe handelen, dan hoeft een kwakende kikker niet in een Tokkie- of Flodderdrama te ontaarden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Zeurende buren