Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 13 dec 2019, 15:58

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Baby kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Baby kikkers
BerichtGeplaatst: 30 jun 2019, 09:04 
Site Admin

Het kleine kikkertje is een bruine kikker. Die gaan na de metamorfose 'aan land' op zoek naar voedsel. Over een tijdje zie je de kikker waarschijnlijk wel terug in het water om lekker af te koelen en/of om uitdroging te voorkomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jun 2019, 11:09 

In mijn vijvers verblijven vele (bruine) kikkervisjes, nadat ze gegroeid zijn, dieper in het water.
Dat zie ik als ik met een schepnet soms voorzichtig inventariseer wat zich op de bodem en/of in de modder bevindt.
Het is bij mij nu (eind juni) de tijd dat het op de mosranden wemelt van de ca. 1 cm kleine jongelingen.
De volwassen en halfwas bruine kikkertjes + padden komen hier alléén na de schemering tevoorschijn.
Ze jagen dan op ongewervelden die 's avonds veelvuldig rondlopen op de tegels.

De larven van de groene zijn zich nu snel aan het ontwikkelen en zijn makkelijk te vinden als je voorzichtig (!) met een stok door de waterplanten roert. Ze schieten dan alle kanten op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jun 2019, 13:51 

Ze komen ook altijd tevoorschijn, als ik de tuin heb gesproeid. Ik sproei dan ook over de vijver heen en dan komen de kopjes van de grote bruine kikkers 1 voor 1 naar boven. Daarna ga ik langs de kant zitten wachten en dan komen er een heleboel het water uit, ook de minikikkertjes. Hoogtepunt van de dag :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Baby kikkers